دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ورودی زندانهای خراسان رضوی 11.5 درصد كاهش یافت
 
مشهد-ایرنا- مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: در سال 99 میزان ورودی به زندانهای استان در مقایسه با سال پیش از آن 11.5 درصد كاهش یافت.
ورودی زندانهای خراسان رضوی 11.5 درصد كاهش یافت مشهد-ایرنا- مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: در سال 99 میزان ورودی به زندانهای استان در مقایسه با سال پیش از آن 11.5 درصد كاهش یافت.

سعید سرباز جانفدا روز یكشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه افزود: همچنین تعداد ثابت زندانی در زندانهای استان در سال 99 نسبت به سال قبل از آن 2.1 درصد كاهش داشته است.

وی ادامه داد: با وجود بد شدن اوضاع اقتصادی در كشور در سال 99 نسبت به قبل از آن، با كاهش ورود محكومان به زندانهای استان مواجه بودیم كه علت آن انجام اقدامات اصلاحی در قوه قضائیه و محاكم قضایی و همچنین اثربخشی اقدامات تربیتی و اصلاحی در زندانها بوده است.

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: علاوه بر مسوولیت نگهداری زندانی ها و اقدامات امنیتی معتقدیم زندانیها جزء نیروهای جامعه هستند و باید برای اصلاح آنان تدبیر كرد تا این اقشار به جامعه بازگردند و به نیروهای مولد تبدیل شوند.

جانفدا افزود: وقتی معیشت مردم دچار مشكل شود اقدام به جرم و بزه نیز بیشتر می شود لذا می خواهیم همه دستگاههای متولی به ما در فرایند اصلاح و تربیت واقعی زندانیان كمك كنند.

وی به ارایه آموزشهای حرفه ای در زندانها اشاره كرد و ادامه داد: در راستای اقدامات اصلاحی در قوه قضاییه پارسال بیش از2 هزار و 500 بازدید توسط قضات از زندانهای خراسان رضوی انجام شده است.

2800 زندانی با تجدیدنظر قضات آزاد شدند

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: طرح پایش زندانیان پارسال در این استان به صورت آزمایشی انجام شد و در این راستا پرونده بیش از هفت هزار نفر از مددجویان استان در قالب 9 هزار و 150 كاربرگ دوباره مورد بررسی قرار گرفت تا اگر لازم باشد اقدامات قضایی برای آنان صادر شود.

جانفدا افزود: از مجموع كاربرگ های ارسال شده با 2 هزار و 800 كاربرگ موافقت شد كه با بررسی صورت گرفته زمینه آزادی 2 هزار و 832 زندانی و تخفیف مجازات 376 نفر دیگر موافقت شد.

وی راه اندازی دادرسی الكترونیك از نیمه دوم سال 99 را اقدامی اثربخش و مفید دیگر در زندانهای خراسان رضوی اعلام كرد و ادامه داد: طی این مدت 6 هزار و 251 مورد دادرسی الكترونیك انجام شد.

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی به رشد دادرسی الكترونیك در استان اشاره كرد و گفت: امسال در سه ماهه نخست بیش از پنج هزار دادرسی الكترونیك در استان صورت گرفت كه طی این مدت 41 درصد از اعزام و بدرقه محكومان را شامل شده است.

استفاده از پابندهای الكترونیك برای زندانیان توسعه می یابد

جانفدا به استفاده از پابندهای الكترونیك و گذراندن حبس محكومان خراسان رضوی در منزل نیز اشاره كرد و گفت: پارسال 170 زندانی با بهره گیری از فناوری یاد شده از طریق یك مركز كنترل و نظارت پیشرفته دوران محكومیت خود را در منزل سپری كردند و در حال حاضر نیز 138 نفر با پابند الكترونیك تحت نظارت مركز نظارت الكترونیك یاد شده قرار دارند و پیگیر افزایش شعاع فعالیت این محكومان برای حضور آنان در مراكز كسب و كارشان هستیم.

وی به برگزاری دوره های فرهنگی و جلسات حفظ و قرائت قرآن در زندانهای استان اشاره و بیان كرد: هم اكنون حدود هزار و 500 نفر از زندانیان خراسان رضوی حافظ چند جزء قرآن شده اند و شمار حافظان كل قرآن كریم در زندانهای استان 60 نفر است.

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: 270 نفر از زندانیان استان در كلاسهای نهضت سوادآموزی و 177 نفر نیز دركلاسهای آموزش و پرورش حضور دارند.

جانفدا افزود: در 13 زندان و مركز نگهداری مددجویان خراسان رضوی 13 كتابخانه زیر پوشش نهاد كتابخانه های عمومی كشور با بیش از 11 هزار عضو فعالیت دارند.

اشتغال نیمی از زندانیان خراسان رضوی

مدیر كل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: پارسال 22 درصد از مددجویان در زندانها و یا مراكز اشتغال زندانیان در استان مشغول به كار بودند كه در سال جاری این رقم به 49 درصد افزایش یافته است.

جانفدا افزود: هم اكنون در 2 كارگاه در شهركهای صنعتی مشهد و چناران در مجموع 400 مددجو با دریافت حقوق مشغول به كار هستند و نكته قابل توجه این كه فعالیت مددجویان در این مراكز حرفه آموزی و اشتغال زمینه اشتغال پایدار آنان پس از آزادی را فراهم می كند.

وی به آزادی 750 زندانی جرائم غیرعمد توسط ستاد دیه خراسان رضوی طی سال گذشته اشاره كرد و ادامه داد: مجموع بدهی این محكومان حدود 100 میلیارد تومان بود كه پارسال از طریق كمكهای مردمی به ستاد دیه استان، پرداخت وام بانكی و تسهیلات، صندوق تامین خسارات بدنی، بخشش شاكیان و دیگر موارد، دیون آنان به طلبكاران پرداخت و تامین شده است.

منابع طبیعی برای جابجایی زندان مشهد همكاری كند

مدیر كل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: بیشتر زندانهای استان تا 40 سال قدمت داشته و فرسودگی بالایی دارند و در این وضعیت امكان تامین فضای فرهنگی، حرفه آموزی و تربیتی كافی برای ما وجود ندارد.

جانفدا قانون انتقال زندانها به خارج از شهرها را یادآور شد و افزود: 11 پروژه در سطح استان شامل احداث چهار بازداشتگاه و هفت زندان در دست اقدام است و امسال با جدیت به دنبال آغاز طرح و كلنگ زنی ساخت زندانهای نیشابور و مشهد هستیم.

وی اضافه كرد: برای پیدا كردن زمین مناسب و ساخت زندان جدید مشهد در اطراف شهر نیازمند همكاری دستگاه های متولی از جمله منابع طبیعی هستیم.

او بدون اشاره به تعداد زندانیان تبعه خارجی در استان گفت: برخی از این افراد 30 سال است كه ساكن ایران هستند لذا امكان بازگرداندن همه زندانیان خارجی به كشورشان وجود ندارد.

فوت 9 زندانی خراسان رضوی به دلیل كرونا

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: سال گذشته 9 زندانی در اثر ابتلا به كرونا فوت شدند كه البته این تعداد قبل از ورود به زندان به هنگام اتمام مرخصی و بازگشت به زندان مبتلا شده بودند كه در محل قرنطینه زندان، مراكز درمانی و یا منازل خود به عنوان مرخصی دوران كرونا فوت كردند.

جانفدا افزود: در سال 99 ارایه خدمات بهداشتی برای جلوگیری از شیوع كرونا در زندانها در دستور كار قرار گرفت و خوشحالیم اعلام كنیم در خصوص كرونا در زندانهای استان مشكل خاصی پیش نیامد.

وی ادامه داد: اقدامات سختگیرانه زندان در پایش ورود محكومان به زندان از نظر ابتلا به كرونا بسیار مهم و اثربخش بوده است و متاسفانه باید اعلام كنیم در اجرای این روند موفق یك پزشك و پرستار در زندانهای استان به عنوان شهید سلامت جان خود را از دست دادند.

مدیركل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی خراسان رضوی گفت: واكسیناسیون همه زندانیان بالای 60 سال استان خاتمه پیدا كرده و همكاران بهداشت و درمان استان نیز در برابر ویروس كرونا واكسینه شده اند.

11 زندان، یك كانون اصلاح و تربیت و همچنین اردوگاه حرفه آموزی و كاردرمانی چناران در خراسان رضوی تحت مدیریت اداره كل زندانها و اقدامات تامینی و تربیتی این استان قرار دارند.

طبق اعلام مسوولان قضایی در سال گذشته، استان 6 میلیون و 870 هزار نفری خراسان رضوی 17 هزار زندانی دارد.

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- مشهد
- نیشابور
- اداره كل زندان های استان خراسان رضوی
- آزادی زندانیان
- سازمان زندان ها
- حافظ
- هفته قوه قضاییه
- قرآن كریم
- قوه قضاییه
- منابع طبیعی
- چناران
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۷:۰۲ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷