دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

​چرا «غربالگری جنین» از خدمات بیمه تكمیلی حذف شد؟/سواستفاده شركت ها از ارایه خدمات بیمه ای
 
در طرح جدید مجلس كه گفته می شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است برای سقط جنین پس از غربالگری تصمیم مادر تعیین كننده نیست! بلكه شورایی متشكل از دو فقیه، یك قاضی و چند پزشك در این باره تصمیم می گیرند!از این رو برخی شركت های بیمه خدمات بیمه تكمیلی برای آزمایش غربالگری جنین را حذف كرده اند.


در طرح جدید مجلس كه گفته می شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است برای سقط جنین پس از غربالگری تصمیم مادر تعیین كننده نیست! بلكه شورایی متشكل از دو فقیه، یك قاضی و چند پزشك در این باره تصمیم می گیرند!از این رو برخی شركت های بیمه خدمات بیمه تكمیلی برای آزمایش غربالگری جنین را حذف كرده اند.
به گزارش آسیانیوز، برخی شركت های بیمه خدمات بیمه تكمیلی برای آزمایش غربالگری جنین را حذف كرده اند. این اتفاق واكنش بسیاری از مشتریان بیمه را به دنبال داشته است. افروز صفاری فرد، مدیر كل پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی می گوید این تصمیمات باعث افزایش تولد نوزادان معلول و رهاشدن این كودكان می شود.

--------------------------------

بیشتر بخوانید:

ارسال پیامك برای تزریق «دُز دوم» بالای 70 سال

كارهایی كه باید «بعد از تزریق واكسن كرونا» انجام دهیم

جزییات ثبت نام «واكسیناسیون بالای 75 ساله های جامانده» از واكسن كرونا

«جزییات» افزایش چند برابری منابع متناسب سازی حقوق بازنشستگان

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
موضوع غربالگری و اجبار یا اختیار مادران باردار برای استفاده از این خدمت، از دی ماه سال گذشته بود كه پررنگ شد. زمانی كه كبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، ضمن مخالفت با غربالگری، مدعی شد كه مجلس غربالگری اجباری برای زایمان را لغو كرده است.

در طرح جدید مجلس كه گفته می شود با هدف افزایش جمعیت تدوین شده است برای سقط جنین پس از غربالگری تصمیم مادر تعیین كننده نیست! بلكه شورایی متشكل از دو فقیه، یك قاضی و چند پزشك در این باره تصمیم می گیرند!

تجارت نیوز می نویسد برخی شركت های بیمه ای از این طرح سو استفاده كرده و در حال حذف این خدمات بیمه ای هستند. گویا برخی شركت های بیمه از جمله بیمه آسیا، تعاون و... اخیرا آزماشیات غربالگری را از شمول بیمه تكمیلی خود حذف كرده اند.

برخی دیگر از شركت های بیمه از جمله بیمه سامان نیز برای پوشش هزینه های غربالگری محدودیت ایجاد كرده اند. محدودیت هایی مثل این كه موارد مربوط به غربالگری و ناهنجاری جنین، فقط در بیمه های گروهی پوشش داده می شود و در بیمه تكمیلی انفرادی غربالگری جنین تحت پوشش بیمه نیست.

افروز صفاری فرد، مدیر كل پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی نسبت به این اقدام شركت های بیمه ای هشدار می دهد و می گوید: افزایش جمعیت به هر قیمتی صلاح نیست. ما سعی داریم با حمایت هایی از جانب سازمان بهزیستی كاری كنیم تا با انجام آزمایشات مربوط به غربالگری، سیر تولد فرزندان معلول كندتر شود. با این حال چون اعتبارات سازمان بهزیستی محدود است با حذف مسئولیت بیمه ها، سازمان ممكن است نتوان همه خانواده ها را تحت پوشش مناسب قرار دهد و بسیاری از خانواده ها مدت طولانی در نوبت دریافت كمك هزینه بمانند.

هزینه 14 میلیونی غربالگری در برخی استان ها!
صفاری فرد در ادامه به هزینه های بالای آزماشیات غربالگری اشاره می كند و یادآور می شود كه پرداخت این هزینه ها بدون حمایت بیمه های تكمیلی تا چه اندازه می تواند برای خانواده ها كمرشكن باشد.

او می‍ گوید:غربالگری ژنتیك دو مرحله دارد؛ یكی مشاوره پزشك و دیگری انجام آزمایشات ژنتیك كه معمولا بسیار پرهزینه هستند. مثلا یكی از آزمایشاتی كه بسیاری مواقع لازم است و باید انجام شود آزمایش هول اگزوم است. تعرفه این آزمایش را سال گذشته وزارت بهداشت حدود 7 میلیون و 500 تومان مشخص كرد با این حال ما از استان های مختلف اخباری گرفتیم كه نشان می داد در مواردی هزینه این آزمایش تا 14 میلیون هم دریافت شده است.

او اضافه می كند: نتیجه این آزمایش باید به خارج از كشور ارسال شود و با نرخ دلار محاسبه می شد برای همین گران بوده و هست. وزارت بهداشت هم بر تعرفه ها نظارت كافی ندارد.

به گفته صفاری فرد بیمه سلامت فقط بخش محدودی از آزمایشات ژنتیك را پوشش می دهد، آن هم آزمایشاتی كه چندان گران نیستند، در چنین حالتی اگر بیمه های تكمیلی هم پوششان را بردارند مشكل بیشتر خواهد شد و بار سازمان بهزیستی هم در این زمینه سنگین تر می شود، چون با توجه به شرایط اقتصادی طبیعتا نیازمندان به این حمایت بیشتر می شوند.

او ادامه می دهد: چه اقشار طبقه پایین و چه حتی اقشار متوسط توان پرداخت این هزینه ها را ندارند و برایشان كمرشكن است اما هزینه های عدم انجام غربالگری و به دنبال آن به دنیا آمدن نوزاد معلول به مراتب بیشتر است.

آنطور كه مدیر پیشگیری از معلولیت سازمان بهزیستی می گوید تولد فرزندان معلول به دنبال چشم پوشی از غربالگری ناشی از فقر خانوارها، علاوه بر نتایج هولناك اجتماعی از قبیل متلاشی شدن خانواده ها و رها شدن صدها كودك معلول، هزینه هایی به مراتب سرسام آورتر از غربالگری روی دست خانواده ها می گذارد.

صفاری فرد توصیح می دهد: تلاش برای درمان، اقدام برای توان بخشی با تعرفه های سنگینی كه تحت پوشش بیمه نیست، هزینه بالای مدارس خاص و...از جمله مراحلی هستند كه خانواده های دارای فرزند معلول طی می كنند. برخی امكاناتی كه برای این كودكان نیاز است در حال حاضر با چهار برابر قیمت به دست خانواده ها می رسد، از یك پروتز ساده گرفته تا ویلچر و سایر وسایل كمك توان بخشی.../
منبع خبر:
روزنامه آسیا
   تاریخ: ۱۴:۳۰ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۳