دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

اعتیاد به شبكه های اجتماعی به اندازه اعتیاد به مواد مخدر و الكل مضر است
 
صرف وقت در اینترنت جزیی از زندگی روزمره ما شده و پیگیری اخبار، صحبت با دوستان و گشت زدن در فضای مجازی در بسیاری از افراد به عادت تبدیل گشته است. كارشناسان معتقدند جوانان هم راستای اعتیاد به مواد مخدر و الكل به شبكه های اجتماعی نیز اعتیاد پیدا كرده اند.
اعتیاد به شبكه های اجتماعی به اندازه اعتیاد به مواد مخدر و الكل مضر است

"اعتمادآنلاین" گزارش می دهد:
اعتیاد به شبكه های اجتماعی به اندازه اعتیاد به مواد مخدر و الكل مضر است صرف وقت در اینترنت جزیی از زندگی روزمره ما شده و پیگیری اخبار، صحبت با دوستان و گشت زدن در فضای مجازی در بسیاری از افراد به عادت تبدیل گشته است. كارشناسان معتقدند جوانان هم راستای اعتیاد به مواد مخدر و الكل به شبكه های اجتماعی نیز اعتیاد پیدا كرده اند.

اعتمادآنلاین| اولین چیزی كه با شنیدن واژه «اعتیاد» به ذهن آدمی خطور می كند، الكل و مواد مخدر است؛ اما در طول 20 سال گذشته نوع جدیدی از اعتیاد یعنی اعتیاد به شبكه های اجتماعی نیز پدید آمده است. استفاده از كلمه اعتیاد برای افرادی كه وابسته به شبكه های اجتماعی هستند لغت بسیار مناسبی است. این نوع اعتیاد همچون الكل و تنباكو آسیب جسمی ایجاد نمی كند؛ اما در طولانی مدت احساسات، رفتار و روابط ما را تحت تأثیر قرار می دهد. افراد ممكن است در هر سنی از شبكه های اجتماعی استفاده كنند؛ ولی نكته قابل توجه این است كه آسیب آن برای كاربران جوان بسیار بیشتر از افراد مسن است.

به گزارش اعتمادآنلاین، به نقل از «The Conversation»، نسل قدیم به ویژه افرادی كه بعد از جنگ جهانی دوم متولد شده اند، اعتیادشان بیشتر به الكل و مواد مخدر است؛ اما جوان هایی كه بعد از سال 1984 به دنیا آمده اند به شبكه های اجتماعی اعتیاد دارند و از دنیای دیجیتال استقبال می كنند. شبكه های اجتماعی برای آ نها به منزله پلی برای ارتباط با دنیای بیرون است و از این فناوری برای آرامش و تعامل با یكدیگر در فضای مجازی استفاده می كنند.

شبكه های اجتماعی

درست است كه افراد از طریق شبكه های اجتماعی آسیب كبدی یا سرطان ریه نمی گیرند، اما تغییر رفتار آنها آسیب جدی تری است. وقت گذرانی در اینترنت برای افرادی كه اعتیاد به شبكه های اجتماعی دارند بسیار لذت بخش است. آنها تمام روز خود را در شبكه های اجتماعی می گذرانند و این مقدار بیشترین مدت فعالیت روزانه آنها را تشكیل می دهد. گشتن در اینترنت را به هر كار دیگری ترجیح می دهند. و هنگامی كه دسترسی به شبكه های اجتماعی برای این افراد محدود شود، احساسات ناخوشایندی را تجربه می كنند و تمایل شدیدی برای شروع مجدد فعالیت خود بعد از آن وقفه كوتاه دارند. از تعامل حضوری و ارتباط مستقیم و رودررو با دیگران دوری می كنند.

تأثیر اعتیاد به شبكه های اجتماعی بر افراد بسیار نگران كننده است. صرف وقت در اینترنت خواب را تحت تاثیر قرار می دهد و رابطه مستقیمی با افسردگی و تنهاتر شدن افراد دارد. بدخلقی و اضطراب را افزایش می دهد. كاربران جوان تر به طور مرتب پروفایل خود را چك و به روزرسانی می كنند و این در حالی است كه به راحتی می توانند در معرض سوءاستفاده آنلاین قرار بگیرند. این افراد به اشتباه معتقدند كه اگر دچار مشكل شوند می توانند از دوستان مجازی و گروه های آنلاینی كه متشكل از افراد غریبه است كمك بگیرند.

شبكه های اجتماعی

عصر دیجیتال ماهیت اعتیاد در جوانان را تغییر داده است. جوان هایی كه روزبه روز ناهنجاری رفتاری شان بیشتر می شود. این طور به نظر می رسد كه اعتیاد به شبكه های اجتماعی جایگزین اعتیاد به الكل شده و همچنین به راهی برای تعامل با دیگران بدل گشته است.

تعجبی ندارد كه طی ده سال گذشته اعتیاد به شبكه های اجتماعی در افراد 16 تا 24 ساله 20 درصد رشد داشته و این در حالی است كه این عدد در ده سال پیش حدود 17 درصد بود. به نظر می رسد كه امروزه صرف وقت در اینترنت بسیار مطلوب تر از گذراندن وقت با دوستان است. متأسفانه هیچ درمان مشخصی برای اعتیاد به شبكه های اجتماعی وجود ندارد و این اعتیاد در گروه اختلالات روانی جای نمی گیرد؛ اما باید درباره این موضوع مهم اطلاع رسانی كرد و تعریف واضح تری از این اعتیاد را به افراد جامعه ارائه داد.
منبع خبر:
روزنامه اعتماد
   تاریخ: ۱۰:۰۳ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰