دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نحوه نسخه نویسی و دریافت دارو پس از حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی
 
چاپ دفترچه های تامین اجتماعی از ابتدای اسفندماه امسال متوقف و طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی از این تاریخ به بعد ارائه خدمت در زمان مراجعه به پزشك و موسسات تشخیصی درمانی با ارائه كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی میسر خواهد بود.
نحوه نسخه نویسی و دریافت دارو پس از حذف دفترچه های بیمه تامین اجتماعی به گزارش ایسنا، در بخشنامه ای كه از سوی سازمان تامین اجتماعی منتشر شد آمده است كه با توجه به فراهم شدن امكان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراكلینیك شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الكترونیك برای تمامی پزشكان و ارائه كنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، چاپ دفترچه های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال 1399 متوقف می شود.

به این ترتیب از اول اسفندماه سال 1399 صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و كارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می توانند با ارائه كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند.

پزشكان طرف قرارداد چگونه نسخه بنویسند؟

اما در بخشنامه مذكور درباره نحوه نسخه نویسی از سوی پزشكان به دو صورت الكترونیك و غیر الكترونیك توضیح داده شده است.

نسخه نویسی الكترونیك: در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، پزشك پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشكی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الكترونیك اقدام می كند.

در این صورت حق الزحمه پزشك معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.

‏نسخه نویسی غیرالكترونیك: در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، چنانچه امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) میسر نباشد، پزشك پس از احراز هویت بیمار با استفاده از كارت ملی‏/شناسنامه‏/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مركز درمانی (ترجیحا در قطع A5) اقدام می كند.

لازم به ذكر است تا زمان ابلاغ استاندارد لازم برای سرنسخه از طرف سازمان، دستور پزشك باید به صورت خوانا در دو برگ تجویز شود.

- برگ اول سرنسخه برای مراجعه به داروخانه و سایر موسسات پاراكلینیك به بیمار و برگ دوم سرنسخه برای دریافت حق الزحمه به مدیریت درمان استان تحویل می شود. ارسال برگ دوم سرنسخه مخصوص پزشك به مدیریت درمان استان، كمافی السابق مشابه فرآیند ارسال برگ مخصوص پزشك در دفترچه درمانی است.

- ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره كدملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت كد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) بر روی سرنسخه پزشك‏‏/مركز درمانی الزامی است (ثبت كد پیگیری استحقاق درمان توسط پزشكان تا اطلاع ثانوی اجباری نیست).

- چنانچه از تاریخ اول اسفند99 و بعد از آن، برخی از بیماران با دفترچه درمانی خود به پزشك مراجعه كنند، پزشك می تواند در صورت عدم امكان نسخه نویسی الكترونیك، همانند روال سابق از دفترچه درمانی بیماران برای تجویز خدمات پزشكی استفاده كرده و برگ مخصوص پزشك را كمافی السابق به مدیریت درمان استان ارسال كند.

- پزشك طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملكرد خود (اعم از انجام ویزیت و خدمات) كه با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمانی بیماران انجام شده است در فرم ثبت نسخ كاغذی سامانه نسخه الكترونیك كمافی السابق اقدام و نسخ كاغذی را در پایان ماه به مدیریت درمان استان ارسال كند.

پزشكان غیر طرف قرارداد چگونه نسخه بنویسند؟

- پزشكان غیرطرف قرارداد همانند پزشكان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه های الكترونیك سازمان یا سامانه های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام كنند.

- در صورت عدم امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...)، پزشك می تواند دستور پزشكی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یك برگ تجویز و تحویل بیمار كند.

- از آنجایی كه تجویز برخی داروها (از قبیل داروهای تحت وب، بیماران خاص، سرطانی، MS و... )، صرفاً از طریق نسخه الكترونیك، در دستور كار سازمان است ضروری است اطلاع رسانی لازم به پزشكان و موسسات تشخیصی و درمانی غیرطرف قرارداد برای استفاده از بستر الكترونیك برای نسخه نویسی و پذیرش نسخ الكترونیكی انجام پذیرد. تمهیدات لازم برای ایجاد دسترسی موسسات مذكور برای پذیرش نسخ الكترونیك توسط مدیریت درمان استان فراهم می شود.

- داروخانه ها و موسسات پاراكلینیك برای ارائه خدمات بر بستر غیرالكترونیك (نسخ كاغذی) حتی الامكان باید نسبت به دریافت و ثبت كد پیگیری اقدام كنند. ثبت كد پیگیری پس از تكمیل مشخصات بیمه شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود.

اگر بیماری نسخه الكترونیك نداشته باشد، دارو را چگونه دریافت كند؟

- در صورت عدم نسخه نویسی الكترونیك، بیمار می تواند نسخه كاغذی پزشك معالج را به داروخانه ها و یا موسسات پاراكلینیك طرف قرارداد ارائه كرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت كند.

- موسسات مذكور موظف هستند با استفاده از كد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشك‏/موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) و یا سامانه ی تحت مالكیت مركز (از طریق پیاده سازی API)، و ارائه خدمت اقدام كرده و نسخ كاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال كنند. فرایند ثبت نسخ كاغذی مندرج در دفترچه های درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.

- از آنجایی كه نسخه نویسی و پذیرش نسخ در بستر الكترونیك برای تكمیل پرونده سلامت بیمه شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الكترونیك در اولویت سازمان قرار دارد. استفاده از نسخ كاغذی صرفاً در مواردی مجاز است كه نسخه نویسی الكترونیك به دلایل نرم افزاری (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) و سخت افزاری و ... فراهم نباشد.

- هماهنگی لازم با بیمه مركزی برای پذیرش نسخ الكترونیك توسط شركت های ارائه دهنده بیمه تكمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مركزی به شركت های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشك بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده می تواند نسخه كاغذی پزشك را كمافی السابق به بیمه تكمیلی مربوطه تحویل و اقدام كند.

- تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشك به صورت نسخه الكترونیك و یا كاغذی به استناد كدملی در پرونده سلامت شخص بیمه شده ثبت می شود. بنابراین استفاده از كدملی "غیر" و "من غیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی می تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشكل كند.

- لذا تمامی پزشكان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارائه خدمت به افراد با كد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری كنند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارائه و یا استفاده از كد ملی "غیر" به عهده شخص‏/اشخاص مربوطه خواهد بود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۳:۱۹ - ۱۹/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۵۰