دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

كم شنوایی را جدی بگیرید
 
تهران- ایرنا- متخصصان می گویند باید مسائلی نظیر كم شنوایی در افراد به خصوص كودكان جدی گرفته شود؛ چرا كه تشخیص و مداخله زود هنگام در مواردی نظیر كم شنوایی برای كاهش عواقب آن بسیار اهمیت دارد.
كم شنوایی را جدی بگیرید تهران- ایرنا- متخصصان می گویند باید مسائلی نظیر كم شنوایی در افراد به خصوص كودكان جدی گرفته شود؛ چرا كه تشخیص و مداخله زود هنگام در مواردی نظیر كم شنوایی برای كاهش عواقب آن بسیار اهمیت دارد.

به گزارش دانشگاه علوم پزشكی شهیدبهشتی، بنابر اعلام متخصصان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی كم شنوایی یك ناتوانی ارتباطی محسوب می شود كه شیوع آن در جامعه به طور كلی و در سالمندان به طور خاص در حال افزایش است.

براساس این گزارش نزدیك به 466 میلیون نفر در سراسر جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده هستند و 34 میلیون نفر از این تعداد را كودكان تشكیل می دهند.

تا سال 2050 بیش از 900 میلیون نفر از مردم جهان دچار كم شنوایی ناتوان كننده خواهند بود و 60 درصد از كم شنوایی های كودكان از طریق مداخله به موقع قابل پیشگیری هستند.

با توجه به این كه 1/1 میلیارد جوان 12 تا 35 سال در معرض خطر كم شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند قرار دارند، روش های كاهش اختلالات شنوایی مانند ایمن سازی نوزادان و كودكان در برابر بیماریهای عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و كودكان، تشخیص و درمان به موقع كم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، زایمان طبیعی، عدم مصرف مواد مخدر و روان گردان كه دارای خطر ایجاد كم شنوایی در افراد است، كنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط شغلی و تفریحی، مراقبت از سلامت گوش و شنوایی و سلامت گوش و شنوایی در سالمندان است.

در بخشی از این گزارش آمده است؛ پیرگوشی امری اجتناب ناپذیر است كه با توجه اطرفیان و استفاده به موقع از وسایل تقویت شنوایی و سمعك قابل درمان است.

همچنین كم شنوایی سالمندان به دلیل اختلال در برقراری ارتباط با اطرافیان می تواند موجب افسردگی و گوشه گیری آنها شود. بنابراین با توجه به این كه كم شنوایی سالمندان موجب افزایش احتمال رخداد حوادث برای آنها می شود، با تجویز درست و منطقی وسایل كمك شنوایی مانند سمعك می توان شرایط سالمندان را بهبود بخشید.

آسیب شنوایی ناشی از صدای بلند غیرقابل برگشت است

برای تضمین سلامت گوش و شنوایی در عمومی مردم به ویژه جوانان رعایت نكات زیر ضرورت دارد:

- هرگز با صدای بلند به موسیقی گوش ندهیم و در سطح ایمن بشنویم

- گوش كردن موسیقی با صدای بلند باهدست، هدفون و هندزفری یا استفاده طولانی مدت از هدست، هدفون و صدای بلند و ناهنجار موجب صدمه برگشت ناپذیر به شنوایی می شود و وقتی شنوایی آسیب ببیند هرگز قابل جبران نخواهد بود.

- آسیب شنوایی ناشی از صدای بلند غیر قابل برگشت است.

- هرگز برای تمیز كردن مجرای شنوایی از گوش پاك كن و یا دیگر اجسام خارجی استفاده نكنیم.

- در آبهایی كه مشكوك به آلودگی است شنا نكنیم.

- در صورت احساس درد در گوش از درمان های خانگی مثل ریختن روغن یامایعات غیر استریل و یا دمیدن دود(سیگار و ...) در گوش خودداری كنیم.

- افراد كم شنوا می توانند از خدمات حمایتی مانند سمعك، كاشت حلزون، روش های توانبخشی، زبان اشاره و ... بهره ببرند.

- از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین 3 تا 5 سالگی از شنوایی كودكان خود مراقبت كنیم.

زمان طلایی غربالگری شنوایی نوزادان تا یك ماه پس از تولد است

- زمان طلایی برای انجام تست غربالگری به هنگام، تا یك ماه پس از تولد، تست تشخیصی به هنگام 3 ماهگی و انجام مداخله درمانی تا 6 ماهگی است.

- اگر نوزادتان در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر كم شنوایی غربالگری نشده، برای ارزیابی وضعیت شنوایی فرزندتان در شرایط همه گیری، حداكثر تا 30 روز پس از تولد به نزدیكترین پایگاه بهداشتی یا مركز خدمات جامع سلامت مراجعه كنیم.

- توجه داشته باشیم كه افراد ناشنوا قادر به لب خوانی و دریافت پیام، در هنگام استفاده شما از ماسك صورت نیستند.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی
- غربالگری
- نوزاد
- كم شنوایی
- موسیقی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۵۷ - ۲۷/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۰