دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

خبری از واكسیناسیون معلولان نیست/ متولیان برنامه ای ندارند
 
شیراز- جامعه معلولان هنوز در مقابل كرونا واكسینه نشده اند فعالان این حوزه می گویند متولیان تاكنون به جز معلولان مستقر درمراكز نگهداری و توانبخشی، برنامه ای برای سایرمعلولان ارائه نكرده اند.
خبری از واكسیناسیون معلولان نیست/ متولیان برنامه ای ندارند شیراز- جامعه معلولان هنوز در مقابل كرونا واكسینه نشده اند فعالان این حوزه می گویند متولیان تاكنون به جز معلولان مستقر درمراكز نگهداری و توانبخشی، برنامه ای برای سایرمعلولان ارائه نكرده اند.

به گزارش خبرنگار مهر، درد و رنج افراد دارای معلولیت كه با مشكلات عدیده ای دست و پنجه نرم می كنند كم نیست. در این میان مصیبت شیوع كرونا نیز درد دیگری بر آلام این قشر افزوده است.

پس از شیوع این بیماری با همه خود مراقبتی افراد دارای معلولیت، بخش زیادی از این افراد با این ویروس درگیر و برخی از آنان نیز جان خود را از دست داده اند.

حالا این سوال مطرح می شود كه چرا وزارت بهداشت 800 هزار نفر معلول كشور را در اولویت واكسیناسیون قرار نداده است.

خبرهای منتشر شده از رسانه ها حاكی از واكیسناسیون افراد معلول مستقر در مراكز نگهداری و توانبخشی كشور است و سهم معلولانی كه در بین خانواده های خود زندگی می كنند تا به امروز صفر بوده است.

حال این سوال پیش می آید كه تكلیف معلول سرپرست خانواری كه مجبور هستند برای امرار معاش به صورت مستمر در محل كار خود حاضر باشند چیست؟

رئیس شورای معلولین تشكلهای مردم نهاد استان فارس در همین رابطه صبح چهارشنبه در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: علیرغم پیگیرهای انجام شده و ضرورت واكسیناسیون معلولان در برابر كرونا هنوز از این موضوع خبری نیست.

خبری از واكسیناسیون معلولان نیست/ متولیان برنامه ای ندارند

سعید فانی افزود: معلولان به دلیل وضعیت جسمی ویژه ای كه دارند، قاعدتاً باید در اولویت دریافت واكسن كرونا قرار می گرفتند كه این امر هنوز اجرایی نشده است.

وی تاكید كرد: وزارت بهداشت حتی در خصوص واكسیناسیون معلولان با درجه شدید و خیلی شدید نیز هنوز هیچ تصمیمی نگرفته است.

عضو هیأت مدیره شورای معلولین استان فارس خاطرنشان كرد: حدود 10 درصد از جمعیت كشور را افراد دارای معلولیت تشكیل می دهند كه این نشان می دهد، ضرورت واكسیناسیون این افراد كمتر از سایر گروههای در معرض خطر و یا دارای بیماری های زمینه ای نیست.

او ادامه داد: در استان فارس نزدیك به 150 هزار نفر معلول شناسایی شده اند كه از این تعداد بخش قابل توجهی از آنان در وضعیت شدید و یا خیلی شدید قرار دارند.

مدیر انجمن فرهنگی، ورزشی و گردشگری معلولان پارسه (منطقه جنوب) بیان داشت: متأسفانه وضعیت افراد دارای معلولیت در كشور وضعیت خوبی نیست و این در شرایطی است كه شاهد هیچگونه اقدام جدی و عملی توسط مسئولان مربوط برای حل مسائل و مشكلات این قشر نیستیم.

فانی تصریح كرد: هزینه های گزاف درمان، قیمت سرسام آور لوازم و تجهیزات توانبخشی، پایین بودن میزان مستمری افراد تحت پوشش، كیفیت پایین لوازم توانبخشی موجود، عدم مناسب سازی اماكن و معابری شهر برای تردد معلولان و عدم بكارگیری و استخدام معلولان تحصیل كرده با توجه به اینكه طبق قانون اساسی سهمیه 3 درصد استخدام حق مسلم معلولان می باشد، از جمله مسائل حل نشده این قشر از جامعه است كه باید در دولت جدید برای آنان چاره اندیشی شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۴۷ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۲