دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تاثیر توانبخشی بر كیفیت زندگی مبتلایان به سرطان سینه
 
یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: بیماران مبتلا به سرطان سینه معمولا پس از جراحی دچار سندروم درد می شوند كه این عارضه با توانبخشی قابل درمان است.
سمانه قهرمان پوری، متخصص طب فیزیكی و توانبخشی و درمان غیر جراحی بیماری های عضلانی اسكلتی و ستون فقرات در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار كرد: با انجام جراحی سینه كه به منظور درمان سرطان صورت می گیرد، قسمت یا تمام سینه برداشته و تخلیه می شود. اكثر بیماران پس از این عمل، دچار درد در ناحیه جراحی می شوند كه به آن سندروم درد بعد از جراحی یا ماستكتومی می گویند. البته بروز سندروم درد با توانبخشی قابل درمان است.

او افزود: بروز سندروم درد در افراد جوانتر، افرادی كه این نوع جراحی را به صورت وسیع انجام داده اند، افرادی كه در حین جراحی بیش از 15 غده لنفاوی از آن ها برداشته شده و در افراد مضطرب بیشتر است.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی بیان كرد: درد هایی با ماهیت سوزشی و تیركشنده، سوزن سوزن شدن، خنجری و یا سرد و گرم شدن در قسمت جراحی شده، زیر بغل یا داخل بازو ایجاد می شوند ، دردهایی هستند كه با حركت كردن شانه، كشیدن دست یا تماس لباس، تشدید می شود و همچنین، همزمان بیمار در ناحیه زیر بغل احساس سفتی و پُری دارد.

قهرمان پوری ادامه داد: این درد مزمن اغلب پیش رونده نیست، اما می تواند برای سال های طولانی همراه بیمار باشد و در بدن باقی بماند. در نیمی از موارد نیز این درد حداقل تا 9 سال بعد از جراحی، ممكن است باقی بماند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در مورد روش های تشخیص این سندروم گفت: با معاینه بالینی و انجام یك سری بررسی های تشخیصی برای رد كردن تشخیص های افتراقی، مانند ماموگرافی، اسكن كل بدن، MRI ستون فقرات، نوار عصب و عضله می توان این سندروم را تشخیص داد و برای درمان اقدام كرد.

او بیان كرد: شكستگی های دنده، عود مجدد تومور، بیماری های ریوی، آسیب های شبكه عصب ناشی از رادیوتراپی، درگیری عصب بین دنده ای، رادیكولوپاتی توراسیك، آسیب عصبی ناشی از شیمی درمانی و نوروپاتی پارانئو پلاستیك جزو تشخیص های افتراقی این سندروم هستند.

قهرمان پوری در مورد راهكارهای درمانی این سندروم، گفت: به طور كلی 60 درصد بیماران، درد شدید اولیه در ناحیه جراحی را تجربه می كنند كه خود یكی از علل دردهای طولانی مدت در ناحیه جراحی سینه است و باید بلافاصله درمان شود. كنترل درد نیز با دارو و تكنیك های حساسیت زدایی زودرس، انجام می شود.

او افزود: به طور كلی اولین خط درمان، پیشگیری است. به گونه ای كه كار به مراحلی مثل برداشتن حداقل بافت سینه، حین جراحی یا استفاده از روش های مختلف جراحی با حفظ عصب و كنترل زودهنگام درد نرسد.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی ادامه داد: سایر درمان ها شامل توانبخشی، بلوك عصب، تزریق ماده بیهوشی، بوتاكس در عضلات دردناك و در نهایت جراحی در صورت عدم پاسخ به درمان های روتین هستند.

او بیان كرد: توانبخشی در این بیماران شامل مراحل مختلفی مانند كشش عضلات پكتورالیس و لاتیسموس دورسی، بهبود و حفظ دامنه حركتی، مفصل شانه، تصحیح عملكرد كمربند شانه، قدام و پشت قفس سینه، آموزش های اختصاصی برای برگشت صحیح و تدریجی به زندگی و كار روزمره است.

بیشتر بخوانید

- سوالات خود در زمینه «سرطان سینه» را اینجا مطرح كنید انتهای پیام /
   تاریخ: ۰۳:۱۴ - ۲۶/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۶