دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

واكسیناسیون، عاملی برای كاهش اضطراب اجتماعی
 
تهران- ایرنا- در یادداشت روزنامه ایران می خوانیم: خوشبختانه واكسیناسیون مردم در حال اجرایی شدن است و البته محموله جدید واكسن هم وارد كشور شده است.
واكسیناسیون، عاملی برای كاهش اضطراب اجتماعی تهران- ایرنا- در یادداشت روزنامه ایران می خوانیم: خوشبختانه واكسیناسیون مردم در حال اجرایی شدن است و البته محموله جدید واكسن هم وارد كشور شده است.

محمود نیلی احمدآبادی رییس دانشگاه تهران، سه شنبه یكم تیر در یادداشتی در روزنامه ایران نوشت: همین اخبار خوش موجب شده تا خیال برخی از مردم از بابت بیماری كرونا راحت شود تا جایی كه آنها نسبت به اجرای پروتكل های بهداشتی بی تفاوت شده اند. شرایطی خطرناك كه اگر ادامه دار باشد احتمالاً موجب می شود كه كشور با موج بعدی بیماری كرونا روبه رو شود.

در این باره شخصاً معتقدم كه نباید فقط مردم را مقصر دانست. به نظرم یك مشكلی كه در كشور وجود دارد همین بحث مقبولیت و سرمایه اجتماعی است؛ اینكه حرف مسئولان چقدر بین مردم مقبولیت دارد. مردم بر اساس اطلاعاتی كه به آنها داده می شود و البته واقعیت هایی كه با آن مواجه می شوند، تصمیم می گیرند.

در اینجا مسئولیت بیشتر بر عهده كسانی است كه از همه ظرفیت ها استفاده نمی كنند. مردم هر زمان كه اطلاعات كافی درباره بیماری داشتند، پروتكل ها را هم رعایت كردند. اما این سؤال مطرح می شود كه مسئولان این روزها چه اطلاعاتی به مردم داده اند. اینكه فقط مردم را از بیماری بترسانیم، بیماری كنترل نمی شود. ترس مردم یك روز شكسته می شود و بیماری برایشان عادی خواهد شد.

ما درباره فرهنگسازی و نحوه ارتباط با مردم با دوستان وزارت بهداشت صحبت كردیم. در جلسات مختلف به مسئولان وزارت بهداشت گفتیم كه شما به لحاظ بهداشتی متخصص هستید، اما صحبت كردن با مردم تخصص خودش را می خواهد. بیماری های واگیردار فقط جنبه های بهداشتی و درمانی ندارد بلكه وجه های اجتماعی، سیاسی و اقتصادی هم دارد. این بیماری ها وضعیت اقتصادی مردم را تهدید و شرایط اجتماعی مردم را محدود می كند.

همین موارد می طلبد تا كسانی با مردم صحبت كنند كه با این حوزه ها آشنا هستند در حقیقت گروهای مرجع می توانند، مردم را قانع كنند. متأسفانه درباره وضعیت كرونا در ایران فقط یك گروه با مردم حرف زدند و حرف ها هم بیشتر برای ترساندن مردم بوده است. مردم باید عمیقاً باور كنند كه بیماری خطرناك است. از سوی دیگر وزارت بهداشت باید بداند كه هر كسی به یك گفتمانی جذب می شود. مسئولان ستاد كرونا و وزارت بهداشت اگر می خواهند در این حوزه موفق باشند باید از همه ظرفیت های كشور استفاده كنند و همه افرادی را كه در حوزه های مختلف كار می كنند، به كار گیرند. از متخصصان جامعه شناسی، روانشناسی، اقتصادی و فرهنگی كمك بگیرند و این افراد برای مردم توضیح دهند كه اگر با هم هر چه زودتر این بیماری را كنترل كنیم وضعیت اقتصادی و اجتماعی بهتر می شود.

صرفاً با ترساندن مردم از بیمارستان این بیماری از بین نمی رود. چرا كه در زمان هایی تعداد بیماران زیاد شد و مردم دیدند افرادی كه در بیمارستان بودند خوب شدند حالا چند نفر هم فوت كرد. این مباحث به لحاظ اجتماعی برای مردم عادی می شود. نباید بگذاریم كه شرایط سخت عادی شود و متأسفانه وزارت بهداشت به این موضوع توجه ندارد. یك موج می آید وحشت عمومی بالا می رود و تخت ها پر می شود و مردم رعایت می كنند و دوباره تخت ها خالی می شود، بیماری برای مردم عادی می شود و چون فقط از این جنبه با مردم صحبت شده، طبیعی است كه مردم مسأله را ساده می گیرند.

منبع: روزنامه ایران
برچسب ها
- ویروس كرونا
- واكسن كرونا
- روزنامه ایران
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۶:۱۳ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰