دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آغاز اجرای برنامه غربالگری اختلالات بینایی كودكان توسط مراكز مثبت زندگی
 
كارگاه آموزشی مراكز مثبت زندگی مشهد برای اجرای برنامه ی غربالگری بینایی كودكان، در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد.
آغاز اجرای برنامه غربالگری اختلالات بینایی كودكان توسط مراكز مثبت زندگی كارگاه آموزشی مراكز مثبت زندگی مشهد برای اجرای برنامه ی غربالگری بینایی كودكان، در بهزیستی خراسان رضوی آغاز شد.

مشهد پایگاه خبری رویداد ایران-در این كارگاه كه به خاطر شرایط كرونایی، در سه نوبت جداگانه و پشت سر هم برگزار می شود 75 مسؤول فنی مراكز مثبت زندگی، در خصوص چگونگی اجرای برنامه ی غربالگری بینایی كودكان سه تا شش سال آموزش می بینند.
به گفته ی معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی، امسال برای اولین بار، برنامه های غربالگری بینایی، شنوایی و ژنتیك، به عنوان خدمات پیشگیرانه ی سطح یك، توسط مراكز مثبت زندگی اجرا می شود.
غلامحسین دلبری گفت: در اجرای این برنامه، انجمن اپتومتری خراسان رضوی و تعدادی از پزشكان متخصص چشم با بهزیستی همكاری دارند.
وی كه در ابتدای این كارگاه آموزشی سخن می گفت یادآور شد: در سال گذشته به خاطر شرایط كرونایی، اجرای این برنامه با مشكل روبرو شد و آمار كودكان غربال شده، نسبت به سال های پیش بسیار پایین تر بود چون ما بیشتر پایگاه های دائمی برنامه را از دست دادیم.
دلبری اضافه كرد: در سال گذشته، مهدهای كودك تعطیل بودند، برخی پایگاه ها در حال تبدیل به مراكز مثبت بودند و مراجعات مردم هم تحت تأثیر كرونا، بسیار كاهش یافت بنا بر این بیشتر پایگاه های غربالگری، دچار مشكل شدند و در نهایت، پوشش برنامه، بشدت كاهش یافت.
وی اظهار داشت: در نظر داریم امسال، با نیروهای تازه نفس در قالب جدید و با نگاه محله محوری كه مراكز مثبت دارند این برنامه را با قوت تمام اجرا كنیم و پوشش را به سطحی ببریم كه شایسته ی استان خراسان رضوی باشد.
كارشناس مسؤول برنامه های غربالگری ژنتیك و بینایی كودكان سه تا شش سال خراسان رضوی نیز در این كارگاه گفت: علاوه بر برنامه ی غربالگری بینایی، برنامه ی غربالگری ژنتیك خانواده های دارای عضو معلول نیز توسط مراكز مثبت زندگی، در محلات مشهد اجرایی می شو
 نرگس ژیان عابد گفت: مراكز مثبت زندگی باید در محلات تحت پوشش خود، خانواده های دارای عضو معلول را به مراكز مشاوره ژنتیك هدایت كنند.
وی اطلاع رسانی و روشن گری در باره چرایی اجرای این برنامه را از رسالت ها و وظایف مراكز مثبت زندگی برشمرد و گفت: باید خانواده ها را اقناع و مجاب كنیم كه برای پیشگیری از تولد معلولین جدید، به مشاوره ی ژنتیك مراجعه و در صورت لزوم، آزمایشات و پروسه های این برنامه را طی كنند.كلیه ی این مراحل برای خانواده های تحت پوشش بهزیستی رایگان است.
 ژیان عابد گفت: هزینه ی مشاوره و نیز هزینه ی آزمایش ها از 100 هزار تومان تا 30 میلیون تومان توسط بهزیستی پرداخت می شود و خروجی برنامه این است كه مطمئن شویم در خانواده های تحت پوشش برنامه، معلول جدیدی متولد نمی شود و ورودی های بهزیستی از این بخش، به صفر می رسد.
وی در خصوص اجرای برنامه ی غربالگری بینایی نیز گفت: كلیه ی مراحل اجرای برنامه برای ساكنان مناطق حاشیه ای، روستاها و نیز مددجویان بهزیستی، رایگان است و در مورد سایر افراد كم بضاعت با تأیید مددكار مركز مثبت نیز رایگان می باشد.
وی ادامه داد: تمام مشخصات كودكان سه تا شش سال ساكن محله ی تحت پوشش مركز مثبت زندگی، در سامانه ی مربوطه ثبت و بینایی وی توسط چارت E در مراكز مثبت انجام می شود و در صورت مشكوك بودن به اختلال بینایی، كودك به اپتومتریست های طرف قرارداد برنامه، ارجاع می گردد.
 ژیان عابد گفت: پس از این مرحله، در صورت تشخیص اختلال بینایی توسط اپتومتریست، كودك برای انجام جراحی یا درمان خاص به چشم پزشك ارجاع خواهد شد.
وی خاطر نشان كرد: انجمن اپتومتری خراسان رضوی و تعدادی از چشم پزشكان با بهزیستی قرارداد دارند و در اجرای این برنامه همكاری می كنند.
وی ادامه داد: در مورد شهرستان ها نیز همزمان كارگاه های آموزشی برای مراكز مثبت برگزار می گردد و اجرای برنامه توسط مراكز مثبت، از اول تیرماه در سراسر استان با رعایت كامل پروتكل های بهداشتی، آغاز می شود.
كارشناس مسؤول برنامه غربالگری بینایی بهزیستی خراسان رضوی گفت: تمام اطلاعات مربوط به كودكان غربال شده از سال 95 در سامانه ی متمركز این برنامه، موجود است و منبع اطلاعاتی و تحقیقاتی بسیار خوبی در زمینه ی بروز اختلالات بینایی، دلایل و فراوانی تنبلی چشم و سایر تحقیقات علمی می باشد.
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۲۸/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۹