دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

دلایلی كه باعث می شود از شغل خود ناراضی باشید
 
اگر حرفه ی خود را دوست ندارید روش هایی وجود دارد تا آن را برای خود قابل تحمل كنید.
برای همه ی ما پیش آمده كه از یك شغلی متنفر بوده ایم و یا دوست و فامیلی داشتیم كه شغل خود را دوست نداشته است. دریافت حقوق كم، رئیس بد و خسته كننده بودن كار و دلایل بسیاری برای ناراضی بودن از شغل وجود دارد. ناراضی بودن از شغل می تواند بر روی سلامت روان، سلامت فیزیك و سلامت كلی عوارض داشته باشد.

چرا شغلمان را دوست نداریم؟

شغل قسمت قابل توجهی از زندگی ما را تشكیل می دهد؛ چرا بسیاری از ما شغلمان را دوست نداریم؟ چندین دلیل رایج وجود دارد كه باعث نارضایتی از كار می شود كه عبارت است از:

- حقوق پایین و مزایای كم

- رئیس بد

- فرهنگ سمی كار

- ارتباطات ضعیف

- مسافت طولانی و استرس زا

- فعالیت های كسل كننده

- ساعات كاری زیاد

- تقاضای زیاد و شناخت كم از شغل بسیاری از افراد به دلایلی از شغل خود متنفر هستند كه ممكن است دلیل آن ماهیت كار و یا محل كاری باشد. بسیاری از ما احتمالا از دوستان، خانواده و حتی همكاران خود می شنویم كه تقریبا هر روز از شغل خود شكایت می كنند. اما این فقط مختص به شما و آن ها نیست.

در گزارش سال 2020 حدود 40 ٪ از كارمندان ایالات متحده از بدو ابتلا به بیماری همه گیر COVID-19، كیفیت كار خود را بدتر گزارش كرده اند.

بررسی رضایت شغلی سال 2020 نشان داد كه حدود 44 ٪ از مردم از شغل خود راضی نیستند.

یك نظرسنجی گالوپ 2019 گزارش داد كه 44 ٪ از آمریكایی ها می گویند در "شغل متوسطی" هستند، و 16 ٪ می گویند "شغل بدی" دارند.

این بررسی ها همچنین گزارش داد كه كیفیت كلی زندگی به كیفیت شغل ارتباط نزدیكی دارد. به بیان دیگر، عدم علاقه به شغلتان بر روی جنبه های دیگر زندگیتان تاثیر می گذارد.

آیا نارضایتی شغلی بر سلامتی تان تاثیری می گذارد؟

علاقه نداشتن به شغلتان می تواند باعث استرس و نگرانی شما شود. یك مطالعه در استانفورد كشف كرده است كه نزدیك به 5 تا 8 درصد از هزینه های كلی سلامت آمریكا با چگونگی رفتار شركت ها با كارمندانشان مرتبط است.

ناراضی بودن از حرفه ای كه در آن كار می كنید بر روی سلامت ذهن و جسم تاثیر می گذارد و منجر به موارد زیر می شود:

كمبود یا اضافه وزن، مریض شدن پیاپی، مشكلات معده، بی خوابی یا سایر مشكلات خواب، درد سر یا عضلانی، فشار خون بالا، افسردگی و اضطراب.

اگر از شغل خود راضی نیستید، چند قدم برای بهبود زندگی كاری تان بردارید تا استرستان كاهش یابد و از مشكلات سلامتی دیگر در آینده جلوگیری كنید.

چرا بسیاری از افراد استعفا نمی دهند؟

اگر ترك كردن كار راحت بود، همه ی كسانی كه از شغلشان ناراضی هستند، امروز استعفا می دادند. اما دلایل بسیاری وجود دارد كه باعث می شود مردم در شغلشان بمانند.

پول: اگر از شغلتان استعفا دهید چگونه قسط های خود را می پردازید؟ نیاز فوری به یك فیش حقوقی باعث می شود كه تعداد زیادی از افراد شغلی را كه از آن متنفرند ترك نكنند.

نبود فرصت های دیگر: اگر شغل های دیگری كه برای شما جذاب هستند وجود نداشته باشد، پس چرا استعفا دهید؟ به علاوه، كمبود شغل به منزله ی متقاضی های بیشتر و رقابت بیشتر است.

منفعت: در كشور هایی كه بیمه سلامت را به استخدام گره می زنند، ترك كردن شغلی كه بیمه دارد ریسك است.

احساس امنیت: ترس از اتفاقات ناشناخته ای كه بعد از استعفا رخ می دهد، اغلب مردم را از این كار پشیمان می كند.

نكاتی برای افرادی كه از شغلشان متنفر هستند

اگر از شغل، رئیس، شركت و یا هرچیز دیگری در مورد شغلتان ناراضی هستید، چه كاری می توانید انجام دهید؟

با همكاران ارتباط بگیرید

دوست یابی در محل كار تنها برای ایجاد ارتباط نیست، اگر چه گاهی اوقات این مساله به شما كمك می كند. ایجاد ارتباط هوشمندانه با همكارانتان می تواند كار را برایتان جالب تر و پرمعنا تر كند. از همكارتان بخواهید كه برای ناهار به بیرون بروید، یا با قهوه و كیك مكالمه را شروع كنید.

مشكلات را شناسایی كنید و سعی در اصلاح و جبران داشته باشید

پیش از هرگونه تصمیم عجولانه، چندین اصلاح را در نظر بگیرید. اگر می توانید مسائل خاصی را كه سبب استرس و ناراحتی تان در محیط كار می شود شناسایی كنید و برای جبران آن ها قدم هایی بردارید.

با یك همكار مشكل دارید؟ زمانی را برای ملاقات با وی اختصاص دهید و درمورد آن صحبت كنید.

نمی دانید از شما چه انتظاری می رود؟ از رئیستان بخواهید وظایفتان را به وضوح برایتان توضیح دهد.

ایجاد تغییرات مثبت در جا هایی كه امكان پذیر است، می تواند سبب خوشحالی شما در محیط كار شود.

به خودتان زمان اصلاح بدهید

اگر به تازگی شغلی را شروع كرده اید و همچنان شاد نیستید، ترك كردن آن وسوسه انگیز است، اما عجله نكنید. سازگار شدن با یك محیط جدید، یادگیری وظایف و شناخت همكارانتان می تواند نظرتان را درمورد حرفه تان تغییر دهد؛ بنابراین پیش از ترك سریع شغل یك شانس به آن بدهید.

برای بهبود رفاه خود در خارج از كار گام بردارید

گاهی ناراحتی هایی وجود دارد كه شغل را دلیل آن می دانیم، مسئله ای عمیق تر است. درمورد دلیل اصلی استرس، اضطراب و ناراحتی خود فكر كنید. صحبت با یك دوست یا درمانگر می تواند كمك كند تا تغییرات مثبت در محل كار یا خارج از آن ایجاد كنید.

اگر مشكل این است كه شغلتان شما را اغنا نمی كند، بیرون از حرفه تان به دنبال رضایت و آرامش ذهنی بگردید. دوستان جدید یا تفریح جدید می تواند به پر شدن خلا ناشی از شغلتان كمك كند.

ارتباطات جدید ایجاد كنید

یك روش خلاق كه می توانید روی آن كار كنید شبكه ارتباطی است. ایجاد ارتباط با ناظران، همكاران، و مشتری ها می تواند كلید پیدا كردن شغل بعدی شما باشد. تقریباً 60 ٪ از كل مشاغل از طریق این شبكه یافت می شوند. با افراد صحبت كنید و كارت ویزیت خود را رد و بدل كنید. ممكن است حتی یك ارتباط خوب سبب پیدا شدن فرصت بهتری باشد.

با كلاس استعفا دهید

ممكن است زمانی پیش آید كه استعفا دادن از شغلتان تنها گزینه باشد. زمان احتمالی استعفا این مواقع است:

اگر هر روز با ترس و به اجبار برای رفتن به محل كار از خواب بیدار می شوید

آینده و فرصتی برای رشد نمی بینید

سلامت روحی و جسمیتان نادیده گرفته می شود

برای بهتر كردن آن تمام راه ها را امتحان كرده اید

به جای هجوم بردن به دفتر رئیس و فریاد" من استعفا می دهم" وقت بگذارید و استعفا نامه ای بنویسید و در آن می توانید جایگزینی را به جای خودتان پیشنهاد دهید و به او آموزش دهید.

به یاد داشته باشید: ممكن است برای موقعیت جدید به معرفی نامه احتیاج داشته باشید یا ممكن است شغل جدید بخواهد با كار قبلی شما تماس بگیرد. پل های پشت سرتان را خراب نكنید.
   تاریخ: ۱۲:۰۵ - ۰۸/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۷