دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ساخت 375 سالن ورزشی برای دانش آموزان با نیازهای ویژه
 
حسینی گفت: امكان ساخت 375 سالن ورزشی درون مدرسه ای برای دانش آموزان با نیازهای ویژه وجود دارد.
به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، جواد حسینی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با بیان اینكه ورزش به 4 حوزه تربیتی و پرورشی، همگانی، قهرمانی و حرفه ای تقسیم می شود، اظهار كرد: وزارت آموزش و پرورش و به موازات آن سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص ورزش تربیتی و پرورشی به عنوان متولی اصلی شناخته می شود، ولی بنا به دلایل متعددی، سازمان های ورزشی برای نیل به اهداف سازمانی خود، ناگزیر از همكاری و مشاركت با این نهاد هستند.

او افزود: توانمندی ها و قابلیت های ورزشكاران در دوران طلایی كودكی و نوجوانی شكل گرفته كه در صورت شناسایی، حمایت و پشتیبانی مناسب، در فرد نهادینه شده و این دوران طلایی در مدارس طی می شود.

حسینی، یكی از حوزه های مهم ورزش را ورزش همگانی، دانست و گفت: رشد و توسعه ورزش همگانی در دنیای امروز، نماد و شاخصی از میزان توسعه كشور ها شده است. در همین راستا، برخی از كشور های توسعه یافته، اولویت اول خود را برای توسعه این بخش از ورزش معطوف می كنند.

او افزود: توجه به دانش آموزان و همكاری های بین بخشی استثنایی، می تواند زمینه توسعه ورزش همگانی را فراهم كند.

حسینی، یكی دیگر از ابعاد ورزش را «ورزش قهرمانی» دانست و افزود: ورزش قهرمانی نقش مهمی در ارتقای غرور ملی و جایگاه كشور ها در دنیا دارد، اما سن ورزش قهرمانی محدود بوده و مسئله ای كه می تواند از مشكلات ناشی از كمبود مقطعی یا دائمی نیروی انسانی در برخی از رشته های ورزشی جلوگیری كند، موضوع جانشین پروری است كه دلیلی بر اهمیت مشاركت دوسویه سازمان های ورزشی با آموزش و پرورش است.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی، با اشاره به سوابق همكاری مشترك سازمان آموزش و پرورش استثنایی با كمیته ملی پارالمپیك تصریح كرد: برگزاری سالانه مراسم روز ملی پارالمپیك با حضور دانش آموزان استثنایی و مشاركت مالی سازمان آموزش وپرورش استثنایی در برگزاری مراسم این روز، خرید برخی از وسایل تخصصی ورزشی نظیر توپ بوچیا با همكاری فدراسیون ورزش های جانبازان و معلولین جهت توزیع در مدارس و حضور كارشناسان فنی فدراسیون ها جهت استعدادیابی دانش آموزان استثنایی از جمله موارد همكاری مشترك از گذشته تا حال است.

حسینی خواستار استفاده از ظرفیت های كمیته ملی پارالمپیك برای آموزش و توانمندسازی مربیان ورزش مدارس شد و گفت: آموزش دانش آموزان استثنایی، برگزاری مسابقات، كلاس بندی ورزشكاران دانش آموز، تأمین تجهیزات، استفاده از نمایندگان سازمان آموزش وپرورش استثنایی در كمیته های استعدادیابی، مسابقات، ورزش همگانی، فدراسیون ها و كمیته ملی پارالمپیك و مشاركت با آكادمی كمیته ملی پارالمپیك در حوزه های پژوهشی از جمله مواردی هستند كه می تواند محور همكاری های مشترك قرار گیرد.

او با اشاره تربیت بدنی و ورزش را از ضروریات دانش آموزان استثنایی دانست و گفت: تربیت بدنی اثرات توان بخشی برای دانش آموزان استثنایی دارد و یكی از برنامه های اصلی سازمان آموزش وپرورش استثنایی توسعه فضا های ورزشی ویژه این دانش آموزان است.

حسینی افزود: در حال حاضر 40 سالن ورزشی ویژه دانش آموزان استثنایی در كشور وجود دارد و 18 سالن ورزشی نیز در حال ساخت است.

او تصریح كرد: باتوجه به مشكلات رفت وآمد دانش آموزان با نیاز های ویژه به سالن های ورزشی امكان ساخت 375سالن ورزشی 200متری درون مدرسه ای برای این دانش آموزان وجود دارد كه ساخت این سالن ها نیز شروع شده است.

معاون وزیر با بیان اینكه نهضت توان افزایی با هدف تأمین تجهیزات ورزشی، آموزشی و توان بخشی برای دانش آموزان استثنایی در سازمان آموزش وپرورش استثنایی اجرایی شده است، گفت: در قالب این نهضت 105نوع وسیله توانبخشی، ورزشی و كمك آموزشی برای 80هزار نفر از دانش آموزان با نیاز های ویژه در قالب نهضت توان افزایی باید تأمین شود كه 19 قلم آن تجهیزات ورزشی است.

رئیس سازمان آموزش وپرورش استثنایی با اشاره به كمك 76 میلیارد تومانی خیرین در سال گذشته به آموزش وپرورش استثنایی در حوزه تأمین تجهیزات نهضت توان افزایی گفت: از این میزان بیش از 31میلیارد تومان مشاركت خیرین در حوزه تأمین تجهیزات ورزشی و توانبخشی دانش آموزان با نیاز های ویژه است.
   تاریخ: ۱۶:۳۶ - ۲۵/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۶