دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

هیچ برنامه اثرگذاری برای افزایش سطح مطالعه در جامعه نداشته ایم
 
قزوین – یك كارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه در سال های گذشته در حوزهٔ موضوعات عمق بخش مانند ترویج كتاب و ورود كتاب به سبك زندگی خانواده ها شاهد برنامه ریزی، كار و اثرگذاری نبودیم.
هیچ برنامه اثرگذاری برای افزایش سطح مطالعه در جامعه نداشته ایم قزوین – یك كارشناس فرهنگی گفت: متأسفانه در سال های گذشته در حوزهٔ موضوعات عمق بخش مانند ترویج كتاب و ورود كتاب به سبك زندگی خانواده ها شاهد برنامه ریزی، كار و اثرگذاری نبودیم.

جابر خرم نیا در گفت وگو با خبرنگار مهر اظهار كرد: در سال های گذشته شدت درگیری مسائل اقتصادی و معیشتی مردم به حدی بود كه به صورت عمیق و كامل به مسائل و موضوعات فرهنگی و نیازهای فرهنگی خانواده ها و جامعه دقت نمی شد.

وی افزود: متأسفانه رویكرد فرهنگی مسئولان و متولیان امر هم در این زمینه رویكرد حل مسئله و كار عمیق نبود و علی رغم معدود تلاش های صورت گرفته، زمینه های بسیاری مغفول ماند.

این كارشناس فرهنگی بیان كرد: یكی از مشكلات اساسی در استان قزوین در یك دههٔ گذشته این بود كه متأسفانه مسئولیت های مدیریتی فرهنگی حوزه هایی عمومی در نظر گرفته می شدند كه هر فردی به صرف داشتن تجربه مدیریتی می تواند از حل آن برآید. لذا بسیار پیش آمد كه مصلحان فرهنگی استان قزوین برای مسائل فرهنگی این استان و این شهر به مدیرانی برخورد می كردند كه هیچ عمقی نداشتند و مقوله فرهنگی در ذهن آن ها بسیار سطحی بود.

وی عنوان كرد: متأسفانه در سال های گذشته نه از منظر پرداختن به ظرفیت های استان، نه در حوزهٔ موضوعات عمق بخش به حوزهٔ فرهنگ مانند ترویج كتاب و توجه به افزایش سطح مطالعه و ورود كتاب به سبك زندگی خانواده ها شاهد برنامه ریزی، كار و اثرگذاری نبودیم.

خرم نیا تصریح كرد: با وجود اینكه در ایام شیوع ویروس كرونا، رسماً فرزندان، كودكان، نوجوانان، جوانان و حتی والدین اوقات فراغت بیشتری داشتند، اما آن ها را با فضای مجازی یله و رها تنها گذاشتیم و هرگز در جهت پربار كردن سبك زندگی قرنطینه و شرایط كرونای جامعه فكری نكردیم.

وی بیان كرد: ایام شاید یكی از بی بدیل ترین فرصت های جامعه را برای آموزش سواد فضای مجازی، تعامل خانواده با رسانه های نوین، آشنایی با رژیم مصرف رسانه و فضای مجازی و حتی آموختن تكنیك های اقناعی و اخلاق در این فضا داشتیم اما با بی برنامگی نهادهایی كه می توانستند در این حوزه برنامه ریزی كنند، مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری و دیگر نهادها بیش از یك سال را از دست دادیم و علاوه بر آن شاهد اثرات سو ورود كودكان بدون نظارت و شناخت در فضای مجازی هم بودیم كه باید در سال های آینده انتظار آسیب های اجتماعی و فرهنگی ناشی از آن را نیز بكشیم.

رئیس هیئت مدیره خانه مطبوعات استان قزوین اضافه كرد: علاوه بر آن، خلوت خانه ها، می توانست فضا و فرصت ویژه ای برای انس مجدد با كتاب و بالابردن سطح و نرخ مطالعه در جامعه باشد اما در این زمینه هم با ضعف در برنامه ریزی و استفاده از فرصت هایی كه در دل بحران وجود داشت روبرو شدیم.

وی تصریح كرد: طرح های خلاقانه حوزه كتاب و كتابرسانی اشتراكی میان مردم، استفاده از تبلیغ و ترویج در فضای مجازی و بسترهای دیگر می توانست موقعیت خوبی برای توسعه كتابخوانی در جامعه فراهم كند.

وی در پایان یادآور شد: شرایط ویژه استان قزوین، ظرفیت ها و موقعیت های آن امروز نیاز به مدیرانی با عمق فرهنگی مطلوب و توان عملیاتی بالا و خلاقیت در حوزه برنامه ریزی فرهنگی دارد تا بتواند از دل بحران های متعدد كرونا و معیشت و امثالهم، فرصت های فرهنگی ویژه ای بسازد و عمل كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۹:۴۰ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹