دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

كارت ملی از اول اسفند جایگزین دفترچه بیمه می شود | همه چیز درباره حذف دفترچه های تامین اجتماعی
 
طبق اعلام سازمان تامین اجتماعی، صدور دفترچه درمانی از اول اسفندماه سال 1399 در تمامی شعب و كارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می توانند با ارائه كارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود، از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان ...
دفترچه تامین اجتماعی به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در بخشنامه ای جزئیات حذف دفترچه درمانی از ابتدای اسفندماه امسال را به تمامی واحدهای اجرایی ستادی و استانی این سازمان ابلاغ كرد.

با توجه به فراهم شدن امكان ارائه خدمات (ویزیت، تجویز دارو، پاراكلینیك شامل آزمایشگاه تشخیص طبی، تصویربرداری، فیزیوتراپی و ...)، در بستر الكترونیك برای تمامی پزشكان و ارائه كنندگان خدمات تشخیصی و درمانی، با صدور این بخشنامه، چاپ دفترچه های درمانی جدید از اول اسفند ماه سال 1399 متوقف می شود.

براساس این بخشنامه، از اول اسفندماه سال 1399 صدور دفترچه درمانی در تمامی شعب و كارگزاری های سازمان تامین اجتماعی متوقف خواهد شد و تمامی افراد تحت پوشش این سازمان می توانند با ارائه كارت ملی، شناسنامه یا جلد دفترچه درمانی در اختیار خود، از خدمات تشخیصی و درمانی مورد تعهد سازمان برخوردار شوند و در زمان مراجعه به پزشك و موسسات تشخیصی و درمانی الزامی به ارایه دفترچه درمانی از سوی بیمار نیست.

در این بخشنامه مطرح شده است:

تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی برای تسهیل دریافت خدمات درمانی می توانند با مراجعه به سایت این سازمان به نشانی eservices.tamin.ir نسبت به ایجاد حساب كاربری و تكمیل مشخصات هویتی و درج شماره تلفن همراه (موبایل) خود در درگاه مذكور اقدام كنند.

تمامی بیمه شدگان و مستمری بگیران اصلی و تبعی قبل از مراجعه به مراكز درمانی می توانند نسبت به استعلام استحقاق درمان از طریق یكی از روش های زیر اقدام و از پوشش بیمه درمان خود اطمینان حاصل كنند:

روش 1: مراجعه به سایت medical.tamin.ir، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش 2: شماره گیری #14204 ، انتخاب گزینه 1 (استعلام اعتبار درمانی)، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش 3: شماره گیری #114204 ، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش 4: استفاده از اپلیكیشن موبایل، مراجعه به سایت pwa.tamin.ir، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان
روش 5: شماره گیری #1666 ، انتخاب گزینه 1 (استحقاق سنجی)، ورود كدملی و مشاهده وضعیت پوشش بیمه درمان

در مواردی كه بیمه شده بر اساس نتایج دریافتی از روش های فوق یا اعلام مراكز درمانی، فاقد استحقاق درمان است، در صورت اعتراض می تواند موضوع را از طریق سامانه 1420 پیگیری كند.

تمامی بیمه شدگان در صورت ایجاد حساب كاربری می توانند خلاصه سوابق درمانی خود را با مراجعه به سامانه eservices.tamin.ir در پنجره (منوی) مخصوص بیمه شدگان ملاحظه كنند.

تمامی پزشكان اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، می توانند با ثبت نام در سامانه نسخه الكترونیك این سازمان (ep.tamin.ir) و دریافت نام كاربری، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام كنند.

چنانچه پزشكان و موسسات تشخیصی و درمانی اعم از طرف قرارداد و غیرطرف قرارداد، راسا مبادرت به تهیه سامانه های نسخه نویسی و نسخه پیچی الكترونیك كرده اند و از سامانه های تحت مالكیت سازمان (ep.tamin.ir و darman.tamin.ir) استفاده نمی كنند، می توانند با استفاده از سامانه های در اختیار و مورد نظر خود و از طریق پیاده سازی نرم افزارهای واسط (API) توسط شركت های نرم افزاری طرف قرارداد خود، نسبت به نسخه نویسی و پذیرش الكترونیك نسخ اقدام كنند.

پزشكان و موسسات طرف قرارداد پس از احراز هویت فرد (رویت كارت ملی، شناسنامه و یا جلد دفترچه درمانی) و استعلام برخورداری بیماران از استحقاق درمان (پوشش بیمه ی درمان) از روش های اعلامی سازمان، نسبت به نسخه نویسی و ارایه خدمات تشخیصی و درمانی در بستر الكترونیك و در صورت قطع بودن سیستم مكانیزه با استفاده از سرنسخه مخصوص مطب‏ پزشك و یا سرنسخه متعلق به موسسه درمانی به جای برگ دفترچه درمانی بیمار اقدام كنند.

روش های استعلام استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) برای بیماران خاص همانند سایر بیمه شدگان است. با این تفاوت كه این بیماران در كد پیگیری و استعلام برخورداری از خدمات درمانی با پسوند «خاص» مشخص می شوند.

ارائه خدمات درمانی در بخش بستری در مواردی كه نوزاد فاقد كدملی باشد، تا زمان صدور شناسنامه و اختصاص كدملی به نوزاد (حداكثر تا یكماه پس از تولد) از طریق كدملی مادر امكان پذیر است.

تا اطلاع ثانوی احراز هویت بیمه شدگان اتباع بیگانه با استفاده از كد اختصاصی مندرج در جلد دفترچه درمانی (10 رقم اول شماره سریال دفترچه) صورت می گیرد. لذا ارایه "جلد دفترچه درمانی" برای برخورداری از خدمات تشخیصی و درمانی توسط اتباع ضروری است. ضمنا آن دسته از بیمه شدگان اتباع خارجی كه جدیدالورود می باشند، با ارائه شماره اختصاصی فراگیر (فیدا) می توانند از خدمات درمانی درتعهد سازمان بهره مند شوند.

ارائه خدمات تشخیصی و درمانی به بیماران اورژانسی منوط به دریافت استحقاق درمان نیست و در حین درمان این فرایند انجام می شود.

بر اساس این بخشنامه برای نسخه نویسی الكترونیك؛ در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، پزشك پس از احراز هویت و ثبت شماره تلفن همراه (موبایل) متعلق به بیمار و انجام معاینه نسبت به ثبت خدمات پزشكی (اعم از انجام ویزیت، تجویز دارو و سایر خدمات تشخیصی و درمانی...) در سامانه نسخه الكترونیك اقدام می كند. در این صورت حق الزحمه پزشك معالج طرف قرارداد برابر ضوابط مربوطه و به صورت بر خط توسط این سازمان پرداخت خواهد شد.

‏در نسخه نویسی غیرالكترونیك نیز در صورت مراجعه بیمار به پزشك طرف قرارداد، چنانچه امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) میسر نباشد، پزشك پس از احراز هویت بیمار با استفاده از كارت ملی‏/شناسنامه‏/دفترچه درمانی و استعلام برخورداری وی از استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان)، نسبت به معاینه و تجویز در سرنسخه مخصوص مطب‏‏/مركز درمانی (ترجیحا در قطع A5) اقدام می كند.

لازم به ذكر است تا زمان ابلاغ استاندارد لازم برای سرنسخه از طرف سازمان، دستور پزشك باید به صورت خوانا در 2 برگ تجویز شود. برگ اول سرنسخه برای مراجعه به داروخانه و سایر موسسات پاراكلینیك به بیمار و برگ دوم سرنسخه برای دریافت حق الزحمه به مدیریت درمان استان تحویل می شود. ارسال برگ دوم سرنسخه مخصوص پزشك به مدیریت درمان استان، كمافی السابق مشابه فرآیند ارسال برگ مخصوص پزشك در دفترچه درمانی است.

ثبت مشخصات هویتی بیمار شامل نام و نام خانوادگی، شماره كدملی، تاریخ ویزیت بیمار و ثبت كد پیگیری استحقاق درمان (پوشش بیمه درمان) بر روی سرنسخه پزشك‏‏/مركز درمانی الزامی است (ثبت كد پیگیری استحقاق درمان توسط پزشكان تا اطلاع ثانوی اجباری نیست).

چنانچه از تاریخ 1‏‏/12‏‏/1399 و بعد از آن، برخی از بیماران با دفترچه درمانی خود به پزشك مراجعه كنند، پزشك می تواند در صورت عدم امكان نسخه نویسی الكترونیك، همانند روال سابق از دفترچه درمانی بیماران برای تجویز خدمات پزشكی استفاده كرده و برگ مخصوص پزشك را كمافی السابق به مدیریت درمان استان ارسال كند.

پزشك طرف قرارداد، باید نسبت به ثبت عملكرد خود (اعم از انجام ویزیت و خدمات) كه با استفاده از سرنسخه مطب یا برگ دفترچه درمانی بیماران انجام شده است در فرم ثبت نسخ كاغذی سامانه نسخه الكترونیك كمافی السابق اقدام و نسخ كاغذی را در پایان ماه به مدیریت درمان استان ارسال كند.

پزشكان غیرطرف قرارداد همانند پزشكان طرف قرارداد می توانند با اتصال به سامانه های الكترونیك سازمان یا سامانه های مورد استفاده خود، نسبت به نسخه نویسی الكترونیك اقدام نمایند. در صورت عدم امكان استفاده از سامانه های الكترونیك به هر دلیل (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...)، پزشك می تواند دستور پزشكی را در سرنسخه مخصوص مطب‏/موسسه در یك برگ تجویز و تحویل بیمار كند.

از آنجا كه تجویز برخی داروها (از قبیل داروهای تحت وب، بیماران خاص، سرطانی، MS و... )، صرفاً از طریق نسخه الكترونیك، در دستور كار سازمان است ضروری است اطلاع رسانی لازم به پزشكان و موسسات تشخیصی و درمانی غیرطرف قرارداد برای استفاده از بستر الكترونیك برای نسخه نویسی و پذیرش نسخ الكترونیكی انجام پذیرد. تمهیدات لازم برای ایجاد دسترسی موسسات مذكور برای پذیرش نسخ الكترونیك توسط مدیریت درمان استان فراهم می شود.

داروخانه ها و موسسات پاراكلینیك برای ارایه خدمات بر بستر غیرالكترونیك (نسخ كاغذی) حتی الامكان باید نسبت به دریافت و ثبت كد پیگیری اقدام كنند. ثبت كد پیگیری پس از تكمیل مشخصات بیمه شدگان در سامانه eservices.tamin.ir الزامی خواهد بود.

در صورت عدم نسخه نویسی الكترونیك، بیمار می تواند نسخه كاغذی پزشك معالج را به داروخانه ها و یا موسسات پاراكلینیك طرف قرارداد ارایه كرده و خدمات مورد نیاز خود را دریافت كند. موسسات مذكور موظف هستند با استفاده از كد ملی بیمار، نسبت به ثبت نسخ مندرج در سرنسخه مخصوص پزشك‏/موسسه در سامانه معاونت درمان (darman.tamin.ir) و یا سامانه ی تحت مالكیت مركز (از طریق پیاده سازی API)، و ارایه خدمت اقدام نموده و نسخ كاغذی را مطابق قرارداد به مدیریت درمان استان ارسال كنند. فرایند ثبت نسخ كاغذی مندرج در دفترچه های درمانی تا اطلاع ثانوی مطابق روال قبل خواهد بود.

از آنجا كه نسخه نویسی و پذیرش نسخه در بستر الكترونیك برای تكمیل پرونده سلامت بیمه شدگان ضروری است، پرداخت مطالبات مرتبط با نسخ الكترونیك در اولویت سازمان قرار دارد. استفاده از نسخ كاغذی صرفاً در مواردی مجاز است كه نسخه نویسی الكترونیك به دلایل نرم افزاری (قطع اینترنت، قطع سامانه نسخه نویسی و...) و سخت افزاری و ... فراهم نباشد.

هماهنگی لازم با بیمه مركزی برای پذیرش نسخ الكترونیك توسط شركت های ارایه دهنده بیمه تكمیلی درمان به عمل آمده و توسط بیمه مركزی به شركت های بیمه تجاری ابلاغ شده است. در صورت تجویز دستور پزشك بر روی سرنسخه نیز، بیمه شده می تواند نسخه كاغذی پزشك را كمافی السابق به بیمه تكمیلی مربوطه تحویل و اقدام كند.

تمامی خدمات تشخیصی و درمانی تجویز شده توسط پزشك به صورت نسخه الكترونیك و یا كاغذی به استناد كدملی در پرونده سلامت شخص بیمه شده ثبت می شود. بنابراین استفاده از كدملی "غیر" و "من غیرحق" ضمن مغایرت با موازین حقوقی می تواند در روند تشخیص و درمان بیماری افراد ایجاد مشكل كند لذا تمامی پزشكان و موسسات تشخیصی و درمانی موظف هستند ضمن احراز هویت بیمه شده از ارایه خدمت به افراد با كد ملی "غیر" برابر مقررات و ضوابط خودداری كنند. مسئولیت حقوقی و قضایی حاصل از ارایه و یا استفاده از كد ملی "غیر" به عهده شخص‏/اشخاص مربوطه خواهد بود.

بر اساس بخشنامه مذكور، معاونت درمان سازمان تامین اجتماعی موظف است ظرف مدت 10 روز از تاریخ صدور این بخشنامه، ضوابط حذف دفترچه را در دو استان فارس و مازندران كه طرح پزشك خانواده در آنها اجرا می شود، تدوین و ابلاغ كند.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۲۰:۳۱ - ۱۸/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۱