دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تمركز دولت آینده در بخش سلامت بر پیشگیری باشد
 
تهران- ایرنا- عضو كمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اگرچه درمان از اولویت بالایی برخوردار است اما عمده تمركز دولت آینده در بخش بهداشت و درمان باید تمركز بر پیشگیری و بهداشت و پزشك خانواده باشد.
تمركز دولت آینده در بخش سلامت بر پیشگیری باشد تهران- ایرنا- عضو كمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: اگرچه درمان از اولویت بالایی برخوردار است اما عمده تمركز دولت آینده در بخش بهداشت و درمان باید تمركز بر پیشگیری و بهداشت و پزشك خانواده باشد.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با ایرنا درباره اولویت های دولت آینده گفت: اولویت دولت در بخش بهداشت و درمان باید تمركز بر نظام سلامت محور در ساختار وزارت بهداشت باشد تا درمان محور.

وی افزود: واقعیت این است كه بیشتر تمركز و انرژی ما امروز و در 40 سال گذشته بر درمان گذاشته شده تا بهداشت و پیشگیری.

رییس كمیته بهزیستی و توانبخشی كمیسیون بهداشت و درمان مجلس اضافه كرد: وقتی تمركز دولت ها روی درمان باشد، حتی اگر تمام منابع دولت را هم به درمان اختصاص دهند باز هم مشكل نظام سلامت حل نخواهد شد چراكه علل بروز بیماری همچنان سر جای خود است.

محسنی بندپی تصریح كرد: در اصل نظام درمان محور، مبارزه با معلول را در مقایسه با نظام سلامت محور یا پیشگیری محور یا بهداشت محور كه مبارزه با علت است را در دستور كار دارد.

وی یادآور شد: ما كشوری هستیم كه در سه دهه آینده 30 درصد جمعیت ما سالمند خواهد بود و باید تدابیری اتخاذ كنیم تا عوارض دوران سالمندی از جمله فشار خون، دیابت، افتادن ها و شكستگی ها به حداقل برسد نه اینكه اجازه دهیم بیماران و سالمندان به انواع بیماری ها مبتلا شوند و ما درمان های متعددی را برای آنها فراهم كنیم.

بندپی ادامه داد: عمده تمركز دولت آینده در بخش بهداشت و درمان باید تمركز بر پیشگیری و بهداشت باشد تا درمان بیماران. اگرچه درمان هم از اولویت بالایی برخوردار است.

وی، بحث نظام ارجاع، پزشك خانواده و سطح بندی خدمات را موضوعات مهم پیش روی دولت عنوان كرد و گفت: اگر ما ساختار وزارت بهداشت را به ساختاری برگردانیم كه زمان آقای پزشكیان بود، به دنبال اصلاحات جدی و عظیمی كه در بخش بهداشت و درمان كشورهای توسعه یافته اتفاق افتاده است، باید به بحث پزشك خانواده برگردیم.

نماینده مردم نوشهر در مجلس گفت: پزشك خانواده به این معناست كه در نظام سلامت هر بیماری هر زمانی كه خواست به هر متخصصی با هر درجه ای از تخصص دسترسی پیدا نخواهد كرد. این بیمار باید توسط پزشك خانواده اش ویزیت شود و این پزشك خانواده است كه تشخیص می دهد آیا بیماری وی به حدی جدی است كه توسط یك متخصص یا فوق تخصص ویزیت یا ارجاع شود و هزینه های سنگین را روی دست نظام سلامت بگذارد یا خیر.

بندپی خاطرنشان كرد: اگر ما بخواهیم هزینه های اضافی و موازی بخش سلامت را كنترل كنیم، ناگزیریم هرچه سریعتر به ساختاری كه به صورت پایلوت یا راهنما در زمان دكتر پزشكیان اجرا شد و متاسفانه بسیار غیرمنطقی كنار گذاشته شد، برگردیم.

وی ادامه داد: اگر بخواهیم هزینه های موازی نظام سلامت را كنترل كنیم هماننند كشورهای توسعه یافته باید به پزشك خانواده برگردیم و پزشك خانواده تصمیم بگیرد كه بیمار به چه تخصص و فوق تخصص و خدمات پاراكلینیكی نیاز دارد.

پرونده الكترونیكی سلامت بیماران از موضوعات مهم نظام سلامت است

بندپی گفت: مهمتر از همه اینها بحث نسخه نویسی الكترونیكی و پرونده الكترونیكی سلامت بیماران است. ما اكنون هیچ اطلاعی نداریم كه بیمار توسط چه كسی ویزیت شده و چه خدمات پاراكلینیكی و دارویی دریافت كرده است.

وی ادامه داد: اكنون مصرف سرانه دارویی ما 5 برابر جمعیت ما است و هر یك از هموطنان در یخچال و كابینت آشپزخانه خود، جعبه های مختلف داروهای تاریخ مصرف گذشته را نگهداری می كنند كه هیچ نیازی هم به آن ندارند و به این دلیل است كه ما هیچ كجا هیچگونه ثبتی از خدماتی كه به بیماران ارائه شده است، نداریم.

عضو كمیسیون بهداشت، درمان و آموزش پزشكی مجلس بیان كرد: در كشورهای توسعه یافته اگر شخصی روز گذشته، 6 ماه یا سال گذشته توسط پزشك متخصصی ویزیت شده باشد در پرونده وی ثبت شده است. من در كشور انگلستان شاهد بودم زمانی كه پزشك فرد 30 و چند ساله را معاینه می كرد، اینكه از دوران دبیرستان چه اتفاقی برای شانه آن فرد بیمار افتاده بود اطلاعات ثبت شده داشت..

بندپی عنوان كرد: ثبت پرونده، در دسترسی به سابقه بیماران، به تشخیص پزشك و اینكه مسیر بیماری این فرد در گذشته به چه شكلی بوده و آیا زمینه هایی از این بیماری دارد یا نه، و مهمتر از آن به تجویز داروها، درمان ها و خدمات پاراكلینیكی ایكس ری، ام آر آی، سی تی اسكن، آزمایش های مختلف، كمك می كند.

عدم وجود پرونده الكترونیك ضربه جدی به نظام سلامت وارد می كند

بندپی خاطرنشان كرد: امروز بیماری ام آر آی یا سی تی از نواحی مختلف بدن می گیرد و چند هفته بعد همین ام آر آی و سی تی مجدداً برای وی تجویز می شود. بنابراین عدم وجود پرونده الكترونیك سلامت ضربه بسیار جدی به ساختار و هزینه های نظام سلامت وارد می كند.

وی ادامه داد: تلاش ما در مجلس یازدهم با پرهیز از تصویب قوانین موازی و اضافی بر این بوده كه بتوانیم قوانین قبلی را ارزیابی و نظارت كنیم و علت عدم اجرای آن را متوجه شویم كه ببینیم آیا ضعف در قانون بوده یا در عوامل اجرایی كشور كه قانون را به درستی اجرا نكرده اند یا موانعی دیگری وجود داشته است. امیدواریم بتوانیم موانع اجرای قوانینی كه قبلاً مصوب شده را برطرف كنیم.

كابینه ای دولت آینده تلفیقی از نیروهای جوان و باتجربه باشد

بندپی درخصوص ترتیب كابینه دولت آینده هم گفت: به اعتقاد من كابینه ای كه توسط دولت آینده تشكیل می شود باید تلفیقی از نیروهای جوان و باتجربه باشد. همانطور كه رهبر انقلاب فرمودند ما فرصت آزمون و خطا نداریم.

وی ادامه داد: به اعتقاد من در بحث تشكیل كابینه در راس هر وزارتخانه ای باید فردی با كارنامه و برنامه خوب حضور داشته باشد و آن فرد هم بتواند در مجموعه مدیریتی خود، در لایه های مختلف از جوانان استفاده كند و ما این جوانان را برای سال های بعد آموزش دهیم.

عضو كمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تلفیق اعضای كابینه از نیروهای جوان و باتجربه، كارآمد باتجربه و با كارنامه درخشان می تواند دولت آینده را در فائق آمدن بر بخش عمده ای از مشكلاتی كه مردم با آن دست و پنجه نرم می كنند، یاری كند.

برچسب ها
- نوشهر
- كمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی
- جمهوری اسلامی ایران
- سید ابراهیم رییسی
- مجلس یازدهم
- ایالات متحده آمریكا
- دولت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- دیابت
- برجام
- انتخابات 1400
- انقلاب اسلامی ایران
- جمهوری اسلامی
- ترامپ
- انگلستان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۲۵ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۸