دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

یك درصد زندانیان استان مركزی زن هستند
 
اراك- مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی گفت: ورودی زندان های استان نسبت به سال گذشته كاهشی است و حدود یك درصد جمعیت زندانیان استان، زن هستند.
یك درصد زندانیان استان مركزی زن هستند اراك- مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی گفت: ورودی زندان های استان نسبت به سال گذشته كاهشی است و حدود یك درصد جمعیت زندانیان استان، زن هستند.

به گزارش خبرنگار مهر، علی اسلام خواه ظهر شنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به وضعیت زندان های استان مركزی عنوان كرد: سلامت روان در زمینه خدمات حوزه بهداشت و درمان از اهمیت بسیاری برخوردار است به همین سبب مشاوره فردی و گروهی انجام می شود، ضمن اینكه بخش عمده جرایم زندانیان مربوط به اعتیاد و موارد مرتبط با مواد مخدر است به طوری كه حدود 51 درصد جرایم مربوط به مواد مخدر و موارد مرتبط با این حوزه است كه باید اقدامات پیشگیرانه و فرهنگی مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینكه استان 6 شعبه حل اختلاف دارد كه به شكایت ها رسیدگی و آنها را بررسی می كند، گفت: تقریباً 218 نفر آزادی و 748 نفر منجر به صلح و سازش (بدون پرداخت دیه) داشتیم همچنین 4 نفر از قصاص نجات پیدا كردند و 10 نفر قصاص مشروط در حال پیگیری و بررسی داریم.

حدود یك درصد زندانیان استان مركزی زن هستند

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی تصریح كرد: ورودی های زندان نسبت به سال 99 كاهشی بوده و حدود یك درصد جمعیت زندان زن هستند و ورودی زن ها در سال 1400 كمتر از سال 99 است.

وی ادامه داد: زندانیان پس از آزادی مدتی زیر پوشش مركز خدمات امور اجتماعی قرار می گیرند كه در سال 99 تعداد 166 نفر مراجعه كننده داشتیم كه بر اساس آموزش های داخل زندان پیگیری های اشتغال آنها با پرداخت وام های خوداشتغالی انجام می شود.

اسلام خواه با اشاره به توزیع بسته های معیشتی، پیگیری برای آزادسازی زندانیان جرایم غیرعمد، خدمات مددكاری، روانشناسی، پزشكی، كمك های نقدی به خانواده زندانیان، كمك های توانبخشی و بازدید از خانواده زندانیان گفت: در سه ماهه ابتدای امسال یك میلیارد و 100 میلیون تومان به خانواده زندانیان در بخش های مختلف به صورت نقدی و سایر موارد كمك شده است.

در حوزه اجرای احكام قضائی بالغ بر 529 نفر آزادی داشتیم

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی با اشاره به اینكه در حوزه اجرای احكام قضائی بالغ بر 529 نفر آزادی داشتیم، گفت: 35 گروه جهادی در اقدامات تربیتی و اصلاحی زندان ها مشاركت داشتند و خدمات مختلفی ارائه كردند.

وی ادامه داد: ورود گروه های جهادی و حمایت آنها در سازمان زندان ها اقدام جدیدی بود كه بیش از 2 هزار و 390 مورد خدمات به زندانیان ارائه شده است.

اسلام خواه با بیان اینكه در بدو ورود به زندان غربالگری بیماران مزمن انجام می شود، اظهار كرد: تاكنون برای 5 هزار و 927 نفر غربالگری انجام شده و در 3 ماهه نخست هزار و 145 نفر بوده و در سال گذشته هزار و 174 نفر اعزام به بیمارستان داشتیم.

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی با اشاره به واكسیناسیون زندانیان گفت: دریافت واكسن آنفولانزا انجام شده و برای بیماری كرونا به وزارت بهداشت درخواست ارسال شده است بنابراین در زمینه اقدامات پیشگیرانه در زندان مشكلی وجود ندارد به طوری كه همه زندان ها در زمینه سم زدایی محیط و تهویه هوا، ضدعفونی و غیره وضعیت خوبی دارند.

وی با اشاره به آمار اشتغال زایی در استان مركزی عنوان كرد: اقدامات مختلفی در حوزه های فرهنگی، تربیتی، اشتغال، حرفه آموزی، بهداشت و درمان، قضائی و انفورماتیك به جامعه هدف و به خانواده زندانیان هم در حوزه های مختلف از جمله حمایت های قضائی، فرهنگی، تربیتی و سایر موارد با همكاری نهادهای فرهنگی، گروه های جهادی، مراكز نیكوكاری و انجمن حمایت از زندانیان انجام می شود.

اشتغال 53 درصدی زندانیان استان مركزی

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی با اشاره به اینكه اولویت بعدی سازمان در زمینه اشتغال و حرفه آموزی است، گفت: با توجه به سند تحول قضائی، امسال هدف 80 درصدی در این زمینه داریم كه تاكنون حدود 53 درصد محقق شده است.

اسلام خواه افزود: 5 كارگاه اشتغال زایی راه اندازی شده كه هزار و 943 نفر در حرفه آموزی با همكاری اداره كل فنی و حرفه ای، صنایع دستی و مركز تحقیقات جهاد كشاورزی مشغول به فعالیت هستند و بالغ بر 700 نفر در بخش خصوصی خارج از زندان فعالیت می كنند.

وی بیان كرد: در زمینه اقدامات پیشگیرانه حوزه مقابله با بیماری كرونا از ابتدای شیوع این بیماری تاكنون هیچ مورد فوتی ناشی از این بیماری نداشتیم و در سال 99 بالغ بر 33 هزار مورد ویزیت انجام شده و در سه ماه اخیر نیز این آمار به حدود 8 هزار و 300 مورد رسیده است.

راه اندازی سامانه حمایت از زندانیان

اسلام خواه تصریح كرد: امسال سامانه حمایت از خانواده های زندانیان برای دسترسی آسان خانواده ها به خدمات راه اندازی شد تا به جای مراجعه حضوری با ورود به سامانه، ثبت نام و احراز هویت با نزدیكترین انجمن حمایت از خانواده زندانیان ارتباط برقرار كنند.

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی گفت: در زمینه توانمندسازی زندانیان انجمن حمایت از زندانیان با بخش خصوصی قرارداد می بندد و از ظرفیت زندانیان دارای استعداد و تبحر استفاده می كند و با پرداخت دستمزد به زندانیان سبب افزایش توان مالی فرد می شود.

وی عنوان كرد: وضعیت خانواده زندانیان فاقد دفترچه بیمه از طریق بیمه سلامت پیگیری شده و اكنون تحت پوشش این بیمه هستند اما در مجموع همه اقدامات نیازمند كمك و مساعدت خیران و نهادهای حمایتی است زیرا این قشر بسیار نیازمند هستند.

اسلام خواه گفت: در حوزه اقدامات تربیتی و آموزشی، آموزش كلاسیك 174 نفر، مقطع متوسطه اول 128 نفر و دوره دوم متوسطه 115 نفر و بیش از 5 هزار نفر در حوزه تربیتی و اعتقادی با محوریت آشنایی با مهارت های زندگی، مسائل مذهبی و تربیتی زیر پوشش هستند.

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی عنوان كرد: در حوزه فعالیت های قرآنی و استفاده از اثر قرآن در تربیت افراد، حفظ قرآن از یك تا پنج جز 130 نفر، از 5 تا 10 جز 12 نفر و 20 جز تا همه قرآن كریم یك نفر فعالیت می كنند كه به دنبال این هستیم تا زندانیان از بستر قرآن به خوبی استفاده و در زندگی خود بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه قوه قضائیه در زمینه الكترونیك كردن خدمات و ارائه خدمات به زندانیان و خانواده های آنها اقدامات خوبی انجام داده است، گفت: در همه زندان های استان دفتر خدمات الكترونیك تأسیس شده كه ارتباط زندانی با محاكم را تسهیل و دادرسی ها را تسریع می كند بنابراین بیش از 83 درصد از دادرسی ها الكترونیك است.

آزادی 290 نفر از محكومان مالی در سال گذشته

اسلام خواه با اشاره به اینكه زمینه ملاقات الكترونیكی خانواده زندانیان با زندانی برقرار شده، گفت: در سال گذشته توسط ستاد دیه 290 نفر از محكومان مالی با بدهی 65 میلیارد تومان از زندان آزاد شدند كه بخشی از بدهی توسط ستاد دیه فراهم شده كه 14 نفر از آنها زن بودند.

مدیركل زندان ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان مركزی در پایان بیان كرد: در سه ماهه ابتدای امسال 67 محكوم كه یك نفر زن بوده از زندان آزاد شدند كه بدهی آنها 5 میلیارد و 300 میلیون تومان بوده است كه خیران و مردم استان با وجود اینكه وضعیت اقتصادی خوبی وجود نداشت اما همكاری خوبی داشتند و در ماه مبارك رمضان امسال بالغ بر 2 میلیارد و 900 میلیون تومان كمك كردند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۸:۵۷ - ۱۲/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳