دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

فرزندآوری هزینه نیست سرمایه گذاری است!
 
یك پژوهشگر جمعیت با انتقاد از تفكری كه فرزند را هزینه می داند، گفت: نگاه تك بُعدی، بویژه اقتصادی صِرف به موضوع فرزندآوری یك غلط آشكار و یك خطای راهبردی است؛ در حقیقت، فرزندآوری سرمایه گذاری است.
صالح قاسمی با تاكید بر اینكه فرزندآوری، سرمایه گذاری است، اظهار كرد: یك نگاه صرفاً اقتصادی، مادی و منحصر به یك طبقه خاص اجتماعی در ایران كه همه چیز را با خط كش سود و زیان اقتصادی اندازه گیری می كند، فرزند آوری مقرون به صرفه نیست! اما چرا این حرف و گزاره مطرح می شود؟ زیرا همه چیز را از دریچه سود و زیان مالی و مادی سنجش می كنیم.
وی ادامه داد: در این دیدگاه، فرزندآوری اضافه شدن هزینه و سربار شدن یك نفر در خانواده و البته اضافه شدن مشقت ها و گرفتاری هاست اما من به عنوان یك پژوهشگر قائلم كه نگاه تك بُعدی، بویژه اقتصادی صرف به موضوع فرزندآوری یك غلط آشكار و یك خطای راهبردی است كه تحلیل و نتیجه غلطی را به دنبال دارد؛ در حقیقت، فرزندآوری سرمایه گذاری است چون فرزند سرمایه است، سرمایه گذاری كه هم سود كوتاه مدت و عینی در پی دارد و هم سود و منافع میان مدت و بلندمدت البته این سود و منافع منحصراً از منظر اقتصادی نیست.
نویسنده مجموعه كتاب «جنگ جهانی جمعیت» خاطرنشان كرد: سود كوتاه مدت فرزند آوری منافع و مزیت های پزشكی و سلامتی است كه برای خانم ها دارد، سود كوتاه مدت فرزند آوری یعنی پمپاژ نشاط، شادابی و امیدواری به خانواده و زندگی زوجین؛ یكی دیگر از این مزیت ها و سودهای كوتاه مدت، تحكیم نهاد خانواده است؛ در حالی كه براساس آمارها در 5 سال اول زندگی زوجین، بیشترین آمار طلاق وجود دارد و ریسك بالایی برای از هم پاشیدن خانواده وجود دارد، تولد فرزند در كوتاه مدت باعث تثبیت و تحكیم خانواده می شود و ریسك طلاق را كاهش می دهد.
قاسمی تصریح كرد: همین طور فرزند آوری باعث ایجاد امیدواری و هدفمند شدن رفتارهای والدین می شود. در بلندمدت هم منافع و مزیت های سرمایه گذاریِ فرزندآوری این است كه تضمین آینده والدین در آن اتفاق می افتد همچنین زوج ها تا میزان زیادی از مشكلات روحی، روانی و افسردگی های ناشی از تنهایی والدین در دوره سالمندی ایمن می شوند؛ در واقع ما با فرزند آوری برای امروز و فرداهای دور سرمایه گذاری می كنیم؛ نگاه غلط سودجویانه اقتصادی مورد اشاره كه فرزند در آن هزینه است، به هیچ وجه نگاه جامع و درستی نیست.
   تاریخ: ۲۱:۳۸ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۰