دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

كودكان كار، قربانی های فقر و فرهنگ
 
معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی خوزستان فقر و مشكلات اقتصادی را سرچشمه گرایش كودكان به مشاغل كاذب و ایجاد پدیده "كودكان كار" عنوان كرد.


محمدرضا عباسی معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی خوزستان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، به شناسایی یك هزار و 500 كودك كار در استان اشاره كرد و گفت: فقر مالی و مشكلات اقتصادی خانواده ها از علل عمده گرایش كودكان به فعالیت در مشاغل كاذب و افزایش تعداد آن ها آن ها محسوب می شود.

او با بیان اینكه فقر فرهنگی خانواده و پرداخت مستقیم پول نقد از سوی مردم به كودكان كار در میادین اصلی شهر باعث تشویق بیشتر به كار كردن و افزایش تعداد آن ها شده است، افزود: الگوبرداری از دیگر دوستان، محرومیت از داشتن سرپرست مناسب، سبك تربیتی نادرست خانوادگی، نداشتن سرمایه كار، سرپرست فاقد مهارت های شغلی و پایین بودن سطح سواد خانوادگی از علل عمده افزایش این كودكان به شمار می روند.

عباسی درخصوص نتیجه بررسی ها و پایش ها در خصوص وضعیت خانوادگی و معیشتی كودكان كار بیان داشت: بررسی ها نشان می دهند كه آن ها معمولا به خانواده های بی بضاعت كه یكی از والدین یا هردوی آن ها متواری، زندانی، معتاد یا از كار افتاده تعلق دارند، ضمن اینكه در برخی موارد از خانواده های پرجمعیت با درآمد ناكافی و بی ثبات هستند و همین عوامل سبب می شوند كه آن ها برای گذران زندگی به سمت مشاغل كاذب روی بیاورند.

به گفته معاون امور اجتماعی اداره كل بهزیستی خوزستان؛ 6 مركز آموزشی_حمایتی كودك و خانواده (كودك كار) در شهرستان های اهواز (2 مركز)، آبادان، اندیمشك، دزفول و مسجدسلیمان از سال 1392 فعالیت خود را آغاز كرده اند و خدمات حمایتی، آموزشی، روانی و اجتماعی را به كودكان كار و خانواده های آن ها ارائه می دهند.
   تاریخ: ۰۹:۰۷ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۷۷