دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مشكلات پایگاه های غربالگری شنوایی/كاهش نوزادان غربال شده و علت آن
 
معاون پیشگیری از معلولیتهای مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه در سال 99، 950 هزار نوزاد مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند كه 3300 مورد دچار اختلال شنوایی بودند، گفت: برای سال 1400 پیش بینی شده كه 870 هزار كودك را غربال كنیم و علت اینكه پوشش كمتر شده به دلیل ...
مشكلات پایگاه های غربالگری شنوایی/كاهش نوزادان غربال شده و علت آن افروز صفاری فرد در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به اقدامات مداخله ای شنوایی بیان كرد: از سال 1376 برنامه غربالگری شنوایی به صورت پایلوت در چند استان اجرا شد و بعد از مشخص شدن نقاط ضعف و روشهای تستهای تشخیصی، از سال 1384 تاكنون برنامه به صورت كشوری اجرا می شود.

وی ادامه داد: خوشبختانه با برنامه غربالگری شنوایی، اختلالات شنوایی كه در نوزادان وجود دارد و می تواند منجر به معلولیت افراد شود، شناسایی می شود و با اقدامات به موقع (تجویز سمعك، كاشت حلزون و مداخلات توانبخشی) از معلولیت این نوزادان جلوگیری می شود.

معاون پیشگیری از معلولیتهای مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی با بیان اینكه ما از دو تست OAE و AABR برای شناسایی اختلالات شنوایی نوزاد استفاده می كنیم، گفت: بعد از شناسایی اختلال شنوایی، نوزاد به متخصص گوش و حلق و بینی ارجاع داده می شود و در صورتی كه اقدامات تشخیصی بعدی برای او انجام شود، وارد مداخلات سمعك كاشت حلزون و اقدامات توانبخشی می شویم.

صفاری فرد با بیان اینكه سال گذشته به دلیل شرایط كرونا نسبت به سال 98، درصد پوشش كم و كمتر شد البته باز هم بیش از حد انتظارمان بود زیرا پایگاههای غربال در بیمارستانها و زایشگاه ها مستقر هستند و به دلیل شرایط كرونا چند مورد از پایگاه ها، چند ماه از سال 99 را تعطیل بودند، افزود: در سال 99، 950 هزار نوزاد غربال شدند كه 3300 مورد شناسایی شدند كه دچار اختلال شنوایی بودند. در واقع در سال 99، 86 درصد موالید را غربال كردیم، این درحالیست كه در سال 98 این رقم 95 درصد بود.

وی در ادامه به اقدامات بهزیستی در این حوزه در سال 1400 اشاره كرد و یادآور شد: برای سال 1400 پیش بینی شده كه 870 هزار كودك را غربال كنیم و علت اینكه پوشش كمتر شده به دلیل كمتر شدن موالید در هرسال است. از اول سال تاكنون نیز شرایط مناسب بوده و با تعطیلی پایگاه ها مواجه نبوده ایم.

به گفته صفاری فرد، حدود 630 پایگاه غربالگری شنوایی وجود دارد، كه اكثر این پایگاه ها ثابت و تعدادی سیار هستند.

وی در بخشی دیگری از سخنان خود به مشكلات پایگاه های غربالگری شنوایی در سال گذشته اشاره كرد و گفت: موردی كه ما سال گذشته با آن دچار مشكل بودیم، این بود كه دستگاه های غربالگری، وارداتی هستند و باتوجه به افزایش نرخ ارز قیمت آنها از دو برابر هم بیشتر شد و بخش های غیردولتی كه با بهزیستی همكاری می كنند و ما آنها را برای تامین دستگاه حمایت می كنیم، مقداری دچار مشكل شدند. اكنون هر دستگاه غربالگری حدود 200 میلیون قیمت دارد اما سازمان بهزیستی به بخش های غیردولتی كمك و آنها را حمایت می كند و كمك هزینه دستگاه را در اختیارشان می گذاریم و بعد از آن آنها با تعرفه دولتی خدمات ارائه می دهند.

صفاری فرد یادآور شد: عمر مفید دستگاه های غربالگری شنوایی حدود 6 سال است. بعد از 6 سال نیاز به تعویض دارد به همین دلیل هرسال تعدادی دستگاه از دور استفاده خارج می شوند و به دستگاه جدیدی نیاز است.

وی گفت: در بسیاری از مناطق مانند روستاها، مناطق حاشیه ای و مناطق كمتر برخوردار خدمات ما رایگان انجام می شود. به این صورت كه سازمان بهزیستی از بخش غیردولتی خرید خدمت می كند.

وی افزود: در زمینه كمك هزینه اقدامات مداخله ای درمان، سازمان بهزیستی از نیازمندان حمایت می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۹:۴۱ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷