دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

اخبار مثبت سلامت روان جامعه را تضمین می كند
 
علی اكبر ارجمندنیا، رئیس هیأت مدیره كانون فارغ التحصیلان دكتری روانشناسی و آموزش كودكان استثنایی نیز برای «شهروند» توضیح داد كه رسانه و سینما هر دو تأثیر متفاوتی را بر افراد یك جامعه می گذارند.
او با تأكید بر اینكه دغدغه اصلی در سینما فروش است و جذب مخاطب ادامه می دهد: «بر این اساس به طوركلی مقولاتی مانند عشق، خشونت روابط جنسی و چیزهایی شبیه اینها، موضوعاتی اند كه برای مخاطب جذاب هستند و عمده فیلم ها بر همین موضوعات مبتنی. ولی در موضوع رسانه اگر بخواهیم رسانه نوشتاری را مطلوب نظر قرار دهیم، شرایط فرق می كند، به طوركلی چون مخاطب گرایشی به موضوعات هیجان انگیز دارد، سینما و رسانه به نوعی به این موضوع اشراف پیدا كرده اند و سعی می كنند برای جذب مخاطبان شان به این موضوعات توجه جدی كنند؛ چنانچه بسیاری روزنامه ها را می بینید كه بخش حوادث دارند، زیرا بسیاری از مخاطبان به این موضوعات علاقه دارند. درنهایت سینما و رسانه ماهیتا دغدغه جلب و جذب مخاطب دارند و در این راه به روش هایی متوسل می شوند.»
رئیس موسسه روانشناسی دانشگاه تهران خاطرنشان می كند: «هیچ كشوری انتظار و تصوری را كه ما از رسانه داریم، ندارد؛ مثلا ما توقع داریم كه رسانه ای چون صداوسیما نقش مثبت اندیشی داشته باشد؛ البته این انتظار خوبی است، ولی جالب است بدانیم در هیچ جای دنیا چنین انتظاری را از رسانه های مكتوب یا تصویری ندارند؛ یعنی انتظار این است كه رسانه بتواند خبررسانی كرده و منعكس كننده واقعیت های جامعه باشد (با اینكه می خواهند یا می توانند كاری ندارم). جذابیت اخبار منفی به مراتب برای مخاطبان بیشتر است. او با تأكید بر اینكه اخبار مثبت شاید به درستی و با جدابیت به مخاطب منتقل نشود، خاطرنشان كرد: «به صورت كلی جذابیت اخبار منفی به مراتب برای مخاطبان بیشتر است و فیلمسازان و سینماگران و اصحاب رسانه هم تصور می كنند این موضوع را بسیار خوب می دانند و این یكی از برجسته ترین دلایل پرداختن به این موضوعات منفی با نیت جذب مخاطب است كه در جامعه ما به شدت آسیب دیده است.» این روانشناس با تأكید بر اهمیت اثرگذاری خبرهای خوب در جامعه ادامه می دهد: «تأثیر خبرهای امیدبخش و دلگرم كننده بر سلامت روان افراد و بهبود شرایط اجتماعی، اصلی مورد تأیید است؛ اما با یك بررسی سرانگشتی می توانیم متوجه شویم اخبار مثبتی كه امروز به مخاطب منتقل می شود، به مراتب كمتر از اخبار منفی است و جامعه ما در معرض بمبارانی از اخبار منفی قرار دارد.»
او تأكید می كند: «امیدآفرینی در جامعه می تواند نقشی مصونیت زا داشته باشد و به افزایش شادی و نشاط و بهزیستی روانی كمك كند؛ ضمن اینكه افزایش نشاط اجتماعی در بُعد جسمی می تواند كمك كرده، آسیب پذیری جسمی را كاهش داده و بدن را در مقابل انواع میكروب ها و ویروس ها مقاوم كند؛ یعنی سیستم ایمنی بدن در زمانی كه امید بالاست، تقویت شده و قابلیت بیشتری برای مقابله با ویروس های مهاجم دارد. ضرورت اخبار مثبت و امیدآفرین بر كسی پوشیده نیست و لازم است كه حتما برای این موضوع فكری بشود و خبرنگاران در كنار دنبال كردن دغدغه جذب مخاطب، به اخبار توسعه و پیشرفت بپردازند و از سیاه نمایی دوری كنند.»
منبع خبر:
روزنامه شهروند
   تاریخ: ۰۳:۵۰ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۴