دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

درد های كمر را قبل از تبدیل شدن به تهدید سلامتی جدی بگیرید
 
یك متخصص آسیب های ورزشی در خصوص درد های كمر و جدی گرفتن آن ها توضیحاتی را ارائه كرد.


عارف سعیدی متخصص آسیب های ورزشی در گفت وگو با خبرنگار حوزه كلینیك گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: حتما یك دلیل برای مواجه شدن افراد با درد كمر وجود دارد كه با توجه به دامنه سنی افراد علت های متفاوتی را شامل می شود. به عنوان مثال در افراد جوان؛ بلند كردن یك وسیله سنگین به طور ناصحیح می تواند درد، گرفتگی و حتی فشار بر دیسك كمر را ایجاد كند. در صورت بروز موارد فوق در افراد جوان، ابتدا باید ام آر آی و درمان بالینی صورت بگیرد.

او در ادامه افزود: در افراد سالمند و میانسال معمولا این دردها در صبح ها به همراه خشكی كمر دیده می شود كه منشاء آن بیشتر مربوط به آرتروز است. در واقع این افراد در طول روز در صورت كار، فعالیت و حركت زیاد درد بیشتری را احساس می كنند، البته زمان استراحت این درد در آرتروز كمتر حس می شود.

متخصص آسیب های ورزشی مطرح كرد: افراد سالمند و میانسال كه دچار آرتروز هستند، تمریناتی تحت عنوان ویلیامز برای آن ها در نظر گرفته می شود. به عنوان مثال تمرین كششی، دراز نشست و تقویت عضلات شكمی برای این افراد بسیار مناسب است. اما تمرین برای افرادی كه دچار دیسك كمر می شوند با توجه به قوس ستون فقرات به طور كامل متفاوت است كه این تمرینات باید تحت نظر پزشك معالج صورت بگیرد.

سعیدی بیان كرد: حدود 80 درصد از افراد كه دچار دیسك و درد كمر هستند؛ بنابراین با انجام موارد ذكر شده در قسمت بالا و فیزیوتراپی درمان می شوند، اما در صورتی كه پارگی دیسك كمر را مشاهده كردیم، حتما باید فرد مورد نظر، تحت مراقبت و عمل جراحی قرار بگیرد.

سعیدی در پایان تصریح كرد: به این نكته مهم توجه داشته باشید كه كمر دردهای خود را با هر نوع ورزش و تمرینی درمان نكنید؛ چرا كه محل درد متفاوت است و تمرین ها باید با توجه به ناحیه درد انجام شوند. بنابراین انجام هر نوع تمرینی به صورت خودسرانه برای درمان كمردرد ممكن است خطرات جبران ناپذیری را برای این ناحیه مهم ایجاد كند.

بیشتر بخوانید:

- چه زمانی كمر درد نگران كننده است؟
   تاریخ: ۲۰:۱۵ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۶