دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری
 
زاهدان- ایرنا - طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی رهاورد تدبیری است كه در سخت ترین شرایط اقتصادی توسط دولت در استان های مختلف كشور اجرا شد و در سیستان و بلوچستان نیز آثار ارزشمندی داشت چنانكه تاكنون افزون بر2 میلیون157 هزارو 576 نفر از جمعیت این استان با بیمه سلامت از عدالت بهداشتی بهره مند شدند.
رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری زاهدان- ایرنا - طرح پوشش اجباری بیمه سلامت همگانی رهاورد تدبیری است كه در سخت ترین شرایط اقتصادی توسط دولت در استان های مختلف كشور اجرا شد و در سیستان و بلوچستان نیز آثار ارزشمندی داشت چنانكه تاكنون افزون بر2 میلیون157 هزارو 576 نفر از جمعیت این استان با بیمه سلامت از عدالت بهداشتی بهره مند شدند.

به گزارش ایرنا، در همین زمان كنونی و در عصری كه زندگی می كنیم همه با بیمه آشنایی داریم بعضی از ما تعریف عامیانه برایش داشته و برخی تخصصی فهمش كرده ایم اما اگر بخواهیم از نقطه نظر اجتماعی و كلی تعریفش كنیم بیمه یك ابزار اقتصادی برای كاهش و حذف ریسك از طریق فرآیند تلفیق تعدادی از ریسك های یكسان جهت پیش بینی زیان های احتمالی یك گروه در كل است.

این كه چه شد كه بیمه به وجود آمد برمی گردد به آن زمان هایی كه ایجاد منابع برای خطرات بیماری در تشكیلات كارگری به وجود آمد و در اروپای عهد رنسانس صنعتگران جوامعی تحت عنوان «اتحادیه صنوف» تشكیل دادند كه شكل و ماهیت كارشان همان بیمه امروز خودمان بود.

در ایران خودمان نیز نگاه به سلامت و حفاظت مالی مردم در مقابل هزینه های ناشی از بروز بیماری از روزگاران قدیم در ذهن ساكنان این سرزمین پهناور وجود داشته و سده 6 قبل از میلاد مسیح آنچه كه در سنگ نوشته های هخامنشی حك شده نشان از پوشش بیماری و درمان دارد.

بعد از آن سابقه تاریخی توجه به بیمه در كشورمان حوالی سال 1309 برای نخستین بار در باب بیمه های اجتماعی مقرراتی به تصویب دولت وقت رسید و قبل از انقلاب این روال تا سال 53-54 ادامه پیدا كرد و با قانون تشكیل وزارت رفاه اجتماعی به منظور تأمین بیمه درمانی همگانی وضعیتی منسجم پیدا كرد.

روال بیمه و بیمه همگانی بعد از انقلاب شدت گرفت و اوج آن در سال های 83 و 87 سازمان بیمه خدمات درمانی كشور و سازمان تأمین اجتماعی تشكیل و جامعه هدف خود را تحت پوشش گرفتند.

ورق های تاریخ به سال 91 رسید سالی كه مهرماه آن سازمان بیمه سلامت ایران رسما فعالیت خود را آغاز كرد تا اهداف تجمیع منابع مالی سلامت، رفع هم پوشانی بیمه های درمانی، برقراری عدالت اجتماعی در بخش سلامت،تأمین پوشش كامل بیمه سلامت، یكسان سازی سیاست ها و روش های اجرایی حوزه بیمه سلامت، تشكیل امور مراكز طرف قرارداد، تشكیل پرونده سلامت، فعال سازی نظام ارجاع و پزشك خانواده و كاهش سهم مردم از هزینه های درمان به 30 درصد محقق شود.

بیمه سلامت را همه یكی از دستاوردهای دولت تدبیر و امید می دانند اقدامی كه اواخر سال 92 به تصویب رسید و از اردیبهشت سال 93 اجرایی شد این بیمه با داشتن پنج صندوق مختلف بیمه ای شامل بیمه سلامت همگانی، بیمه سلامت ایرانیان، روستاییان، كاركنان دولت، بیمه سایر اقشار و بیماران خاص فعالیت می كند.

به گفته مسوولان سیستان و بلوچستان و طبق آمار بیش از 2 میلیون و157 هزار و 576 نفر از جمعیت این استان تحت پوشش بیمه سلامت هستند كه از این تعداد افزون بر 436 هزار و 634 نفر در صندوق بیمه سلامت همگانی و بیش از یك میلیون و 512 هزار و 392 نفر در صندوق روستاییان و بیش از162 هزار و 280 نفر در صندوق كاركنان دولت و افزون بر 6 هزارو 541 نفر در صندوق بیمه ایرانیان و بیش از 39 هزارو 729 نفر در صندوق سایر اقشار هستند.

بیمه سلامت و افزایش شاخص های سلامت

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: سازمان بیمه سلامت ایران مانند بازوی توانمند و قدرتمند در اجرای طرح های ملی دولت یازدهم و دوازدهم با عدالت اجتماعی و همت و اهتمام لازم و فرهنگ سازی گام های مهمی در جهت بهبود عرصه سلامت افراد جامعه برداشته و هر روز بر منویات كارهای خود افزوده است.

دكتر رضا عباسی گفت: این سازمان ماموریت دارد برای كاهش مخاطرات مالی با گسترش و توسعه بیمه همگانی سلامت امكان بهره مندی عادلانه از خدمات مطلوب و اثربخش زمینه حفظ و ارتقای سلامت را برای تمامی افراد جامعه زیرپوشش فراهم كند و یكی از بزرگترین اصلاحات نظام رفاه اجتماعی كشور بر عهده سازمان بیمه سلامت نهاده شده و زمینه تحقق اهداف بلندی مانند عدالت اجتماعی، ارتقای سطح كیفیت در ارائه خدمات سلامت، كاهش پرداخت از جیب بیمه شدگان، رفع همپوشانی بیمه ای و بسط و گسترش برنامه پزشك خانواده و نظام ارجاع در سراسر كشور فراهم می شود.

وی افزود: بطور كلی دولت یازدهم و دوازدهم با رویكرد تدبیر و امید و آرامش به مردم در راستای زدودن غبار فقر و محرومیت از چهره مردم سیستان و بلوچستان افزایش شاخص های سلامت را به اجرا گذاشته است.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان بیان كرد: اداره كل بیمه سلامت این استان با تلاش و روابط عاطفی، همدلی، همفكری، همگرایی و تدابیر امیدوارانه و با محور قرار دادن عدالت اجتماعی و با تعامل و همكاری با دانشگاه های علوم پزشكی زاهدان، زابل و ایرانشهر و موسسه های تشخیصی و درمانی و جامعه بیمه شدگان در راستای ایجاد جامعه سلامت نگر با چشم انداز كاهش هزینه های درمانی گام برداشته و با ورود به میدان های تلاش و فعالیت و حركت در مسیر روشن می كوشد تمام آحاد جامعه را زیرپوشش خدمات خود قرارداده و با تكیه بر آموزه های اسلامی و برپایه ارزش های والای انسانی بتواند دغدغه های سلامت مردم جامعه را كاهش داده و هر روز بر ارتقای افزایش شاخص های سلامت بیفزاید.

وی افزود: به منظور رفاه حال بیمه شدگان و دسترسی سریع و آسان به خدمات تشخیصی درمانی با بیش از 820 مركز درمانی سراسر استان اعم از پزشكان عمومی، متخصصان، فوق تخصص، دندانپزشكان،داروخانه ها و مراكز پاراكلینیك، فیزیوتراپی ها، بیمارستان ها و مراكز درمانی روستایی عقد قرارداد همكاری امضا كرده و پرداخت صورتحساب های ارسالی به تمامی موسسات درمانی انجام می شود.

عباسی خاطرنشان كرد: این اداره كل در راستای ارائه خدمات مطلوب تر به جامعه بیمه شدگان با استقرار پزشكان خانواده در مراكز بهداشتی درمانی روستایی سیستان و بلوچستان تمامی خدمات سطح یك را در محل سكونت این افراد به آنان ارائه می دهد و روستاییان در صورت نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی از طریق سیستم ارجاع و برنامه پزشك خانواده می توانند از خدمات درمانی بهره مند شوند.

وی اظهارداشت: هم اینك صدور، تعویض و تمدید دفاتر بیمه سلامت در تمامی دفاتر پیشخوان دولت در تمامی شهرستان ها و شهرهای استان و یا نمایندگی های بیمه سلامت در مدت كمتر از 10 دقیقه انجام می شود و در همین راستا با بیش از 71 دفتر پیشخوان دولت قرارداد همكاری به منظور تسهیل و تسریع ارائه خدمات به بیمه شدگان عزیز انجام شده است.

افزایش پوشش بیماران خاص

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری

وی ادامه داد: بیش از چهار هزار و 109 نفر از بیماران خاص شامل دیالیزی، هموفیلی، تالاسمی، پیوند كلیه و MS زیرپوشش بیمه سلامت سیستان و بلوچستان هستند و در اجرای طرح تحول نظام سلامت تمامی هزینه های درمانی بیماران در بیمارستان های دولتی بصورت 100 درصد رایگان است و داروهای مصرفی بسته خدمتی این بیماران نیز بصورت رایگان ارائه می شود.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: با اجرای برنامه تحول نظام سلامت از سال 93 فرانشیز درمان در تمامی صندوق ها از جمله كاركنان دولت، روستاییان، سایر اقشار و شهرنشینان كاهش یافته بگونه ای كه پرداخت فرانشیز هزینه های درمانی از طرف سازمان بیمه سلامت در بخش سرپایی 70 درصد و خدمات بستری برای تمامی صندوق ها 90 درصد همراه با تجهیزات مورد نیاز بیماران بستری در بیمارستان های دولتی از سوی سازمان بیمه سلامت پرداخت می شود.

وی افزود: سازمان بیمه سلامت ایران به منظور صرفه جویی در هزینه های درمانی و آشنا كردن بیمه شدگان از حقوق قانونی خود گام های مهمی در راستای توانمندسازی بیمه شدگان با برنامه ریزی لازم در خصوص انجام برنامه های دیدارهای چهره به چهره و سایر وسایل ارتباط جمعی در جهت حفظ جایگاه كرامت انسانی بیمه شدگان عزیز برداشته است.

عباسی ادامه داد: اجرای پروژه های چهارگانه الكترونیك از جمله استحقاق سنجی، نسخه نویسی الكترونیك، تبادل الكترونیك اسناد بستری و نظام ارجاع الكترونیك از جمله اهداف سازمان در جهت تسهیل اموربیمه شدگان بوده كه در استان در حال انجام است.

وی بیان كرد: اجرای برنامه ارزیابی وسع و دهك بندی بیمه شدگان روستایی و شهری دارای دفترچه بیمه سلامت می تواند در جهت خدمات دهی مطلوب تر به بیمه شدگان موثر واقع شود و بر اساس ارزیابی وسع كسانیكه در دهك های یك، 2 و سه قرار گیرند و از نظر وضع اقتصادی در سطح پایین تری قرار داشته باشند بصورت رایگان صاحب دفترچه بیمه سلامت می شوند و افرادی كه در دهك چهار قرار گیرند 50درصد حق بیمه را پرداخت و دهك های پنج به بالا كل حق بیمه را پرداخت می كند.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: از دیگر اهداف سازمان زیرپوشش قراردادن مددجویان كمیته امداد امام خمینی(ره) و افراد مجهول الهویه و زندانیان است كه به این عزیزان خدمات درمانی در بخش بستری و سرپایی ارائه می شود.

كرونا و بیمه سلامت

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری

عباسی به شیوع ویروس كرونا نیز اشاره كرد و اظهارداشت: یكی از مهمترین اقدامات سازمان بیمه سلامت از ابتدای شیوع این ویروس در كشور، پوشش بیمه ای برای افراد فاقد پوشش بیمه روی تخت بیمارستان بود و این در حالیست كه در شرایط عادی، بیمه شدن روی تخت بیمارستان انجام نمی شود و افراد برای ارزیابی وسع و پوشش بیمه ای باید دوره انتظار را بگذرانند و براساس مقررات، ارزیابی وسع توسط وزارت رفاه حداقل یكماه به طول می انجامد، اما در دوران شیوع ویروس كرونا، این بازه زمانی با تعامل انجام شده بین سازمان بیمه سلامت و وزارت رفاه به یك روز كاهش پیدا كرد.

وی ادامه داد: در بخش بستری در بیمارستان های دولتی 90 درصد هزینه ها و در بخش سرپایی نیز 70 درصد هزینه ها بر عهده بیمه سلامت است.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان خاطرنشان كرد: پس از شیوع ویروس كرونا، تمدید اعتبار دفترچه های بیمه سلامت كه برگه سفید داشت و اعتبار آنها پایان یافته بود نیز در 2 نوبت انجام شد.

وی گفت: سامانه تلفنی 1666 نیز از ابتدای شیوع ویروس كرونا در كشور فعال شد تا به سوال های بیمه شدگان در زمینه این بیماری پاسخ دهد و بر اساس بررسی های انجام شده، این مشاوره های تلفنی در كاهش حجم مراجعه مردم به بیمارستان ها و مراكز درمانی و آرامش دادن به آنها و كاهش اضطراب بسیار موثر بوده و در این زمینه 130 خط جدید به سامانه 1666 اضافه شد و 30 پرستار و 10 پزشك عمومی در سه شیفت به سوالات پاسخ دادند.

عباسی افزود: گروهی نیز شامل پزشكان متخصص عفونی و متخصص ریه برای ارائه آخرین اطلاعات مربوط به بیماری كرونا و راهنمایی كارشناسان پاسخگو در سامانه 1666 برای ارائه اطلاعات دقیق تر به بیمه شدگان شكل گرفت.

طرح نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری

در كنار این خدمات بیمه سلامت طرح هایی را برای تسهیل خدمات و دسترسی سهل تر مردم به خدمات درمانی نیز اجرایی كرده است.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان گفت: حذف تدریجی كاربرد دفترچه بیمه سلامت براساس برنامه زمانبندی از اردیبهشت ماه امسال در استان انجام شد.

عباسی افزود: در راستای ارائه خدمات درمانی به بیمه شدگان و بر اساس برنامه های استحقاق سنجی و نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك و حذف تدریجی كاربرد دفترچه های بیمه سلامت و تاكید بر ضرورت افزایش سرعت فرآیندها بصورت الكترونیك به بیمه شدگان گام مهمی در جهت تسریع در روند ارائه خدمات و دسترسی پزشكان به پرونده سلامت بیماران برداشته خواهد شد كه این امر موجب كنترل هزینه های درمانی و سیاست گذاری مناسب در حوزه بیمه سلامت می شود.

وی با اشاره به حذف تدریجی كاربرد دفترچه بیمه سلامت گفت: براساس تكالیف قانونی مصرح در بند (ج)تبصره 17 قانون بودجه سال 99مبنی بر جایگزینی ابزارهای الكترونیكی بجای دفترچه بیمه و با اجرای برنامه نسخه نویسی الكترونیكی كاهش تدریجی كاربردی دفترچه های بیمه سلامت از اول اردیبهشت ماه سالجاری بر اساس برنامه زمانبندی صورت می گیرد.

مدیركل بیمه سلامت سیستان و بلوچستان افزود: بر اساس برنامه زمانبندی از ابتدای اردیبهشت ماه سالجاری دفترچه های صندوق بیمه سلامت همگانی، از ابتدای خرداد ماه دفترچه های صندوق بیمه روستاییان و از ابتدای تیرماه سایر دفترچه های صندوق های بیمه سلامت حذف و چاپ نسخ دفترچه متوقف و تنها برگ مشخصات چاپ خواهد شد.

وی بیان كرد: پس از حذف دفترچه ها بیمه شدگان عزیز می توانند با ارائه كارت ملی و برگ مشخصات دفترچه به مراكز درمانی مراجعه و خدمات دریافت كنند.

عباسی گفت: تمامی دفاتر پیشخوان طرف قرارداد نسبت به ثبت نام متقاضیان جهت تمدید اعتبار پوشش بیمه ای و سایر فرایندهای بیمه گری اقدام كنند و چاپ برگه های دفترچه ها مطابق با جدول زمانبندی صورت گیرد.

وی افزود: بیمه شدگان عزیز در هنگام مراجعه برای دریافت خدمات تشخیصی درمانی به موسسات درمانی در صورت استعلام سیستمی توسط موسسه از سامانه سازمان صرفا با ارائه كارت ملی و یا برگ مشخصات دفترچه بیمه خویش می توانند خدمات دریافت كنند.

بیمه سلامت و حمایت از اقشار آسیب پذیر

رهاورد بیمه سلامت همگانی در سیستان و بلوچستان با پوشش 2 میلیون نفری

بیمه سلامت برای حمایت از قشر آسیب پذیر جامعه و افرادی كه تحت پوشش هیچ یك از بیمه های تامین اجتماعی، خدمات درمانی و یا بیمه نیروهای مسلح نباشند برنامه ریزی شده و خدمات این بیمه با آغاز بكار دولت تدبیر و امید ارتقاء یافت.

امروزه با گسترش بیمه سلامت، نگرانی خانواده ها برای انجام روند درمان و ارتقاء سطح سلامتی شان تا حدی نسبت به گذشته كمتر شده است بویژه این روزها كه با توجه به هزینه های درمانی بالا برخورداری از بیمه پایه ضرورت دارد.

برچسب ها
- سیستان و بلوچستان
- بیمه سلامت
- زاهدان
- كارآمدی دولت
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۰۱ - ۰۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۹