دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

ایمن بودن مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری
 
تهران- ایرنا- محققان دریافتند استفاده از داروهای ضدافسردگی SSRI در دوران بارداری كاملا ایمن است، اما ابتلا به عوارض روانی مانند اضطراب و افسردگی در مادران باردار موجب افزایش خطر ابتلای فرزندان آن ها به اوتیسم و تاخیر رشد می شود.
ایمن بودن مصرف داروهای ضد افسردگی در دوران بارداری تهران- ایرنا- محققان دریافتند استفاده از داروهای ضدافسردگی SSRI در دوران بارداری كاملا ایمن است، اما ابتلا به عوارض روانی مانند اضطراب و افسردگی در مادران باردار موجب افزایش خطر ابتلای فرزندان آن ها به اوتیسم و تاخیر رشد می شود.

به گزارش روز سه شنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از پایگاه اینترنتی یورك الرت، داروهای بازدارنده بازجذب سروتونین كه با عنوان داروهای SSRI شناخته می شوند، گروهی از داروهای ضدافسردگی هستند كه برای درمان این بیماری و برخی از اختلالات اضطرابی و شخصیتی كاربرد دارند.

این تحقیقات با استفاده از اطلاعات گردآوری شده نوزادان در سال های 2003 تا 2011 میلادی انجام گرفت و محققان نوزادان را به سه گروه نوزادان مبتلا به اوتیسم شامل 1367 نوزاد، نوزادان مبتلا به تاخیر رشد شامل 1750 نوزاد و نوزادان سالم شامل 1671 نوزاد تقسیم كردند. سپس محققان مادرانی را كه بر اساس خوداظهاری یا سوابق پزشكی در دوران بارداری دچار اختلالات روانی بودند و همچنین مادرانی را كه داروهای SSRI مصرف می كردند، شناسایی كردند.

در نتیجه تجزیه و تحلیل این داده ها مشخص ریسك ابتلا به آلزایمر و تاخیر رشد در نوزادانی كه مادران آن ها در دوران بارداری دچار اختلالات روانی بودند، در مقایسه با سایرین، دوبرابر بیشتر است. اما مصرف داروهای ضدافسردگی SSRI هیچ ارتباطی با افزایش ریسك ابتلا به این بیماری ها ندارد.

افسردگی در مادران باردار یك معضل حیاتی است و باید جدی گرفته شود. افسردگی یك اختلال خلقی است كه با احساس غم و اندوه و بی انگیزگی همراه است. افسردگی بر نحوه تفكر، احساسات و رفتار تاثیرگذار است و در موارد شدید بر سلامت فیزیكی بیمار نیز تاثیر می گذارد. برخی افراد به غلط بر این باورند كه افسردگی تلقین ذهنی شخص است، باید گفت این حالت روحی كاملا جدی بوده و می تواند تمام جنبه های زندگی را تحت تاثیر قرار دهد.

علاوه بر سلامت روحی و جسمی بیمار، روابط عاطفی و شغلی نیز در معرض خطر قرار دارند و به همین دلیل آشنایی با علائم افسردگی و پیشگیری از بروز آن برای تمام افراد حائز اهمیت است.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از 350 میلیون نفر در سراسر جهان به افسردگی مبتلا هستند و این اختلال مهمترین عامل ناتوانی در سراسر جهان محسوب می شود. زنان بیشتر از مردان در معرض افسردگی هستند. تغییرات هورمونی، ساختار مغز و عوامل محیطی و اجتماعی می تواند در این امر دخیل باشد.

مهمترین علائم افسردگی
-احساس غم، اندوه، پریشانی و ناامیدی به صورت مستمر
-تحریك پذیری عصبی حتی در مواجهه با مسائل كم اهمیت
-بی علاقگی و عدم تمایل نسبت به انجام امور عادی، شركت در جمع دوستان و خانواده، تفریح، ورزش و كارهای گروهی
-اختلال خواب شامل كم خوابی یا پرخوابی
-احساس خستگی مزمن و كمبود انرژی
-كاهش یا افزایش اشتها
-كاهش یا افزایش وزن
-احساس سردرگمی، بی ارزش بودن، بی حوصلگی و احساس گناه
-بروز دردهای ناگهانی و مشكلات جسمی جدید از قبیل درد پشت و سردرد
-عدم تمركز
-اضطراب
-اختلال در قدرت تصمیم گیری و حافظه
-تكرار افكار مرگ و خودكشی
گزارش كامل این تحقیقات در نشریه Biological Psychiatry منتشر شده است.

برچسب ها
- سروتونین
- سازمان جهانی بهداشت
- افسردگی
- برگزیدگان علم
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۴ - ۰۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۳۷