دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تاكسی اینترنتی «هشت»؛ اولین تاكسی خیریه دنیا / از پورشه سواران تا چهره ها، در صف خدمت به معلولان
 
گروه جامعه خبرگزاری فارس- مریم شریفی؛ می گویند خلاقیت انسان های خوش فكر در دل مشكلات و تنگناها و محرومیت ها شكوفا می شود. حالا اگر مهربانی و نوعدوستی و دریادلی هم چاشنی این خوش فكری شود، حتماً عیار محصول خلاقانه ای كه به دست می آید، به مراتب بالاتر می رود. حكایت فعالیت های نوآورانه و مؤثر «یوسف اصلانی» و رفقا در خدمت رسانی به فرزندان ایتام و معلول، حكایت همین تلفیق زیبا میان خوش فكری و خوش قلبی است. هنوز خبر خوش آقا یوسف درباره رسیدن پروژه ساخت مجتمع بزرگ ورزشی درمانی معلولان بهشت امام رضا (ع) به ایستگاه بهره برداری، تازه بود كه انتشار خبر جدیدی از حركت های ابتكاری او و دوستانش، تحسین همه علاقه مندان فعالیت های خیرخواهانه را برانگیخت.

طراحی اولین تاكسی اینترنتی خیریه دنیا ویژه خدمت رسانی به معلولان، همان حركت جدیدی بود كه چراغ امید را در دل بسیاری از معلولان جامعه و خانواده هایشان روشن كرد؛ همان شهروندان فراموش شده ای كه به دلیل مشكلات حمل ونقل، ماه ها و حتی سال هاست در قفس خانه حبس شده اند... برای معرفی این تاكسی اینترنتی منحصربفرد كه با خوش ذوقی بانی جوانش به نام تاكسی اینترنتی «هشت» مزین شده، هیچ مناسبتی مبارك تر از میلاد امام هشتم، حضرت علی بن موسی الرضا (ع) نیست. به همین بهانه، به سراغ یوسف اصلانی، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا (ع) رفتیم تا برایمان از ویژگی های اولین تاكسی اینترنتی خیریه دنیا بگوید.

 



وقتی می فهمی، نمی توانی بی تفاوت باشی

چطور می شود مدیر یك موسسه خیریه شناخته شده، با انواع مشغله ها و دغدغه ها و مسئولیت هایی كه دارد، سراغ راه اندازی یك تاكسی اینترنتی برود؟ این اولین سئوالی است كه باید جوابی برایش پیدا كنیم. اما هرچقدر این موضوع برای ما بزرگ و سئوال برانگیز است، به همان میزان برای یوسف اصلانی، مدیر و مؤسس خیریه بهشت امام رضا (ع)، طبیعی و مقدماتی است. او ارجاع مان می دهد به مسئولیت های این موسسه مردمی و می گوید: «وظیفه اصلی موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)، نگهداری شبانه روزی از فرزندان ایتام و معلول و سالمندان بیمار و معلول فاقد سرپرست است. در كنار بچه های بی سرپرست معلول، ما مجموعه ویژه سالمندان هم داریم كه 100 سالمند در آن زندگی می كنند و همه آنها رهاشده و دارای نوعی معلولیت هستند. بنابراین یكی از شاخصه های اصلی عزیزان تحت پوشش بهشت امام رضا (ع)، معلولیت است و یكی از مشكلات مهم و مشترك آنها، بحث حمل ونقل شان است.



علاوه براین بنابر تحقیقاتی كه ما درخصوص وضعیت زندگی معلولان جامعه انجام دادیم، این عزیزان چند مشكل اصلی و اساسی دارند كه خانواده هایشان را در شرایط سختی قرار داده است. اولین مورد، بحث حمل ونقل آنهاست كه خودش عامل بروز مشكلات دیگر می شود. ببینید، معلولان سی پی (فلج مغزی)، ضایعه نخاعی، بیماران مبتلا به ام اس شدید كه دچار معلولیت شده اند و... به طور مستمر به خدمات توانبخشی نیاز دارند. اما مشكل حمل ونقل باعث شده بسیاری از این عزیزان از دریافت این خدمات محروم شوند. برای مثال، معلولان سی پی (cp) نیاز به خدمات دائمی فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی دارند. اما از یك طرف با افزایش سن آنها، پدر و مادر دیگر امكان جابه جایی آنها را مثلاً از طبقه چهارم و پنجم ندارند چون خودشان هم فرسوده شده و دیسك كمر گرفته اند. از آن طرف، ماشین شخصی ندارند و شرایط برای استفاده فرزند معلولشان از خودروهای موجود مثل تاكسی و آژانس و... هم فراهم نیست چون خودروها مناسب سازی نشده و اگر هم شده باشد، تعداد آنها بسیار انگشت شمار است؛ مثل قطره ای در برابر دریا.»

 



وقتی دختر فوق لیسانس ترجیح می دهد خانه نشین باشد

پرس وجوهای این سال ها به اصلانی اثبات كرده مشكل حمل ونقل معلولان با وجود ظاهر ساده اش، یك مسئله پیچیده است و همین موضوع می تواند به قیمت انزوای معلولان بااستعداد و توانمند تمام شود: «یك وقت متوجه شدیم دختر خانم تحصیلكرده با مدرك فوق لیسانس كه مبتلا به بیماری ام اس است، افسرده شده. رفتیم منزلشان برای سركشی و احوالپرسی. پرسیدم: چرا شما باید در این سن و سال، از افسردگی حرف بزنی؟ گفت: «چون نمی توانم از خانه بیرون بروم و فعالیت كنم.» گفتم: چرا نمی توانی؟ شما كه تحصیلكرده هستی و راحت تر از دیگران می توانی در جامعه فعال باشی! گفت: «اولاً كسی نیست كه مرا این طرف و آن طرف ببرد. وقتی هم به آژانس یا تاكسی اینترنتی زنگ می زنم، تا می آیند و می بینند ویلچر دارم، سفر را كنسل می كنند. اگر هم بمانند، همین كه بگویم: می شود كمك كنید و ویلچرم را در صندوق عقب ماشین تان بگذارید؟، می گویند: نه. من وقت این كار را ندارم. خداحافظ...



توییت با دغدغه مشابه

بعضی هایشان هم موقع سوار شدن امثال من، اصلاً صبر و حوصله ندارند و مراعات شرایط ما را نمی كنند. آنقدر غر می زنند و اخم و بداخلاقی می كنند كه پشیمان می شویم. این رفتارها از یك طرف به من استرس وارد می كند و باعث تشدید بیماری ام می شود و از طرف دیگر شخصیتم را خرد می كند. بنابراین ترجیح می دهم قید بیرون رفتن را بزنم و گوشه خانه بنشینم.»

 



می دانی معلولیت در كمین همه ماست؟

«بسیاری از معلولان جامعه با این شرایط ناخوشایند دست به گریبانند. كم نیستند بچه های معلول كه باید مرتب به مراكز فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی بروند اما به دلیل نبودن ماشین، والدینشان از عهده این كار برنمی آیند. خب، نتیجه چه می شود؟ آن فرزند معلول كنج خانه می ماند و شرایطش هر روز بدتر می شود. وضعیت معلول ضایعه نخاعی، فردی كه در اثر سكته دچار معلولیت شده و... هم، همینطور است و موضوع جابه جایی این عزیزان، برای خودشان و خانواده هایشان، به یك دغدغه بزرگ تبدیل شده است.»



«یوسف اصلانی»، موسس و مدیر خیریه بهشت امام رضا(ع)

انگار چیزی در ذهن اصلانی جرقه زده باشد، سكوت می كند و بعد در ادامه می گوید: «این شرایط، ممكن است برای هركدام از ما به وجود بیاید ها. اینطور نیست كه معلولیت فقط برای یك عده از انسان ها نوشته شده باشد. ممكن است من همین حالا سكته كنم و یك طرف بدنم لمس شود. یا بروم بیرون، تصادف كنم و یك پایم قطع شود. بنابراین وقتی درباره تسهیل شرایط برای حمل ونقل و حضور معلولان عزیز در جامعه صحبت می كنیم، از موضوعی می گوییم كه در حال حاضر زندگی بخشی از شهروندان جامعه را درگیر كرده اما هر لحظه می تواند برای همه ما موضوعیت پیدا كند.»

 



خبر داری پشت پرده زندگی معلولان چه می گذرد؟

آقا یوسف مكث می كند و انگار بخواهد تصویر كاملی از وضعیت موجود معلولان جامعه پیش چشم مان ترسیم كند، تصمیم می گیرد برگردد و قصه را از اول شروع كند: «معلولان و خانواده هایشان با رنج ها و مشكلات فراوانی دست وپنجه نرم می كنند. آنقدر بگویم كه تهیه پوشك برای معلولان عزیز هم برای این خانواده ها تبدیل به دغدغه بزرگی شده است. از این گذشته، بسیاری از عزیزان معلول ذهنی، مشكل دندانپزشكی دارند. انجام خدمات دندانپزشكی برای این افراد، كار سختی است و نیاز به بیهوشی دارد. به همین دلیل، بسیاری از معلولان ذهنی با عفونت و درد دندان دست به گریبانند و هر سال تعدادی از آنها بر اثر عفونت های دهان و دندان از دنیا می روند!



علاوه براین، خدمات فیزیوتراپی، كاردرمانی و گفتاردرمانی، آب درمانی و... برای معلولان جسمی و ذهنی، ضروری و حیاتی است اما متاسفانه ارائه این خدمات برای بعضی ها تبدیل به یك بیزینس شده است. یعنی با اینكه این خدمات برای بچه های سی پی (cp)، اوتیسم، سندروم داون و... از نان شب هم واجب تر است و اگر از آن محروم شوند، شاید تا آخر عمر نتوانند راه بروند، حرف بزنند و تبدیل شوند به یك تكه گوشت در گوشه خانه، متاسفانه این خدمات برای بسیاری از آنها دست نیافتنی شده؛ پرداخت ساعتی 200 هزار تومان و 500 هزار تومان برای فیزیوتراپی و كاردرمانی و امثال آن، از عهده بسیاری از این خانواده ها خارج است. همیشه وقتی این شرایط را می دیدم، دلم می خواست گروه های خیریه ای فقط برای پوشش این خدمات، وارد میدان شوند. یعنی مراكز توانبخشی ایجاد كنند و كارشان، ارائه رایگان اینگونه خدمات به معلولان باشد.»

 



بخشی از امكانات مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا(ع)

مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا (ع)؛ آرزوی برآورده شده معلولان

«ما در این سال ها به تمام این مشكلات فكر كردیم و از چند سال قبل برای حل مشكلات بچه های خودمان و بسیاری معلولان دیگر، شروع به ساخت یك مجموعه ورزشی درمانی كردیم كه این روزها در مرحله پایانی است. در 5، 6 سال گذشته 800 هزار نفر به ساخت مجتمع بهشت امام رضا (ع) كمك كردند و حالا یك مجموعه مجهز 7 هزار متر مربعی به عنوان بزرگترین مجموعه ورزشی تفریحی توانبخشی معلولان آماده بهره برداری است كه علاوه بر استخر و مركز آب درمانی شامل سالن بدنسازی، سالن ورزش توانیابی، مركز فیزیوتراپی و توانبخشی (كاردرمانی، گفتاردرمانی، بینایی سنجی، شنوایی سنجی و...) و كارگاه مونتاژ عصا، ویلچر و واكر است و برای 100 نفر ایجاد اشتغال خواهد كرد. امكانات این مجموعه، واقعاً بی نظیر است، آنقدر كه هر صاحب تخصصی از آن بازدید می كند، می گوید در حد بیمارستان های 5 ستاره است.

به طور مثال، برای بحث دندانپزشكی معلولان ذهنی كه اشاره شد، تدارك ویژه ای دیده ایم. خوب است بدانید حدود 250 هزار معلول ذهنی داریم كه برای دریافت خدمات دندانپزشكی باید بیهوش شوند. ما آمدیم بزرگترین مركز دنداپزشكی تحت بیهوشی خاورمیانه را با 11 اتاق عمل و بهترین امكانات در این مجموعه ساختیم. یعنی همین مركز می تواند ظرف یك سال و با خدمات رسانی شبانه روزی، تمام این 250 هزار نفر را به صورت رایگان درمان كند. همه اینها اتفاق های مباركی است اما در قدم آخر برای افتتاح این مجموعه واقعاً داریم اذیت می شویم...»

 



بخشی از امكانات مجتمع ورزشی درمانی بهشت امام رضا(ع)

آقای شهرداری تهران! چشم هزاران معلول به افتتاح این مجتمع است

كمتر كسی است كه آوازه مجتمع بهشت امام رضا (ع) را كه به همت اصلانی و دوستانش و كمك های خالصانه مردم سراسر ایران در سال های اخیر ساخته شده، نشنیده باشد. حالا اما آقای مدیر از وجود موانع در خوان آخر بهره برداری از این مجموعه خبر می دهد. از جزییات بیشتر كه می پرسم، اینطور می گوید: «متاسفم برای شهرداری تهران كه با اینكه خودش متولی حمل ونقل و ارائه بسیاری از خدمات به جامعه معلولان – به عنوان شهروندان پایتخت - است، مانع از تكمیل كار ما شده است. ماجرا این است كه شهرداری روی یك فضای 20 در 10 متری كه در اختیار مجموعه بهشت امام رضاست و حالت پاركینگ مجموعه را دارد و قرار است محل پیاده و سواره شدن معلولان و محل توقف آمبولانس باشد، دست گذاشته و می گوید این فضا باید تبدیل به خیابان شود.

تصور كنید؛ قرار است روزانه هزار معلول برای استفاده از خدمات مجتمع بهشت امام رضا (ع) در این محدوده تردد كنند. اگر این فضا تبدیل به خیابان شود، ما هر روز باید شاهد تصادف بچه های معلول باشیم. همین موضوع باعث شده نتوانیم مجتمع را افتتاح كنیم. تا می آییم در این فضا شروع به كار كنیم، نیروهای شهرداری ورود می كنند و مانع می شوند.»

 



ایده اولین تاكسی اینترنتی خیریه دنیا، كنار اتوبان متولد شد!

«در این سال ها ما به تمام مشكلات معلولان فكر كرده بودیم و به لطف خدا و با كمك مردم، با ساخت مجتمع بهشت امام رضا (ع) در حد توان خودمان برای رفع این مشكلات تلاش كردیم. فقط در زمینه رفع مشكل حمل ونقل معلولان عزیز فعالیتی انجام نداده بودیم كه سال گذشته یك اتفاق باعث شد با مطرح كردن ایده اولین تاكسی اینترنتی خیریه دنیا، در این زمینه هم ورود كنیم.» آقا یوسف 43 ساله از اتفاقی كه جرقه تولد تاكسی اینترنتی منحصربفرد داستان ما را زد، اینطور می گوید: «یك روز در اتوبان همت، خانم سن وسال داری را دیدم كه داشت در حاشیه اتوبان، ویلچر همسرش را هل می داد! ماجرا این بود كه این عزیزان از یك شهر دور برای درمان به بیمارستان میلاد مراجعه كرده بودند و با یك آدرس اشتباهی، بعد از خروج از بیمارستان، سرگردان شده بودند. در اطراف بیمارستان موفق به ماشین گرفتن نشده بودند و با توجه به اینكه در اتوبان هم خودرویی توقف نمی كرد، مستأصل شده بودند.



من ازآنجاكه با این عزیزان زندگی می كنم، هیچ وقت بی تفاوت از كنارشان نمی گذرم چون می دانم پیرزن و پیرمردی كه ناراحت و پریشان به اطراف نگاه می كنند یا نابینایی كه گوشه ای ایستاده، حتماً مشكلی دارند. اغلب می خواهند جایی بروند اما نگران واكنش راننده هستند كه مبادا در مقابل كندی و مكث آنها رفتار تندی نشان دهد. خلاصه سوارشان می كنم و تا مقصد می رسانمشان. آن ها هم بهترین دستمزد را به من می دهند ها؛ یك چك سفید امضا می گذارند جلوی دستم! همین كه پیاده می شوند، می گویند: «الهی عاقبت بخیر شوی.» و همین دعایشان، روزیِ یك عمر مرا تأمین می كند. به نظرم مردم هم اگر بدانند چه نعمتی پشت این اتفاقات خوابیده، آن ها هم مشتاق می شوند.»

 



وقتی خودروی 2، 3 میلیاردی، با افتخار تاكسی یك معلول شد

«خلاصه همین كه خواستم به این خانم و همسر معلولش كمك و آنها را سوار ماشینم كنم، یك خانم جوان با ماشین 2، 3 میلیاردی اش سر رسید و توقف كرد. تا مرا شناخت، شروع به پرس وجو كرد. وقتی ماجرا را توضیح دادم، گفت: «اجازه می دهید من این عزیزان را برسانم؟» گفتم: شرایط خوبی ندارند. این عزیز معلول، هم ویلچر دارد و هم در این چند ساعت سرگردانی، پوشكش كثیف شده. ماشین شما... حرفم را قطع كرد و گفت: «اشكالی ندارد. من امروز حالم خوب نیست. اجازه بدهید به این عزیزان كمك كنم. شاید حال خودم هم خوب شد.» اینطور شد كه كمك كردیم و آن عزیز معلول و همسرش سوار ماشین آن خانم شدند و ویلچرش را هم در ماشین گذاشتیم و رفتند. تازه آن خانم محترم بابت این موضوع، از من تشكر هم كرد! این اتفاق برای من خیلی قشنگ بود و همان جا به ذهنم رسید كه كار حمل ونقل معلولان را مردم می توانند انجام دهند.

از همان موقع، این موضوع و چگونگی اجرایش، ذهن مرا درگیر كرد. با خودم می گفتم: چطور می شود تاكسی اینترنتی و آژانس تا می بینند مسافر یك معلول است، كنسل می كنند اما این خانم داوطلبانه برای سوار كردن یك معلول، پیشقدم می شود؟...»

 



نمونه خودروی مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان

ذهن «مناسب سازی شده»، از خودروی مناسب سازی شده موثرتر است

«خیلی فكر كردم و به 2 نكته رسیدم. در ماجرای تاكسی اینترنتی و آژانس، بحث پول مطرح است و راننده شاید با خودش حساب كند كرایه ای كه می گیرد، به آن همه معطلی و زحمت برای كمك به مسافر معلول نمی ارزد. درحالی كه برای یك فرد داوطلب، اصلاً پول مطرح نیست. از آن طرف، راننده بی خبر به سراغ مسافر می رود و می بیند او معلول است و غافلگیر می شود. اما فرد داوطلب از ابتدا می داند دارد برای سوار كردن یك فرد معلول می رود. بنابراین ذهنش برای این كار، آماده است. اصطلاحاً می گویند: «ذهنش مناسب سازی شده است.» با خودش می گوید: «من دارم می روم یك فرد معلول را سوار كنم. پس باید صبر و حوصله داشته باشم. وقتی از در خانه بیرون آمد، باید پیاده شوم، بغلش كنم و كمك كنم سوار شود، بعد ویلچرش را تا كنم و در صندوق عقب بگذارم، در مسیر آرام بروم كه اذیت نشود، موقع پیاده شدنش هم باید صبور باشم.» یعنی تمام این مسائل را برای خودش حل می كند و با دلش سراغ آن معلول عزیز می رود. پس می خندد، اخم و بداخلاقی نمی كند بلكه مدام لبخند به لب دارد و با مسافرش گپ هم می زند. حالا اگر ماشین مناسب سازی نشده باشد و یك ماشین ساده هم باشد، اما راننده چنین تفكر و رفتاری داشته باشد، آن عزیز معلول راحت تر است سوار ماشین او شود تا سوار یك ماشین مناسب سازی شده.»



نمونه خودروی مناسب سازی شده برای حمل و نقل معلولان

اصلانی از یك ایده ذهنی صرف نمی گوید. مشابه این اتفاقات را بارها از نزدیك دیده و نتایج زیبایش را لمس كرده: «ما در مركز خودمان، یك عزیزی داریم كه گهگاه می آید و بچه ها را با پرایدش به باشگاه ورزشی می رساند. حالا تصور كنید ماشین ساده او یك طرف باشد و یك بنز مناسب سازی شده هم طرف دیگر. من از بچه ها بپرسم: دوست دارید با كدام ماشین بروید؟ حتماً می گویند: «با پراید.» در توضیحش هم می گویند: «با آقای راننده پراید، در مسیر می گوییم و می خندیم. موسیقی هم برایمان می گذارد. ویلچرمان را می گذارد صندوق عقب و با كش می بندد. مدام هم نمی گوید: وای، رنگ ماشینم را برد. موقع پیاده شدن هم بغلمان می كند، اصلاً هم اخم نمی كند. اما راننده بنز شاید اخم و بداخلاقی كند و بگوید: مواظب باشید ماشینم خراب نشود. ما با همان پراید راحت تریم.»

 



... و حالا، اپلیكیشن تاكسی اینترنتی خیریه «هشت» در خدمت شماست

«بالاخره به این نتیجه رسیدم كه در قالب همین تاكسی اینترنتی های موجود، می توانیم سامانه ای طراحی كنیم كه به صورت خیریه، كار حمل ونقل معلولان از طریق آن انجام شود. بعد از تحقیق و پرس وجو، یك تیم حرفه ای كاردرست آمدند و اپلیكیشن موردنیاز برای این كار را طراحی كردند. حدود 2 و نیم میلیارد تومان، صرف طراحی این اپلیكیشن و كال سنترهای پشتیبانی آن شده است. برای این منظور، حدود 30 كال سنتر طراحی شده و قرار است خود عزیزان معلول پشت تلفن های این سامانه نشسته و كار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند.»

اما ساز و كار فعالیت این تاكسی اینترنتی منحصربفرد چطور است؟ می پرسم و آقا یوسف در جواب می گوید: «ساز و كار این اپلیكیشن كه به بركت امام رضا (ع) نام آن را تاكسی اینترنتی «هشت» گذاشته ایم، كاملاً شبیه اپ های حمل ونقل موجود است. هم معلول عزیز و هم رانندگان داوطلب، آن را روی گوشی هایشان نصب می كنند و فرآیند درخواست خودرو و انجام سرویس از طریق آن انجام می گیرد. فقط 2 تفاوت وجود دارد؛ اول اینكه تمام مردم می توانند با هر نوع خودرویی؛ از وانت و پراید گرفته تا تویوتا و بنز و پورشه در این سامانه ثبت نام و اعلام آمادگی كنند، همچنان كه در همین مدت از تمام این مدل خودروها، متقاضی داوطلب داشته ایم. تفاوت دوم این است كه جامعه هدف این اپلیكیشن یعنی مسافرانش، فقط معلولان عزیز هستند.»

 



با 2 ساعت در هفته، می توانید عضو خانواده راننده های «هشت» باشید

احتمالاً خیلی ها مشتاق شده اند به این كار خیر زیبا ملحق و در حمل ونقل معلولان عزیز سهیم شوند اما نگران اند برنامه ها و مشغله های روزانه، مانع این فعالیت خیرخواهانه شان باشد. آقا یوسف خیال این راننده های خوش قلب را راحت می كند و می گوید: «هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد. شما به عنوان راننده داوطلب می توانید اعلام كنید هفته ای 2 ساعت امكان همكاری با تاكسی اینترنتی هشت را دارید یا حتی فقط در حد انجام یك سرویس. ما با كمال میل از شما و همكاری ارزشمندتان استقبال می كنیم. مثلاً در مسیر محل كار تا منزل، تصمیم می گیرید یك فرد معلول را هم به مقصد برسانید. هر روز یك ساعته به منزل می رسیدید، این بار نیم ساعت دیرتر می رسید. همین. حالا ممكن است در پایان این سرویس دلی، آنقدر حال خوبی پیدا كنید كه دلتان بخواهد یك درخواست دیگر را هم تأیید كنید و واسطه به مقصد رسیدن یك معلول دیگر هم بشوید. بدون شك، آن روز شما با روحیه ای متفاوت به خانه خواهید رفت و این حال خوب، در كیفیت روابط تان با اعضای خانواده هم خودش را نشان خواهد داد چون شما یك حركت زیبا انجام داده اید و یك انرژی مثبت خاص از دنیا گرفته اید.



به عقیده من این اتفاق، در بُعد روانی جامعه هم تأثیر مثبت خواهد گذاشت. این شهروند محترم بعد از یك روز كاری سخت و با اعصاب خرد دارد به سمت خانه برمی گردد، سر راه یك عزیز معلول را هم سوار می كند. كمكش می كند، با او گپ می زند، شرایط و مشكلات و دردهایش را می بیند، بعد به خودش نهیب می زند كه: «دنیا فقط آن چیزی نیست كه تو فكر می كنی. چیزهایی كه به خاطرش غصه می خوری و احساس خسارت می كنی، آنقدرها هم جدی و مهم نیست. آرامشت را حفظ كن و شكرگذار باش.» فكر می كنم در چنین مراوداتی، مردم به خودشان یادآوری می كنند كه باید حواسشان بیشتر به اطرافیانشان باشد. و همین تلنگرهای كوچك باعث می شود جامعه رو به آرامش برود و مردم بیشتر به داد هم برسند.»

از مردم برای مردم؛ پای هیچ سازمانی وسط نیست

نكته مهمی در ذهن اصلانی یادآوری شده كه نفسی تازه می كند و شمرده شمرده می گوید: «لازم است تاكید كنم در تاكسی اینترنتی هشت، پای هیچ سازمان و نهادی وسط نیست؛ نه كمیته امداد و نه هلال احمر و بهزیستی و خیریه ها. اینطور نیست كه مثل همیشه از مردم كمك جمع كنیم و خودمان به دست افراد جامعه هدف برسانیم. می دانید، ما در تمام این سال ها مردم را از كار خیر دور كرده ایم. فقط گفته ایم پول بدهید تا ما به جایتان كار خیر انجام دهیم. اما اینجا در این تاكسی خیریه، مردم خودشان چهره به چهره با جامعه هدف در ارتباط هستند و هیچ واسطه ای هم در كار نیست. بدون رد و بدل شدن پول، خودشان به معلولان عزیز كمك می كنند، با رساندن او به مقصد در كمال احترام، به او روحیه می دهند و حال خودشان هم خوب می شود.»

 



راننده عزیز خیّر! بفرمایید مهمانی امام رضا(ع)...

حالا كه با توضیحات جوان مبتكر تاكسی اینترنتی خیریه هشت، معلوم می شود هرگونه گردش مالی میان مسافران و رانندگان این سامانه تاكسی خاص منتفی است، او لبخندبرلب از پیش بینی یك ظرفیت ویژه و غافلگیركننده در این تاكسی اینترنتی خیریه خبر می دهد: «ما در حوزه مسئولیت های اجتماعی و تقدیر از حركت زیبای عزیزانی كه برای رانندگی معلولان داوطلب می شوند، مجموعه ای از مشوق های معنوی تدارك دیده ایم. مثلاً اینطور است كه بعد از 200 سفر رایگان راننده «الف»، با ایشان تماس می گیریم و می گوییم: «به پاس این محبت بی دریغ، شما 2 روز مهمان امام رضا (ع) هستید.» این راننده عزیز و خانواده اش، تمام هزینه های سفر و هتل و... را مهمان ما هستند. 2 روز مهمانی حرم حضرت معصومه (س)، 2 روز سفر شمال كشور و... از دیگر هدایای معنوی ما به این عزیزان است. البته باز هم هیچ گونه پولی رد و بدل نمی شود. ما با مدیریت هتل ها، اماكن تفریحی و ورزشی، رستوران ها و ... صحبت كرده ایم و آنها هم با اطلاع از فرآیند فعالیت تاكسی اینترنتی هشت، با ما همراه شده اند. مثلاً مدیریت چند هتل در مشهد موافقت كرده اند چند شب در سال، با اختصاص 2 اتاقشان برای تقدیر از رانندگان داوطلب، در این حركت سهیم شوند.»

زیارت حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س)، خادمی حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) و خادمی شهدای گلزار بهشت زهرا (س)؛ این ها جوایز باارزشی است كه در انتظار رانندگان دریادل سامانه تاكسی اینترنتی خیریه هشت خواهد بود. صحبت كه به اینجا می رسد، چشم های آقا یوسف برق می زند و می گوید: «چند هفته قبل بعد از اینكه برای اولین بار موضوع راه اندازی تاكسی اینترنتی هشت را در تلویزیون مطرح كردم، از حرم امام رضا (ع) با من تماس گرفتند، تشكر كردند و گفتند: «طرح بسیار قشنگی است. چون نام امام رضا (ع) را روی این طرح گذاشته اید، همین حالا خود شما 2 روز مهمان حرم امام رضا (ع) هستید. كد ملی تان را بگویید برایتان بلیط هواپیما رزرو كنیم.» در جواب، عرض كردم: ان شاءالله وقتی این تاكسی اینترنتی افتتاح شد، با كمال میل با پای پیاده برای تشكر خدمت می رسم، بلیط هواپیما هم نیاز نیست...»

 



رانندگان و مسافران تاكسی اینترنتی خیریه هشت چطور شناسایی می شوند؟

«علاقه مندان می توانند با شماره گیری كد دستوری #88780 اپلیكیشن تاكسی اینترنتی هشت را روی گوشی شان نصب و در این طرح ثبت نام كنند. خوب است بدانید در همین مدت كوتاه چند هفته ای بعد از معرفی اولیه این طرح، حدود 20 هزار نفر به عنوان راننده داوطلب در اپلیكیشن ما ثبت نام كرده اند. با افتتاح رسمی و تبلیغات بیشتر، حتماً این تعداد چندین برابر خواهد شد و دیگر آن ماجرای غم انگیز تمام می شود. دیگر هیچ پدربزرگ و مادربزرگ ناتوانی، هیچ معلول و هیچ نابینایی به دلیل مشكل حمل ونقل از خدمات درمانی و حضور در اجتماع و مراكز ورزشی و تفریحی محروم نخواهد شد.»



حالا كنجكاوم از آن سوی ماجرا بدانم؛ از نحوه استفاده معلولان عزیز از این سامانه و اینكه این عزیزان چطور شناسایی می شوند؟ آیا تمام معلولان امكان برخورداری از این خدمت رایگان را خواهند داشت؟ و... پاسخ مدیر موسسه خیریه بهشت امام رضا (ع)، تكلیف جامعه هدف تاكسی اینترنتی خیریه هشت را معلوم می كند: «بعد از ثبت نام معلولان عزیز در اپلیكیشن با شماره گیری همان كد دستوری، ما درباره مدارك آنها از سازمان بهزیستی استعلام می گیریم. بعد از این مرحله، بررسی می كنیم اگر این عزیزان خودشان خودرو داشته باشند یا معلولیت شان به گونه ای باشد كه بتوانند سوار مترو یا اتوبوس شوند، امكان استفاده از این تاكسی اینترنتی خیریه را نخواهند داشت. این تاكسی فقط ویژه معلولان عزیز ویلچری، معلولان ذهنی كه به عبارتی زمین گیر هستند و معلولانی است كه به لحاظ مالی در مضیقه اند. با احتساب تمام این معیارها، بعد از تأیید مدارك معلولان عزیز، نام آنها در سامانه تاكسی اینترنتی هشت ثبت می شود و فقط همین عزیزان به عنوان مشتركان سامانه می توانند درخواست خودرو بدهند و از خدمات این تاكسی اینترنتی خیریه استفاده كنند.»

 



اگر شهرداری تهران همكاری كند، یك قدم تا افتتاح باقی مانده است

به نظر می رسد تمام مقدمات برای آغاز به كار اولین تاكسی اینترنتی خیریه دنیا در پایتخت ایران فراهم شده. با این اوصاف، دقیقاً چه زمانی می توانیم منتظر افتتاح رسمی این طرح باشیم؟ یوسف اصلانی سری به حسرت تكان می دهد و در جواب می گوید: «تمام آنچه مردم باید برای راه اندازی این تاكسی اینترنتی انجام می دادند، انجام شده. تعداد زیادی از مردم عزیز ازجمله برخی چهره های شناخته شده مثل رامبد جوان، علی ضیا و احسان علیخانی برای خدمت به معلولان در این طرح اعلام آمادگی كرده اند. حالا همه چیز در گرو همت مسئولان است. اگر شهرداری تهران همكاری كند و مشكل آن معبر در محدوده مجتمع بهشت امام رضا (ع) رفع شود، همین فردا هم می توانیم تاكسی اینترنتی هشت را افتتاح كنیم وگرنه همچنان باید منتظر بمانیم. میلاد امام رضا (ع)، اولین موعدی بود كه برای افتتاحیه در نظر داشتیم. حالا امیدمان به عید غدیر است...»



جمعی از بچه های بهشت امام رضا(ع)

قهرمان این داستان پر فراز و نشیب مكثی می كند و در ادامه می گوید: «بخش اداری و پشتیبانی این سامانه در ساختمان مجتمع بهشت امام رضا (ع) قرار دارد. آن 30 كارمند معلولی كه قرار است در كال سنتر كار هدایت و پشتیبانی سفرها را انجام دهند، باید در این ساختمان مستقر شوند. همه اینها در حالی است كه هنوز در محوطه مجتمع، كارگاه عملیات ساختمانی برپاست و خاك و مصالح وجود دارد و شهرداری اجازه تكمیل پروژه را به ما نداده است. همه این نقایص باید رفع و محوطه مجتمع برای تردد این معلولان مناسب سازی شود تا مقدمات شروع به كار تاكسی اینترنتی هشت هم فراهم شود.»

انتهای پیام/
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۰:۲۴ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۳۹۷