دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

همنشینی با افراد ناباب مهمترین عامل گرایش جوانان به اعتیاد است
 
همدان- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: همنشینی با افراد و دوستان ناب و مصرف كننده مواد مخدر یكی از مهمترین عامل گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد است.
همنشینی با افراد ناباب مهمترین عامل گرایش جوانان به اعتیاد است همدان- ایرنا- مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: همنشینی با افراد و دوستان ناب و مصرف كننده مواد مخدر یكی از مهمترین عامل گرفتار شدن جوانان در دام اعتیاد است.

دكتر مهتا سنگستانی روز دوشنبه به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در گفت و گو با ایرنا به بیان باورهای درست و نادرست در مورد اعتیاد پرداخت و اظهار داشت: یكی از باورهای نادرست بی تاثیر بودن نشست و برخاست با افراد ناباب در گرایش به سمت اعتیاد است و برخی بر این باورند كه می توانند حتی در صورت دوستی و همنشینی با افراد معتاد از گزند اعتیاد به دور بمانند.

وی اضافه كرد: این در حالیست كه مطالعات علمی نشان داده كه همنشینی با مصرف كنندگان مواد مخدر به مرور سبب سوق دادن افراد به سمت اعتیاد شده و در این شرایط نمی توان از اعتیاد به مواد مخدر مصون ماند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان بیان كرد: امروزه اعتیاد به مواد یكی از مشكلات بهداشتی و اجتماعی و از مهمترین دغدغه های فكری و آسیب های اجتماعی بیشتر جوامع است و اعتیاد علاوه بر آسیب های جسمی و روانی، آسیب های اجتماعی از قبیل طلاق، بزهكاری و بیكاری نیز به همراه دارد.

سنگستانی ادامه داد: بنابراین پرداختن به مقوله پیشگیری در حوزه اعتیاد یكی از مهمترین راهكارها در كاهش بروز «اختلال سوء مصرف مواد» به شمار می رود و در این راستا برخی باورهای نادرست در خصوص سوء مصرف مواد می تواند منجر به اعتیاد فرد شود.

وی به بیان شاخص ترین باورهای نادرست كه سبب گرایش به سمت مواد مخدر می شود پرداخت و گفت: یكی از باورهای نادرست این است كه افراد بر این باورند «مصرف تفننی یا یك بار مصرف مواد موجب اعتیاد آنان نمی شود» یا «مصرف برخی مواد (مواد محرك) باعث می شود عملكرد تحصیلی بهبود یافته، امتحانات با موفقیت سپری شود».

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان تاثیر سخت گیری و كنترل فرزندان توسط خانواده ها در پیشگیری از اعتیاد آنان را نیز باوری نادرست دانست و افزود: تاثیر مصرف مواد مخدر در بهبود علائم افسردگی و اضطراب، مفید بودن برای رفع درد، عوارض كم و اعتیاد اندك در صورت مصرف مواد مخدر دارای ناخالصی بیشتر، صحیح نیست.

دكتر سنگستانی ادامه داد: برخی مواقع در جمع ها شاهد بیان جملات نادرست همچون «مفید بودن مصرف تریاك برای افراد بالای 50 سال و كمك آن به كنترل فشارخون و قند خون بالا» و «باید هر چیزی را در زندگی یكبار تجربه كرد و تجربه مصرف مواد مفید است» هستیم.

وی ادامه داد: همچنین برخی افراد معتقدند كه مواد همیشه از سوی یك آدم خلاف كار تعارف می شود یا بیكاری عامل اصلی اعتیاد بوده و افراد با طبقه اجتماعی و اقتصادی بالاتر كمتر در دام اعتیاد گرفتار می شوند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان اظهار داشت: مصرف مواد مخدر بلافاصله در ترشح واسطه های شیمیایی در مغز اثر منفی می گذارد، بنابراین حتی یكبار مصرف می تواند زمینه ساز اعتیاد فرد شود.

دكتر سنگستانی ادامه داد: سوء مصرف هر نوع ماده موجب اختلال در عملكرد درازمدت یا كوتاه مدت مغزی می شود همچنین افراد معتاد برای اینكه برای یافتن شریك، فرد دیگر را نیز به مصرف مواد افیونی آلوده می كنند.

وی تاكید كرد: سخت گیری والدین نسبت فرزندان گاهی نتیجه عكس به دنبال دارد، بنابراین بهتر است خانواده ها روی فرزندانشان و دوستان آنها شناخت كافی داشته باشند.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان گفت: مصرف مواد مخدر یك روش زودگذر، سریع و خطرناك برای رهایی از علائم افسردگی یا اضطراب است كه منجر به اعتیاد فرد و تشدید علائم بیماری می شود.

دكتر سنگستانی اضافه كرد: مخدرها گرچه به برطرف شدن درد كمك می كنند اما به دلیل خطر بالقوه اعتیاد و مسمومیت ناشی از آن باید فقط تحت نظر پزشك و به صورت محدود مصرف شود.

وی با بیان اینكه مواد ناخالص علاوه بر توانایی ایجاد اعتیاد، عوارض جدی مثل نارسایی كبد، كلیه و حتی سرطان را به دنبال دارد اظهار داشت: درصد كمی از افراد بیكار، معتاد هستند و بقیه اغلب كسانی هستند كه به دلیل اعتیاد، فرصت شغلی و جایگاه اجتماعی خود را را از دست داده اند بنابراین اعتیاد باعث و عامل بیكاری است.

مدیر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی همدان تاكید كرد: اعتیاد مخصوص طبقه اجتماعی و اقتصادی خاصی نیست و در طبقات بالای اجتماعی و اقتصادی نیز به دلیل سهولت دسترسی به مواد مخدر، افراد گرفتار اعتیاد و عوارض شدید آن می شوند.

دكتر سنگستانی گفت: عوارض مصرف مواد مخدر برای تمام سنین ایجاد می شود و نه تنها فایده ای در بر ندارد بلكه باعث اختلال در روابط زناشویی در سنین بالا می شود.

وی افزود: شاید در مصارف اولیه مقداری قند خون افت پیدا كند اما این مواد درمان محسوب نمی شود و معتادان بسیاری به سكته مغزی و قلبی ناشی از فشارخون و قند خون بالا دچار می شوند.

وی با بیان اینكه یكبار مصرف موادمخدر هم می تواند سبب اعتیاد فرد شود اظهار داشت: در بسیاری موارد افراد اولین بار مصرف مواد را از طریق اقوام، نزدیكان و دوستان خود با این تصور كه آنها بدخواه نیستند تجربه می كنند.

برچسب ها
- دانشگاه علوم پزشكی و خدمات بهداشتی درمانی همدان
- همدان
- دانش اعتیاد
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۹:۵۱ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۶۶