دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳

مصرف غذای ارگانیك در كودكی موجب بهبود رشد قابلیت های شناختی می شود
 
تهران- ایرنا- محققان انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا در اسپانیا با تجزیه و تحلیل روابط بین والدین و فرزندان و تاثیر آن بر رشد سیستم عصبی كودكان دریافتند كودكانی كه در رژیم غذایی خود میزان بیشتری مواد غذایی ارگانیك مصرف می كنند، امتیازات بالاتری را در آزمون های هوش و حافظه به دست می آورند.
تهران- ایرنا- محققان انستیتوی سلامت جهانی بارسلونا در اسپانیا با تجزیه و تحلیل روابط بین والدین و فرزندان و تاثیر آن بر رشد سیستم عصبی كودكان دریافتند كودكانی كه در رژیم غذایی خود میزان بیشتری مواد غذایی ارگانیك مصرف می كنند، امتیازات بالاتری را در آزمون های هوش و حافظه به دست می آورند.

به گزارش روز یكشنبه گروه دانشگاه و آموزش ایرنا از ساینس، در این تحقیقات كه با كمك 1.298 كودك 6 تا 11 ساله در 6 كشور اروپایی انجام گرفت، تاثیر 87 عامل محیطی در دوران جنینی و 122 عامل محیطی دوران كودكی روی داوطلبان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

در نتیجه این تحقیقات مشخص شد مصرف فست فود، شلوغی خانه و مصرف سیگار و تنباكو در محیط خانه با كاهش امتیاز كودكان در آزمون های هوش و حافظه ارتباط دارد. علاوه بر این قرار گرفتن در معرض ذرات معلق PM2.5 در محیط خانه نیز با كاهش امتیاز كودكان در آزمون های مذكور ارتباط دارد. همچنین محققان دریافتند مصرف غذای ارگانیك در دوران كودكی موجب بهبود امتیاز در آزمون های هوش و حافظه می شود.

به اعتقاد محققان رژیم غذایی سالم از جمله غذای ارگانیك در مقایسه با فست فود، مقادیر بیشتری از مواد مغذی موردنیاز مغز مانند اسیدهای چرب، انواع ویتامین و آنتی اكسیدان را تامین می كند و این مواد مغذی موجب بهبود عملكردهای شناختی در دوران كودكی می شود.

تغذیه با شیر مادر برای رشد مغز ضروری است

محققان بیمارستان Children"s National Health System واقع در بالتیمور با عكسبرداری از وضعیت سلامت نوزادان زودرس دریافتند آن دسته از نوزادانی كه با شیر مادر تغذیه می شوند، مقدار بیشتری از متابولیت های موردنیاز برای رشد مغز را دریافت می كنند.

در این تحقیقات ساختار شیمیایی ماده سفید بخش جلویی نیمه راست مغز و مخچه نوزادانی كه كمتر از 1500 گرم وزن داشته و در هفته سی و دوم بارداری یا زودتر متولد شده بودند، مورد بررسی قرار گرفت. محققان برای این منظور از شیوه طیف نگاری با تشدید مغناطیسی استفاده كردند كه یك روش تصویربرداری غیرتهاجمی است. در این شیوه هر ماده شیمیایی دارای اثر طیفی منحصر به فردی است و محققان با ردگیری این اثر طیفی توانستند مقدار هریك از متابولیت ها را در مغز نوزادان اندازه گیری كنند.

در نتیجه این بررسی ها مشخص شد میزان ماده اینوزیتول كه مولكولی شبیه به گلوكز است در ماده سفید مغز نوزادانی كه از شیر مادر تغذیه می كنند در مقایسه با سایرین بسیار بالاتر است. همچنین در این نوزادان میزان كراتین موجود در مخچه بیشتر از سایرین است.

علاوه بر این محققان دریافتند تعداد روزهایی كه نوزاد از شیر مادر تغذیه می كند با میزان افزایش كراتین و كولین كه نوعی ماده مغذی محلول در آب است، رابطه مستقیم دارد. این مواد متابولیت اثر مهمی بر رشد مغز نوزادان دارند. كراتین امكان بازیافت مولكول های ATP را فراهم می كند كه واحد انرژی سلول ها محسوب می شوند. افزایش این ماده متابولیت موجب تغییرات سریع تر و بلوغ بیشتر سلول ها می شود. كولین نشانگری از تغییر غشای سلولی است و در زمان تولید سلول های جدید، میزان این ماده افزایش می یابد.

تاثیر استرس مادر بر مغز كودك

مطالعات جدید محققان كالج سلطنتی لندن نشان می دهد استرس مادر در دوران قبل از بارداری و بارداری، بر رشد مغز كودك تاثیر می گذارد. در این مطالعه مغز كودكان توسط یك روش تصویربرداری به نام تانسور دیفیوژن مورد بررسی قرار گرفت كه به طور خاص برای بررسی ساختار ماده سفید مورد استفاده قرار می گیرد. نتایج نشان می دهد ماده سفید مغز نوزادانی كه مادرشان در دوران بارداری و پیش از آن استرس داشته، دچار تغییر می شود. این مطالعه تاثیر سلامت روانی مادر بر رشد جنین را بیش از پیش تایید می كند.

گزارش كامل این تحقیقات درنشریه Environmental Pollution منتشر شده است.

برچسب ها
- شریان مغزی
- اسپانیا
- آنتی اكسیدان
- بارداری
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۰ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۷۰