دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

طبیعت گردی در دوران كرونا برای سلامت روان مفید است
 
نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است كه قرار گرفتن در معرض فضاهای طبیعی هنگام اولین دوره قرنطینه كووید 19 در سال 2020 برای سلامت روان شهروندان اسپانیایی و پرتغالی مفید بوده است.
طبیعت گردی در دوران كرونا برای سلامت روان مفید است نتایج یك مطالعه جدید نشان داده است كه قرار گرفتن در معرض فضاهای طبیعی هنگام اولین دوره قرنطینه كووید 19 در سال 2020 برای سلامت روان شهروندان اسپانیایی و پرتغالی مفید بوده است.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از زی نیوز، این تحقیق نشان داد كه در پرتغال، در دوره قرنطینه اول ناشی از پاندمی كووید 19، افرادی كه بیشتر در فضاهای عمومی طبیعی مانند پارك ها و مناطق ساحلی حضور پیدا كرده بودند، یا قادر به تماشای چنین فضاهای از محل زندگی خود بودند، با میزان كمتر استرس، پریشانی روانی و علائم روان تنی مواجه بودند.

در اسپانیا نیز كسانی كه رابطه خود را با فضای طبیعی خصوصی مانند گیاهان داخل منزل یا فضاهای سبز عمومی حفظ كرده یا افزایش دادند، استرس و علائم روان تنی كمتری داشتند.

دكتر «آنا ایزابل ریبیرو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه پورتو اسپانیا، در این باره می گوید: «ما تصمیم گرفتیم بررسی كنیم كه آیا فضاهای طبیعی، عمومی و خصوصی تأثیر مفیدی بر سلامت روان شهروندان اسپانیایی و پرتغالی داشته است تا به آنها كمك كنیم بهتر با اثرات منفی پاندمی مقابله كنند.»

چندین مطالعه قبلی نیز تأثیر مثبت قرار گرفتن در معرض فضاهای طبیعی بر سلامت روان یعنی در كاهش استرس، اضطراب و بهبود سلامت روانشناختی را نشان داده اند.

برای انجام این تحقیق، از همه شهروندان 18 ساله به بالا، ساكن اسپانیا یا پرتغال نظرسنجی آنلاین به عمل آمد. این بررسی جنبه های مربوط به فراوانی و نوع افراد در معرض فضاهای طبیعی (عمومی و خصوصی)، قبل و در حین قرنطینه اول، بهداشت روان برای ارزیابی سطح استرس، اختلالات روانی و علائم جسمی و مسائل جامعه شناختی را در نظر گرفت.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۱:۵۹ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷