دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

آیا گچ مایع، ضدعفونی كننده موثری در برابر ویروس كرونا و آنفلوآنزاست؟
 
بسیاری از مواد ضدعفونی كننده دست حدود 60 تا 80 درصد الكل دارند به همین دلیل برای جلوگیری از شیوع بیماری های عفونی مفید هستند. استفاده از ضدعفونی كننده دست اقدامی كنترل كننده در محدود كردن انتقال شدید سندرم تنفسی حاد كرونا ویروس 2 طی بیماری همه گیر كووید-19 (COVID-19) بوده است.
آیا گچ مایع، ضدعفونی كننده موثری در برابر ویروس كرونا و آنفلوآنزاست؟ به نقل از مدیكال نیوز، گفته می شود كه گچ مایع، ضدعفونی كننده ای كه معمولا در سالن های ورزشی استفاده می شود، به عنوان یك ضدعفونی كننده موثر در برابر سارس-كوو-2 (SARS-CoV-2) عمل می كند (البته پیش از این در مورد تاثیرگذاری آن تحقیقات تجربی ارائه نشده است).

گچ مایع شامل كربنات منیزیم (گچ)، الكل 40 تا 80 درصد (اتانول، متانول یا ایزوپروپانول)، آب و سایر مواد افزودنی مانند رزین یا مواد مخصوص است. وقتی گچ مایع به دست ها زده می شود، این ماده در سطح دست پخش شده و با تبخیر الكل، به لایه نازكی از گچ خشك تبدیل می شود.

در تحقیق اخیر استفاده از محصولات گچ مایع به عنوان ضدعفونی كننده در برابر انتقال ویروس های انسانی بسیار بیماری زا مانند ویروس آنفلوآنزا A (H1N1)، سارس-كوو-2 (SARS-CoV-2) و نورو ویروس در مدل نورو ویروس موش (MNV) ارزیابی شد. محققان قبل و بعد از تلقیح ویروس از گچ استفاده كردند و عملكرد آن بر ویروس عفونی را در محیط سالن ورزشی تعیین كردند.

محققان مشاهده كردند كه استفاده از گچ قبل یا بعد از تماس با ویروس منجر به كاهش قابل توجهی در از بین بردن ویروس آنفلوآنزای عفونی و ویروس های سارس-كوو-2 می شود اما تاثیر ناچیزی بر نوروویروس دارد.

نتایج نشان می دهد كه گچ مایع یك ضدعفونی كننده موثر است و می تواند در محیط های ورزشی و در هنگام رویدادهای مهم ورزشی مانند المپیك برای جلوگیری از گسترش كووید-19 مورد استفاده قرار گیرد.

محققان اظهار كردند: مطالعات قبلی اثر گچ مایع در برابر عوامل بیماری زای ویروسی بسیار عفونی را بررسی نكردند و این اولین گزارشی است كه به طور مستقیم دو ویروس تنفسی بسیار عفونی كووید-19 و آنفلوآنزا، همچنین بیماری های عفونی منتقل شونده از طریق اشیاء و نورو ویروس را برای حساسیت یا مقاومت در برابر گچ مایع ارزیابی كرده است.

یافته ها نشان می دهد، ویروس های تنفسی بسیار بیماری زا مانند ویروس آنفلوانزآی A مانند سارس-كوو-2 به گچ مایع حساس هستند. یكی دیگر از یافته های مشاهده شده توسط محققان این است كه وقتی الكل از گچ مایع تبخیر و گچ خشك می شود هنوز هم در برابر ویروس كرونا و هم ویروس آنفلوانزای A موثر است.

جالب اینجاست كه همه گچ ها به طور یكسان در برابر ویروس ها موثر نبودند، اگرچه همه آنها از الكل های مختلفی برخوردار بودند. همچنین، نورو ویروس ها نسبت به الكل ها حساس بودند. این یافته ها نشان می دهد، مقاومت یا حساسیت ویروسی در شرایط آزمایش شده را نمی توان فقط به الكل نسبت داد.

محدودیت های مربوط به بیماری همه گیر منجر به تعطیلی مراكز تفریحی و سالن های ورزشی برای جلوگیری از انتقال عامل بیماری زا از طریق تماس با تجهیزات بالقوه آلوده سالن ورزشی شده است. مشاهده فعالیت ضد ویروسی گچ های مایع علیه سارس-كوو-2 ممكن است در تصمیم گیری در مورد بازگشایی سالن های ورزشی در آینده نزدیك كمك كند. این مورد مهم است زیرا تعطیلی سالن ورزشی به دلیل كووید-19می تواند تاثیر منفی بر تناسب اندام، سلامت روان و تندرستی داشته باشد.

نتایج این تحقیق در نشریه انجمن میكروب شناسی آمریكا mSphere منتشر شده است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۵۶ - ۰۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۴