دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

نتایج پژوهش درباره نگرش دانشجویان نسبت به مصرف مواد
 
نتایج پژوهش درباره نگرش دانشجویان نسبت به مصرف مواد

عضو هیأت علمی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی نتایج طرح پژوهشی نگرش دانشجویان نسبت به مصرف مواد را كه اخیرا انجام شده است، اعلام كرد.

به گزارش «خبرنامه دانشجویان ایران»به نقل از خبرنگار مهر، نشست تخصصی پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها صبح امروز به میزبانی مركز مشاوره دانشگاه شهید بهشتی و با همكاری مراكز مشاوره دانشگاه تهران، صنعتی شریف و مركز مشاوره سازمان امور دانشجویان برگزار شد.

بهروز دولتشاهی با حضور مجازی در جلسه به ارائه گزارش طرح پژوهشی نگرش دانشجویان نسبت به مصرف مواد پرداخت.

وی ادامه داد: شیوع مصرف مواد در بین جوانان افزایش پیدا كرده است به دلایل زیادی جوانان و به ویژه دانشجویان در معرض خطر بیشتر مصرف مواد هستند یك دلیل آن این است كه جوانان و دانشگاهیان علاقمند به تجربه های جدید هستند.

وی ادامه داد: عوامل زیادی در مصرف، گرایش به مصرف و تداوم به مصرف نقش دارند كه من امروز در مورد یكی از عوامل كه نگرش مصرف مواد است صحبت می كنم

عضو هیأت علمی دانشگاه توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: نگرش مثبت مصرف مواد می تواند عامل افزایش مصرف و نگرش منفی باعث كاهش مصرف مواد شود.

وی ادامه داد: این طرح (نگرش دانشجویان نسبت به مصرف مواد) توسط دفتر مشاوره و سلامت وزارت علوم مطرح شد و قرار بود كه یكسال و نیم پیش انجام شود ولی به دلیل شیوع كرونا با تأخیر و اخیراً انجام شد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: این مطالعه به صورت پیمایشی انجام شد و جامعه آماری آن شامل دانشجویان دوره كارشناسی دانشگاه های كشور است و 1340 دانشجو شامل 539 نفر پسر و 801 دختر در این طرح شركت كردند كه 1060 نفر از آنها از دانشگاه های دولتی هستند.

وی یادآورشد: ابزاری كه استفاده شد پرسشنامه نگرش به مواد دكتر علیپور و رفیعی بود كه برای جمعیت دانشجویی ایجاد شده بود، 81 درصد شركت كنندگان دانشجویان مجرد و 79 درصد دانشجوی دانشگاه دولتی بودند و نوع تحصیل بیشتر دانشجویان شركت كننده علوم انسانی بود و در مرحله بعد دانشجویان فنی و مهندسی بعد رشته های دیگر شركت كردند.

دولتشاهی ادامه داد: 72 درصد دانشجویان شركت كننده با خانواده زندگی كرده و 14 درصد در خوابگاه ها مستقر بودند.

وی افزود: براساس طرح انجام شده 80 درصد دانشجویان نگرش منفی نسبت به مصرف مواد داشتند. نتایج نشان داد به طور معنی داری دانشجویان پسر نگرش مثبت تری نسبت به مصرف مواد دارند و در معرض آسیب بیشتری هستند. دختران نگرش منفی تری نسبت به مصرف مواد دارند. در 5 یا 6 سال گذشته نگرش به مصرف مواد مثبت تر نشده است.

وی یادآورشد: دانشجویان متأهل نسبت به دانشجویان مجرد نگرش منفی تری نسبت به مصرف مواد دارند. در رشته های تحصیلی دانشجویان علوم انسانی و كشاورزی نگرش منفی بیشتری نسبت به مصرف مواد دارند و دانشجویان رشته هنر نسبت به مصرف مواد نگرش مثبت تری دارند. طبقه اقتصادی اجتماعی بالا و طبقه اقتصادی اجتماعی خیلی پایین نگرش مثبت تری نسبت به مصرف مواد دارند.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی افزود: 10 درصد دانشجویان روزانه ها نگرش مثبت نسبت به مصرف مواد دارند، دانشجویان سال های دوم و سوم تحصیلی نگرش مثبت تری نسبت به مصرف مواد دارند.

دولتشاهی افزود: درباره پرسش اینكه برنامه های پیشگیری اعتیاد در دانشگاه ها چقدر اثر بخش است، دانشجویان دختران معتقد به اثر بخشی بیشتر این برنامه ها هستند و 90 درصد دانشجویان موافق اجرای برنامه های پیشگیری از اعتیاد در دانشگاه ها هستند.
   تاریخ: ۲۲:۲۷ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۳