دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

920 كودك كار و خیابان جذب شدند
 
مدیركل سازمان بهزیستی استان تهران: 920 كودك كار و خیابان جذب شدند مدیركل سازمان بهزیستی استان تهران از دو برابر شدن مستمری مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی خبر داد و گفت: تا هفته گذشته 920 كودك كار و خیابان جذب شده اند.

به گزارش كاروكارگر، امین شاهرخی، مدیركل سازمان بهزیستی استان تهران با تبریك به آیت الله رییسی گفت: سازمان بهزیستی قشر ضعیفی از جامعه را تحت پوشش خود دارد. تمام تلاش ما درخصوص شفاف سازی درباره اقدامات و خدماتی است كه ارایه می دهیم به طور مثال یكی از این موارد موضوع فرزندخواندگی بود كه با شكل گیری این پروسه در سامانه فرزند خواندگی شكایات در این خصوص كاهش پیدا كرده است. همچنین سامانه مراكز مثبت زندگی در سایت بهزیستی بارگذاری شده كه 2200 مركز سال گذشته افتتاح شده كه 208 مركز از این مراكز در استان تهران است.

مدیركل سازمان بهزیستی استان تهران خاطرنشان كرد: همكاران ما در دفاتر مثبت زندگی به منازل افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی می روند در گذشته مددجویان باید به مراكز بهزیستی مراجعه می كردند اما با راه اندازی مراكز مثبت زندگی مددكاران ما موظف به سركشی و بازدید از مددجویان هستند و از صد هزار مددجوی تحت پوشش در استان تهران 50 هزار مورد بازدید تاكنون توسط مددكاران ما در این مراكز انجام شده است. مددكاران باید به طور مستمر شرایط این افراد را جویا شده و همچنین سالانه دو بار از منازل این افراد بازدید می كنند.

وی ادامه داد: در بحث كودكان كار با توجه به تكالیف و پیگیری های كه صورت گرفته موضوع طرح جذب كودكان كار تبدیل به یك فرآیند خوبی شده است و شامل مراحل شناسایی، جذب و توانمند سازی خانواده است.

شاهرخی گفت: تاكنون 970 كودك كار و خیابان شناسایی و جذب شده اند كه 850 نفر از اتباع و 120 نفر ایرانی هستند و با اداره كل اتباع در خصوص آنها صحبت شده است.

وی با بیان اینكه باید 20 درصد حداقل حقوق برای مستمری خانواده های تحت پوشش در نظر گرفته شود، گفت: تاكنون در هیچ دولتی این اتفاق نیفتاده بود، اما در سال1400 این اقدام صورت گرفته است و تقریبا دو و نیم برابر افزایش پیدا كرده است.

او در خصوص واكسیناسیون در مراكز نگهداری گفت: ابتدا واكسن آنفولانزا در این مراكز به مددجویان تزریق شد و به ترتیب اولویت ها مراكز معلولان و سالمندان 16491 مورد، در مراكز شبه خانواده 2991 مورد و در مراكز پیشگیری نیز 3221 مورد واكسن آنفلوآنزا تزریق شده بود. همچنین به 65 مورد مددجوی بسترگرا و 625 مورد به همكاران دارای اولویت ما واكسن آنفلوآنزا تزریق شد.

وی درباره تزریق واكسن كرونا گفت: در مرحله اول 7785 مورد در بهزیستی استان تهران، تزریق واكسن كرونا انجام شده و در مرحله دوم نیز تاكنون 4553 مورد تزریق واكسن كرونا در مراكز نگهداری سالمندان و معلولان انجام شده است. امروز واكسن كرونا در بین دانشگاههای علوم پزشكی توزیع شده و تا هفته آینده انشاالله 90 درصد مددجویان ما در مراكز نگهداری معلولان و سالمندان دوز دوم را دریافت خواهند كرد.

شاهرخی درباره ساماندهی معتادان متجاهر گفت: ما در مراكز ماده 15 مشكلی نداریم درخصوص ماده 16 نیز هر زمان كه این افراد جمع آوری شوند در مراكز ماده 16 نگهداری می كنیم. در برخی مناطق ما مركز ماده 16 نداریم اما اخیرا در شهر ورامین یك مركز ماده 16 افتتاح كرده ایم و همچنین مركز احسان كه برای معتادان زخم باز است افتتاح شده و هیچ مشكلی در خصوص نگهداری این افراد نداریم.

سید احمد خادم در ادامه این نشست درباره خانه های حمایتی كوچك گفت: در حال حاضر در استان تهران ده خانه حمایتی كوچك داریم كه این خانه ها در بستر اجتماع است.

وی ادامه داد: حداكثر مددجویی كه در این خانه ها نگهداری می شوند حدود ده نفر است و به متخصصان و افراد علاقمند در این حوزه حداكثر مجوز سه خانه داده می شود.

معاونت امور توانبخشی بهزیستی استان تهران با اشاره به گسترش تشكل های مردم نهاد گفت: ما به دنبال این هستیم افراد در زندگی روزمره از توانایی های خود استفاده كنند و اگر توانمندی ندارند آنها را با آموزش توانمند كنیم

وی درباره مشكلات تامین تجهیزات توانبخشی برای مددجویان ادامه داد: متاسفانه در سال 99 با جهش شدید قیمت ها مواجه شدیم و تلاش كردیم كه سطح كمك اقتصادی را برای تهیه این لوازم برای مددجویان افزایش دهیم. همچنین یك مگا پروژه برای توزیع و تهیه لوازم توانبخشی را داشتیم كه به دلیل افزایش قیمت در سال 99 نتوانستیم اجرا كنیم اما امیدوارم با تثبیت قیمتها بتوانیم این مگا پروژه را با استفاده از مراكز مثبت زندگی در سال 1400 انجام دهیم.

وی ادامه داد: امیدواریم آینده اقتصادی كشور بهبود پیدا كرده و بتوانیم شرایط بهتری را برای مددجویان بهزیستی ایجاد كنیم.
   تاریخ: ۰۱:۱۱ - ۰۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۹