دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

تدوین برنامه های ملی با توجه به جنبه های اجتماعی كووید 19، ضروری است
 
رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی:

تدوین برنامه های ملی با توجه به جنبه های اجتماعی كووید 19، ضروری است

دكتر حمیدرضا خانكه رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و رئیس رصدخانه اجتماعی كووید 19، در وبینار « ابعاد روانشناختی كووید 19 » گفت: تدوین برنامه های ملی با توجه به جنبه های اجتماعی كووید 19 ، ضروری است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه، وبینار "Health and wellbeing of covid-19 generation" به منظور بررسی ابعاد روانشناختی كووید 19 ، به همت مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و با حضور پروفسور " Mariola Bidzan" رییس دانشكده روانشناسی دانشگاه گدانسك لهستان و پروفسور " Marcus Stuck" استاد تمام دانشگاه لایپزیك آلمان، و جمعی از اعضای هیات علمی و دانشجویان گروه و مركز تحقیقات سلامت در حوادث و بلایا دانشگاه برگزار شد.

دكتر خانكه با اشاره به اقدامات خوبی كه در زمینه پزشكی كرونا، تشكیل كمیته علمی كرونا، و تحقیقات مختلف در خصوص داروها و تهیه و تولید واكسن كرونا انجام شده، افزود: این در حالی است كه حدود 18 ماه از آغاز پاندمی كووید- 19 در جهان می گذرد و جنبه های روانی- اجتماعی كرونا كمتر مورد بررسی قرار گرفته است.

وی در ارتباط با اهمیت مطالعه ابعاد روانشناختی كووید- 19 خاطرنشان كرد: اواخر سال گذشته به دستور وزیر محترم بهداشت، رصدخانه اجتماعی كووید -19 راه اندازی و تحقیقات در این زمینه آغاز شد و كمیته "روانی- اجتماعی" در ذیل كمیته علمی شكل گرفت كه چند تن از اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی نیز در آن عضویت دارند و پروتكل های مختلفی در زمینه های روانی و اجتماعی كووید 19 تدوین شد، ولی همچنان مشاهده می كنیم كه توجه به تاثیرات روانی و اجتماعی كووید، در اولویت برنامه ها نیست.

وی ادامه داد: با توجه به اینكه مردم در طبقه های اجتماعی مختلف شانس برابری برای ابتلا به بیماری و مرگ و میر ندارند و افراد فقیرتر، افرادی كه در محیط های شلوغ زندگی می كنند، و افرادی كه به درآمدهای روزانه وابسته هستند، قاعدتا بیشتر از كووید-19 متاثر می شوند و آسیب پذیری بیشتری دارند، تدوین برنامه های ملی كه به جنبه های اجتماعی كووید 19 بیشتر اهمیت بدهد، ضروری به نظر می رسد.

دكتر خانكه در پایان سخنانش تصریح كرد: با توجه به اهمیت ابعاد روانی- اجتماعی كووید 19 ، تصمیم گرفتیم تا با برگزاری این وبینار و دعوت از پروفسور " Mariola Bidzan" و پروفسور " Marcus Stuck" ، به جنبه های روانشناختی كووید- 19 بیشتر بپردازیم.

در ادامه وبینار، پروفسور " Mariola Bidzan" رییس دانشكده روانشناسی دانشگاه گدانسك لهستان به ارائه سخنرانی خود در حوزه "جنبههای روانشناختی كووید19" پرداخت و به مباحثی از قبیل اپیدمی كووید-19 و شروع آن در ووهان چین، وضعیت كووید-19 در ایران و لهستان، رعایت فاصله اجتماعی، قرنطینه و جداسازی اجتماعی، تاثیر قرنطینه در ارتباطات، فعالیت های شغلی، تعاملات اجتماعی، رفتار سازمانی، درك اجتماعی و در مجموع كیفیت زندگی، مباحثی از قبیل تطابق روانشناختی، احتمال بحران مداخله و مراقبت های بعدی در بزرگسالان، والدین و كودكان، و همچنین به اهمیت مسائل عاطفی در زمان بستری و قرنطینه و در نهایت، " سلامت و تندرستی" اشاره كرد.

پروفسور Bidzan به نتایج یكی از مطالعات خود كه اولین مطالعه برای ارزیابی نتایج روانشناختی بیماری همه گیر كووید-19 در افراد سالمند در لهستان و آلمان بود، اشاره كرد و گفت: این مطالعه به شناسایی پیش بینی كننده های كیفیت زندگی، رفاه، خواب و رضایت از زندگی طی همه گیری در افراد مسن پرداخته و عواملی مانند رفتار پرخطر، اضطراب، احساس تهدید، كیفیت خواب و خوشبینی را در سه گروه سنی جوانان، افراد میانسال و سالمندان مورد بررسی قرار داده است.

بگفته وی، در این مطالعه تصور بر این بود كه محدودیت های همه گیری به دلیل قوی بودن ایزولاسیون می تواند، افراد مسن را بیشتر تحت تأثیر قرار دهد. خطر بیشتر بیماری و مرگ، توصیه های بسیاری از دولت ها (از جمله لهستان و آلمان) و حفظ فاصله در ملاقات با سالمندان به منظور محافظت از آنان در برابر عفونت احتمالی (حتی با فرزندان و خانواده )، مشكلات مربوط به دسترسی آنان به كمك های فوری پزشكی یا خدمات درمانی بیماری های مزمن (بیش از نیمی از جمعیت افراد مسن و حتی حدود 80 درصد آنان، به بیش از یك بیماری مزمن مبتلا می باشند)، ممكن است بر ارزیابی كیفیت زندگی، رضایتمندی آنان از زندگی و رفاه تاثیر گذار باشد.

این استاد دانشگاه لهستان تصریح كرد: نتایج مطالعات نشان داد، افراد مسن، كیفیت زندگی، رفاه، رضایتمندی از زندگی و كیفیت خواب خود را بهتر از هر سه گروه مقایسه شونده كه جوان تر بودند، ارزیابی می كنند.

طبق نتایج یك تحقیق در اروپا، سطح اضطراب و تهدید ویروس كرونا در افراد مسن پایین تر از جوانان بود

پروفسور Bidzan در ادامه، و در پاسخ به این سئوال كه چرا در این تحقیق سطح اضطراب و تهدید ویروس كرونا در افراد مسن پایین بود؟، گفت: سالمندان به دلیل دسترسی محدود به اخبار (رادیو، تلوزیون، پیام رسان های اجتماعی و ...) كه آگاهی آن ها را نسبت به كووید-19 افزایش و در نتیجه بر میزان اضطراب آنها تأثیر می گذاشت، سطح پایین اضطراب و تهدید را دریافت كردند.

وی افزود: برخی مطالعات نیز نشان می دهد، در دوران كرونا، بعضی از افراد مسن نسبت به دیگران كمتر ایزوله می شوند، زیرا با توجه به تعطیلی مهدكودك ها و مدارس، باید از نوه های خود مراقبت می كردند، كه این موضوع نیز ممكن است تاثیر مثبت بر روحیه آن ها داشته باشد.

وی همچنین اظهار داشت: چون افراد سالمند به طور كلی دارای موقعیت حرفه ای شناخته شده ای هستند و یا حقوق بازنشستگی دریافت می كنند، نسبت به جوانان كمتر نگران از دست دادن موقعیت اجتماعی و وضعیت شغلی خود هستند و از طرفی سالمندان در طول زندگی خود بحران های زیادی را تجربه كرده اند كه باعث می شود، نگاه متعادل تری به بحران كرونا و مسائل آن داشته باشند.

پروفسور " Marcus Stuck" استاد دانشگاه لایپزیك آلمان و از اساتید بنام حوزه روانشناسی و استرس نیز طی سخنانی در این وبینار، به ارائه نتایج مطالعاتش كه با همكاری گروه های مختلفی از محققان در بیش از ده كشور دنیا از جمله آلمان، ایتالیا، اسپانیا، لهستان، پرتغال، چین، اندونزی و ایران انجام شد، پرداخت.

بگفته وی، این مطالعه با به كارگیری ابزارهای متنوع و استفاده بیش از 1500 نمونه و بر مبنای نظریه مدیریت سلامت زیست محور در شرایط پاندمی انجام شده است.

گفتنی است؛ وبینار Health and wellbeing of covid-19 generation ، روز سه شنبه گذشته با سخنرانی پروفسور " Mariola Bidzan" و پروفسور " Marcus Stuck" برگزار شد. در این وبینار بیش از 60 تن از اعضای هیات علمی دانشگاه و دانشجویان شركت داشتند و در پایان وبینار نیز به پرسش های شركت كنندگان، پاسخ داده شد.

انتهای پیام/



تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۲:۱۶ - ۱۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۵۷