دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

سواد سلامت جامعه از آسیب های كرونا جلوگیری می كند
 
فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران گفت:در كشورهایی كه سواد سلامت جامعه از استاندارد جهانی بالاتر بود شاهد بودیم آسیب های جسمی و روانی كمتری از كرونا دیدند. علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران در مراسم اختتامیه جشنواره و پویش مدافعان و سفیران سلامت كه در مجموعه فرهنگی ورزشی انقلاب برگزار شد، گفت: كرونا باعث شد تعامل بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت بهداشت و اینكه هر دانش آموز یك سفیر سلامت در حوزه كرونا شكل بگیرد. باید هم قسم شویم كه این شعار محقق شود. وی ادامه داد: به دلیل ظرفیت جسارت آمیزی كه دانش آموزان دارند و نگاه بلندپروازانه و قدرت اجتماعی و نفوذ افزایش یافته دانش آموزان ‬در بستر خانواده هاست كه می گوییم اهمیت دارد این طرح. زالی بیان كرد: این سفیران به صورت مستقیم و غیرمستقیم باعث ارتقای سلامت جمعی مردم ایران می توانند باشند. در كشورهایی كه سواد سلامت جامعه از استاندارد جهانی بالاتر بود شاهد بودیم آسیب های جسمی و روانی كمتری از كرونا دیدند. وی بیان كرد: ایران برای رسیدن به استانداردهای جهانی آموزش فاصله بسیاری دارد، كرونا این چهره جدید پنهان را هم نمایان كرد. فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران ادامه داد: نیاز به بازنگری اساسی اقتصادی و ساختاری در آموزش و پرورش وجود دارد كه دولت جدید باید نسبت به مشكلات آموزش و پرورش و رفع مشكلات اعتباری اندیشه كند. زالی گفت: كرونا یك بحث جهانی است و بسیاری از رخدادهای مترتب از كرونا فقط مربوط به كشور ما نیست. براساس اعلام بانك جهانی، بیش از 10 تریلیون دلار آسیب اقتصادی متوجه مدارس و مراكز آموزشی در دنیا بوده است. در جهان بیش از 25 میلیون دانش آموز دیگر به مدرسه باز نخواهند گشت.
تاثیر ماندن در منازل در افراد
وی ادامه داد: ماندن در منازل و تغییر سرای سیاق آموزش موجب شد كه اشكالات متعدد فیزیكی و روانشناختی فراهم شود. كم نیستند افرادی كه به دلیل تغذیه تنقلاتی دچار تغییر در ساختار bmi، الگوی چاقی و افزایش زمینه برای بیماری های غیر واگیر در آینده خواهند شد. فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران گفت: اضطراب، پرخاشگری، غوطه ور شدن در فضای مجازی، از هم گسیختگی روانی- هویتی، افت تحصیلی، كاهش انگیزه های تحصیلی و كاهش انگیزه یادگیری از جمله عوامل كرونا در جهان بوده است. باید ما در تهران روی این موضوع مطالعه و بررسی انجام دهیم. در حال حاضر مدارس 135 كشور جهان تعطیل است و 105 كشور استراتژی برای بازگشایی مدارس دارند كه ما می توانیم از استراتژی آن ها به نوعی ایده بگیریم. زالی بیان كرد: كرونا شرایطی را فراهم كرد كه مطالبات فروخفته ما در آموزش و پرورش شناسایی شود و به گوش كاندیداهای ریاست جمهوری برسد. كرونا بیش از هر زمان دیگری به آسیب های ساختاری و بنیادی در ایران را نمایان و آشكار كرد.
سرانه دانش آموزی در دنیا؛ 9 هزار و 300 دلار
وی اظهار كرد: متوسط سرانه دانش آموزی در دنیا 9 هزار و 300 دلار است اما در ایران با این تغییرات ارضی به زیر 200 دلار رسیده است. به عنوان مثال در كشور تركیه كه تعداد دانش آموزان آنها معادل تعداد دانش آموز ما است، سرانه دانش آموز 3100 دلار است. آینده ایران با این سرانه ها ساخته نمی شود. همین الان در تهران و شهرهای محروم با كمبود معلم روبرو هستیم. زالی ادامه داد: كمبود معلم یعنی وجود كلاس های متراكم تر و حدود 60 درصد كلاس های درس لاجرم باید بیش از 26 نفر دانش آموزان را در خود جای دهد. در سال آینده با بحران معلم روبرو خواهیم شد در صورتی كه با وجود كرونا باید پروتكل ها رعایت شود از فضاهای گسترده داشته باشیم. وی افزود: كرونا نشان داد كه رابطه والدین با مدارس نقص دارد و سهم بی سوادی مادران و پدران 3 تا 4 درصد است و این میزان در مناطق محروم خیلی نگران كننده تر است. حال با موضوع دیجیتال این موضوع خیلی نگران كننده تر هم می شود. همین موضوع بازماندگی از تحصیل شاخصی بود كه در دوره كرونا به شدت خودش را نشان داد. زالی گفت: ما یك طرح پایلوت عملیاتی در منطقه بازار تهران برای غربالگری انجام دادیم چیزی كه برای ما جلب توجه كرد این بود كه تعداد كودكان كار در آنجا بسیار زیاد بود و آنها بدون ماسك در آنجا مستقر بودند. پیش از كرونا ما چنین صحنه ای را در بازار نمی دیدیم و حالا كه كرونا شده این تعداد كودكان كار در بازار افزایش داشته است. اكنون محصلان ما به كودكان كار تبدیل می شوند كه این به تنهایی یك خطر است. فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران گفت: سفره خانواده ها با وجود كرونا، تورم و مشكلات اقتصادی كوچك تر شده، بنابراین بار آن هم بر دانش آموزان و كودكان اضافه شده است. از مسئولان دولت آینده می خواهیم كه نسبت به آموزش و پرورش و غفلت هایی كه در سال های متمادی در كشور انجام شده توجه كرد
اهمیت تردد درون شهری
رئیس دانشگاه علوم پزشكی ایران افزود: این حرف درستی است كه كرونا كمتر كودكان را درگیر می كند. در تهران 77 درصد كودكان كه در بیمارستان های تهران بودند در زیر 10 سال بودند و بیماری های زمینه ای داشتند. كودكان ابر پخش كننده های ویروس تلقی می شوند. در آلمان یك تحقیقاتی انجام شد كه نشان داد آنتی بادی كودكان 6 برابر بوده است یعنی آن ها كرونا رو گرفتند و حتی منتقل هم كردند. فرمانده ستاد مقابله با كرونا در كلانشهر تهران در پایان گفت: در تهران برای بازگشایی مدارس علاوه بر مد نظر داشتن همه جنبه ها باید یك نیم نگاهی هم به تردد درون شهری داشته باشیم. روز گذشته 922 هزار نفر از مترو استفاده كردند كه پیش از این، آمار استفاده از مترو دو میلیون و خرده ای در روز بوده است كه آمار قابل توجه آن به فعالان آموزشی از جمله دانش آموزان، دانشجویان و معلمان اختصاص دارد.
   تاریخ: ۰۳:۰۲ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۰