دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

افزایش خطر سكته مغزی نوزادان نارس در دوران پس از بلوغ
 
تهران- ایرنا- محققان انجمن قلب آمریكا دریافتند نوزادان نارس در دوران جوانی بیش از سایرین در معرض خطر سكته قلبی قرار دارند و هرچه زودتر متولد شده باشند، خطر ابتلا به این عارضه در آن ها بیشتر است.
افزایش خطر سكته مغزی نوزادان نارس در دوران پس از بلوغ تهران- ایرنا- محققان انجمن قلب آمریكا دریافتند نوزادان نارس در دوران جوانی بیش از سایرین در معرض خطر سكته قلبی قرار دارند و هرچه زودتر متولد شده باشند، خطر ابتلا به این عارضه در آن ها بیشتر است.

به گزارش روز یكشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، در این تحقیقات كه بزرگترین مطالعه انجام گرفته در خصوص ارتباط سكته مغزی با تولد پیش از موعد است، محققان سوابق بیش از 2.1 میلیون نوزاد نارس سوئدی را كه بین سال های 1973 تا 1994 میلادی متولد شده و حداقل تا 18 سالگی زندگی كردند، مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند.

بارداری طبیعی 40 هفته به طول می انجامد. در نتیجه این تحقیقات مشخص شد نوزادانی كه در هفته های 22 تا 33 بارداری متولد شدند، در مقایسه با افرادی كه در 40 هفتگی متولد شده اند، در دوران بزرگسالی به میزان 42 درصد بیش تر در معرض خطر ابتلا به سكته مغزی قرار دارند. همچنین افرادی كه در هفته های 34 تا 36 بارداری متولد شدند 22 درصد بیش از سایرین در معرض ابتلا به این عارضه قرار دارند. با وجود این، تولد در هفته های 37 تا 38 بارداری موجب افزایش خطر ابتلا به سكته مغزی در بزرگسالی نمی شود.

سكته مغزی به دلیل وقفه ای كوچك در جریان خون مغز یا انسداد رگ ها به وجود می آید. در این حالت جریان اكسیژن و مواد غذایی به مغز محدود می شود و بخشی از بافت مغز آسیب می بیند. فشار خون، استعمال دخانیات، چاقی و عدم فعالیت بدنی از جمله مهمترین دلایل سكته مغزی محسوب می شوند.

بر اساس گزارش انجمن سكته آمریكا رعایت و توجه به هشت عامل احتمال بروز سكته مغزی را كاهش می دهند. این موارد پرهیز از استعمال دخانیات، اندازه گیری مستمر كلسترول خون و جلوگیری از افزایش آن، اجتناب از مصرف الكل، درمان اختلالات گردش خون، اندازه گیری مرتب فشار خون و درمان فشار خون بالا، مدیریت وزن و ورزش منظم، كنترل ضربان قلب نامنظم و كنترل قند خون هستند.

جدیدترین یافته ها در زمینه سكته مغزی

- محققان دانشگاه فلوریدای جنوبی موفق به طراحی یك كفش درمانی شده اند كه منجر به بهبود فرآیند راه رفتن در بیمارانی می شود كه بر اثر سكته مغزی دچار اختلال حركتی یا فلج جزئی شده اند. این كفش با تشدید فرآیند راه رفتن بیمار، موجب تقویت پای از كار افتاده می شود. این كفش سبك مانند یك دستگاه توان بخشی است كه بدون نیاز به نیروی محركه خارجی و با استفاده از پای سالم، پای آسیب دیده را تقویت می كند.

- مطالعات اخیر محققان دانشگاه كالیفرنیا نشان می دهد افراد مبتلا یه ویروس اچ آی وی در معرض آریتمی قلبی قرار دارند كه مهمترین عامل بروز سكته مغزی است. آریتمی قلبی به معنای غیرطبیعی بودن ریتم قلب است كه می تواند خطر بروز سكته مغزی را افزایش دهد.

- مطالعات اخیر محققان دانشگاه هلسینكی در فنلاند نشان می دهد ورزش سبك حتی به میزان كم، احتمال بروز سكته مغزی مرگبار را كاهش می دهد. در این مطالعه آمده است حتی 30 دقیقه ورزش سبك در هفته احتمال بروز سكته را 5 درصد كاهش می دهد و به همان نسبت هر چقدر میزان ورزش بیشتر باشد، احتمال بروز سكته كاهش بیشتری دارد. این مطالعه نشان می دهد 30 دقیقه پیاده روی سبك یا دوچرخه سواری به مدت چهار روز در هفته، احتمال سكته مغزی را 20 درصد كاهش می دهد. محققان احتمال می دهند ورزش با كاهش التهاب عروق خونی در كاهش سكته مغزی نقش دارد.

- محققان دانشگاه مك گیل در كانادا به رهبری نگار موسوی دریافتند داروی استاتین كه متداول ترین داروی كاهش دهنده كلسترول است و خواص ضدالتهابی دارد، احتمال سكته مغزی در بیماران سرطانی را كه پرتودرمانی می شوند، به میزان 32 درصد كاهش می دهد.

- مطالعات جدید محققان دانشگاه آكسفورد نشان می دهد مصرف الكل خطر بروز سكته مغزی را 35 درصد افزایش می دهد.

- محققان دانشگاه كالیفرنیا موفق به ساخت یك هیدروژل قابل تزریق شده اند كه قادر به ترمیم آسیب های ناشی از سكته مغزی است.

- محققان محققان دانشگاه هامبورگ با استفاده از یك روش جدید اسكن ام آر آی مغزی قادرند زمان دقیق سكته را مشخص كنند و علاوه بر آن اثربخشی داروهای ضدلخته شدن خون را برای بازیابی حداكثر توان مغز ارزیابی كنند.

- گروهی از محققان ژاپنی در آزمایشات حیوانی روی موش ها و میمون ها داروی جدیدی به نام edonerpic maleate شناسایی كردند كه در كنار فیزیوتراپی موجب بهبود آثار سكته مغزی می شود.

- مطالعات جدید محققان بیمارستان Lenox Hill در نیویورك نشان می دهد درمان بیماران مبتلا به اختلال ضربان قلب با داروهای رقیق كننده خون، از میلیون ها سكته مغزی در سال جلوگیری می كند.

سكته مغزی چهار علامت كلی دارد كه آگاهی از آن باعث می شود بیمار كمتر آسیب ببیند و شانس زنده ماندن افزایش پیدا كند.

این چهار علامت به طور اختصار F.A.S.T نام دارند كه برگرفته از نام اول لاتین علایم هستند:

- افتادگی صورت (F = Face Drooping) كه باعث می شود یك طرف صورت كج شود و دو طرف قرینه هم نباشند. این حالت باعث می شود كه خنده بیمار موزون به نظر نیاید.
- ضعف بازو (A = Arm Weakness) در این حالت دست بی حس و شل می شود و رو به پایین قرار می گیرد.
- اختلال در گفتار (S = Speech Difficulty) در این حالت بیمار قادر به تكلم نیست یا نمی تواند یك جمله ساده را تكرار كند.
- زمان تماس با اورژانس (T = Time to call) اگر در بیماری هریك از سه مورد بالا گزارش شد، وظیفه اطرافیان است كه با اورژانس تماس بگیرند.

متخصصان انجمن سكته آمریكا با بیان اینكه موج سكته مغزی به جوانان هم رسیده است، هشدار می دهند كه افراد به محض مشاهده علائمی مانند بی حسی ناگهانی و احساس ضعف در صورت، دست یا پا (به ویژه در یك طرف بدن)، مشكلات بینایی ناگهانی در یك یا دو چشم، از دست دادن تعادل، مشكل در راه رفتن و سرگیجه، سردرگمی ناگهانی و مشكل در تكلم و درك گفتار و سردرد شدید بدون علت با اورژانس تماس بگیرند.

گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Stroke منتشر شده است.

برچسب ها
- فنلاند
- دانشگاه آكسفورد
- قند خون
- نوزاد
- سكته مغزی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۵۶ - ۳۰/۰۳/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۳