دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

جزئیات اجرای «غربالگری جنین» در وزارت بهداشت اعلام شد
 
به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، افشین استوار، مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت درباره غربالگری جنین با اشاره به اینكه سندرم داون و تریزومی های 13 و 18 شایع ترین ناهنجاری های ژنتیكی هستند كه امكان تشخیص آنها در ابتدای دوران بارداری به صورت همزمان وجود دارد، گفت: منابع علمی توصیه می كنند همه مادران با استفاده از آزمایش های موجود در اوایل دوره بارداری احتمال داشتن جنین با سندرم داون را بررسی كنند و در صورتی كه جنین مبتلا باشد از طریق قانونی اقدام به سقط كنند.

وی با تاكید بر اینكه غربالگری سندرم داون در دوران بارداری صد در صد اختیاری است، اظهار كرد: كادر بهداشت و درمان تنها به مادران توصیه می كنند در صورت تمایل برای انجام تست های اولیه غربالگری اقدام كنند.

استوار به مراحل غربالگری اشاره و خاطرنشان كرد: بعد از اینكه تست های اولیه انجام شد احتمال ابتلای جنین به سندرم داون مطرح می شود كه براساس آن خطر، اقدامات بعدی انجام می شود. خطر بالا به هیچ عنوان به معنای ابتلای قطعی جنین به سندرم داون و  (تریزومی های 13 و 18) نیست و این موضوع به مادران گوشزد می شود.

مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت ادامه داد: در صورتی كه بعد از انجام غربالگری اولیه هم مشخص شود كه احتمال ابتلا وجود دارد، به هیچ عنوان به این معنا نیست كه جنین مبتلا به سندورم داون است، تنها اندیكاسیون انجام آزمایشات تكمیلی خواهد بود؛ در صورت پیاده سازی دستورالعمل پیشنهادی وزارت بهداشت، در مرحله نخست انجام غربالگری تنها 5 درصد مادران دارای خطر بالا تشخیص داده شده و برای انجام آزمایش های تكمیلی معرفی می شوند.

سقط جنین بر اساس آزمایش های اولیه غربالگری انجام نمی شود

وی با تاكید براین نكته كه خطر بالا در آزمایشات اولیه غربالگری تنها نشانه ای برای انجام تست های تكمیلی است، تصریح كرد: بر اساس نتایج آزمایش های اولیه هیچ سقطی انجام نمی شود و سقط تنها در صورت تشخیص قطعی سندرم داون با آزمایش ژنتیك و مجوز  پزشكی قانونی انجام می شود.

به گفته استوار با آزمایش اولیه و یا آزمایشی كه كوچكترین تردیدی در آن وجود داشته باشد هیچ نوع سقطی به شكل قانونی در كشور انجام نمی شود.

مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت یادآور شد: براساس پروتكل پیشنهادی وزارت بهداشت نتیجه 95 درصد آزمایش های اولیه كه در سه ماهه اولیه بارداری به مادران توصیه می شود منفی است و تنها پنج درصد افراد برای انجام تست های تشخیصی تكمیلی معرفی می شوند.

وی با بیان اینكه در مرحله دوم، با استفاه از نمونه خون مادر تست تكمیلی غربالگری غیر تهاجمی برپایه دی ان ای آزاد (NIPT) در خون مادر انجام می شود، بیان كرد: تست مادرانی كه در این مرحله مثبت می شود هم به هیچ عنوان مثبت قطعی تلقی نمی شود. از این تعداد تنها یك درصد به مرحله بعدی هدایت می شوند كه در این مرحله به هیچ عنوان اجازه سقط ندارند.

استوار به مرحله بعدی غربالگری اشاره و عنوان كرد: پس از مرحله دوم و در صورت مثبت بودن تست، مادر برای آزمایش قطعی ژنتیك اقدام خواهد كرد؛ در مرحله آخر و در صورتی كه نتیجه آزمایش قطعی ژنتیك مثبت اعلام شد، با تایید سه پزشك معتمد، پزشكی قانونی و نه وزارت بهداشت، مجوز سقط قانونی را صادر می كند.

وی با تاكید براینكه عدم حمایت از خانواده ها آنها را به سمت روش های غیراستاندارد، هزینه های اضافی و غیرضروری و احیانا سقط غیرقانونی سوق می دهد، گفت: در صورتی كه دستورالعمل پیشنهادی وزارت بهداشت رعایت شود تعداد سقط جنین سالم در نتیجه غربالگری در كشور، با اتخاذ تمهیدات لازم نزدیك به صفر خواهد بود.

غربالگری دوران بارداری در راستای سیاست های جمعیتی كشور است

استوار با بیان اینكه محدود كردن غربالگری به گروهی از مادران باردار براساس هر متغیری از جمله سن اقدام بسیار نادرستی است، اظهار كرد: احتمال بروز سندرم داون در هیچ سنی منتفی نیست و شناسایی افراد پرخطر تنها از طریق انجام مرحله اول غربالگری در تمام زنان باردار ممكن است.

وی متذكر شد: از آن جایی كه 80 درصد مادران باردار در سن زیر35 سالگی در كشور باردار می شوند، اگر از خانواده ها حمایت نكنیم موجب سلب اعتماد آنها از نظام سلامت خواهد شد كه عوارض زیادی به همراه دارد.

مدیركل دفتر مدیریت بیماری های غیرواگیر وزارت بهداشت افزود: وزارت بهداشت با نظارت و استاندارد كردن همه مراحل غربالگری با همكاری پزشكان و جامعه علمی و به خصوص با مشاركت انجمن های زنان، پره ناتولوژی، ژنتیك و رادیولوژی می تواند نقش مهمی در كاهش دغدغه والدین و سلامت روان آنها ایفا كند و از تولد نوزادان مبتلا به سندرم داون هم تا حدود زیادی جلوگیری خواهد شد.

وی با ذكر این نكته كه غربالگری باعث كاهش جمعیت نمی شود و در راستای سیاست های جمعیتی كشور است، تاكید كرد: آنچه مسلم است غربالگری استاندارد می تواند با فراهم كردن آسودگی خاطر برای خانواده ها تمایل آنها را برای فرزندآوری افزایش دهد و اگر در هزینه های غربالگری از خانواده ها حمایت شود امكان فرزند آوری آنها به خصوص در سنین پائین تر مادر كه فرصت فرزندآوری بیشتر است، افزایش پیدا می كند.

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۳