دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد آسیب دیده از اعتیاد
 
به گزارش ایسنا، تفاهم نامه چهارجانبه همكاری ما بین اداره كل آموزش فنی و حرفه ای، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، اداره كل بهزیستی و اداره كل زندان های چهارمحال و بختیاری به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد آسیب دیده از اعتیاد منعقد شد.
انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد آسیب دیده از اعتیاد فرانك كبیری مدیركل فنی و حرفه ای چهارمحال و بختیاری 13 تیرماه در ابتدای این آیین با اشاره به برگزاری دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای، اظهار كرد: در سال گذشته به گروه های هدف شامل 124 خانواده آسیب دیده از اعتیاد، 14 فرد معلول، 541 زنان سرپرست خانوار، 305 زندانی، 67 نفر از ساكنان سكونت گاه های غیر رسمی و 426 معتاد بهبودیافته دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای ارائه شد.

وی افزود: از ابتدای سال جاری تا 15 تیرماه نیز، 35 نفر از خانواده های آسیب دیده از اعتیاد، 10 نفر از افراد معلول، 143 نفر از زنان سرپرست خانوار، 124 نفر از زندانیان، 17 نفر از ساكنان سكونت گاه های غیر رسمی، 277 نفر از معتادان بهبود یافته كه در مجموع 606 نفر هستند از دوره های آموزشی سازمان فنی و حرفه ای استفاده كرده اند.

مدیركل فنی و حرفه ای چهارمحال و بختیاری هدف از انعقاد این تفاهم ‍ نامه چهارجانبه همكاری ما بین اداره كل آموزش فنی و حرفه ای، شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر، اداره كل بهزیستی و اداره كل زندان های چهارمحال و بختیاری به منظور ارائه خدمات آموزشی به افراد آسیب دیده از اعتیاد را ارائه خدمات آموزشی و ایجاد بسترهای هدف در راستای مبارزه با موادمخدر جهت سهولت دسترسی به امكانات آموزشی عنوان كرد و یادآور شد: مدت این تفاهم نامه یكسال و در صورت لزوم قابل تمدید است.

كبیری با تاكید بر توانمندسازی افراد رهایی یافته از دام اعتیاد برای حضور در جامعه، تصریح كرد: بدین منظور افراد باید دوره های فنی و حرفه ای را بگذرانند تا گواهینامه برایشان صادر شود، این گواهینامه دارای ارزش بین المللی بوده و صدور آن از حساسیت برخوردار است.

مدیركل فنی و حرفه ای چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه آزمون های فنی و حرفه ای به صورت سراسری برگزار می شوند، خاطرنشان كرد: این آزمون ها طی دو مرحله كتبی و عملی برگزار می شوند كه به دلیل شیوع ویروس كرونا، بسیاری از آن ها ملغی شد.

وی با اشاره به اینكه از سال 92 تاكنون آزمون استخدامی فنی و حرفه ای برگزار نشده است، افزود: این مسئله باعث كاهش تعداد مربیان فنی و حرفه ای شده و نمونه بارز كمبود مربی فنی و حرفه ای در شهرستان لردگان است، در این راستا تلاش بر این است كه از ظرفیت مربیان افتخاری برای جبران این كمبود استفاده شود.

تاكید بر حل مشكلات روحی و روانی معتادان

در ادامه این جلسه سید قدیر مرتضوی دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه یكی از ابعاد توانمندی های اجتماعی، اثربخشی آموزش های فنی و حرفه ای است، اظهار كرد: افراد معتاد فاقد یك نگاه خوب به محیط اجتماعی هستند و نیافتن مسیر درست، آن ها را به بیراهه می كشاند و هدف این است كه مسیر درست به معتادان آموزش داده شود.

وی تاكید كرد: شاید بتوان درمان را تا حدودی پیش برد، اما در حل مشكلات روحی و روانی معتادان كار زیادی باید انجام شود، زیرا میل و رغبت گرایش به مواد مخدر هم چنانافراد معتاد وجود دارد و دغدغه دیگر آنان، طرد شدن از اجتماع و یافتن شغل است.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه بُعد حمایت های اجتماعی به حوزه درمان متصل است، یادآور شد: گاهی این زنجیر گسسته شده، تنها به درمان بسنده می شود و كمبودها باعث بازگشت بسیاری از معتادان به چرخه اعتیاد پس از بهبودی است.

اختصاص وام 50 میلیون تومانی به بهبودیافتگان از اعتیاد

نرگس عسگری- مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری در ادامه با بیان اینكه پیشگیری از اعتیاد شامل سه سطح است، اظهار كرد: سطح اول جلوگیری از ورود به آسیب اجتماعی اعتیاد، سطح دوم شامل درمان و سطح سوم بازتوانی افراد معتاد است.

وی درخصوص تاثیر ژنتیك بر اعتیاد، تصریح كرد: نمی توان گفت كه ژنتیك عامل گرایش به این آسیب اجتماعی است، اما ثابت شده كه محیط به نسبت ژنتیك در گرایش افراد به اعتیاد تاثیر بیش تری دارد.

مدیركل بهزیستی چهارمحال و بختیاری با اشاره به تسهیلات اعطایی به معتادان بهبودیافته توضیح داد: مبلغ این تسهیلات 50 میلیون تومان است كه با چند شرط به افراد بهبودیافته اعطا می شود، حتما باید مدت یكسال از پاك بودن فرد گذشته و سه بار تست اعتیاد فرد منفی شده و همچنین فرد باید حتما در مراكز وابسته به سازمان بهزیستی، اعتیاد خود را درمان كرده باشد و شرط سوم این است كه فرد باید حرفه ای را فرا گرفته و مجوز آن را در اختیار داشته باشد.

تست اعتیاد 60 درصد از ورودی های زندان چهارمحال و بختیاری مثبت است

حمیدرضا حیدری- مدیركل زندان های چهارمحال و بختیاری در پایان این آیین با بیان اینكه در سال گذشته شرایط برای اشتغال 52.5 درصد از زندانیان محكوم فراهم شده است، اظهار كرد: روند سریع اشتغال در این سال، به دلیل جریان كرونا با محدودیت روبرو شد و رقم درنظر گرفته شده برای اشتغال زندانیان در سال 1400، 80 درصد است.

وی با اشاره به صدور گواهینامه اشتغال ویژه مددجویان در زندان ها، بیان كرد: متاسفانه تشویق زندانیان برای گذراندن دوره ها زمانبر است و به سختی برای شركت در دوره ها حاضر می شوند، به علاوه زندانیانی كه دوره های آموزشی را می گذرانند، ممكن است از زندان آزاد شده و پس از آن گواهینامه برایشان صادر شود.

مدیركل زندان های چهارمحال و بختیاری با بیان اینكه تست اعتیاد حدود 60 درصد از ورودی های زندان، مثبت است، خاطرنشان كرد: در حوزه آموزش علاوه بر زندانیان معتاد، خانواده های آنان نیز مدنظر این آموزش ها هستند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۱۰ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹