دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

درصورت ایمنی جمعی، مدارس مهرماه بازگشایی می شود
 
وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورتی كه ایمنی جمعی حاصل شود، مدارس مهرماه امسال بازگشایی خواهد شد. نوشته درصورت ایمنی جمعی، مدارس مهرماه بازگشایی می شود اولین بار در جهان صنعت نیوز. پدیدار شد.
وزیر آموزش و پرورش گفت: در صورتی كه ایمنی جمعی حاصل شود، مدارس مهرماه امسال بازگشایی خواهد شد.



به گزارش جهان صنعت نیوز:  محسن حاجی میرزایی با بیان این مطب در برنامه نگاه یك شبكه اول سیما اظهار كرد: آموزش در دوران كرونا به همان كیفیت قبل نبود، اما اجازه ندادیم آموزش و پرورش دچار آسیب شود.

وی با بیان اینكه با توجه به نگرانی خانواده ها دوران مشكلی را پشت سر گذاشتیم، یادآور د: شرایط موجود برای ما و معلمان ناشناخته بود و در كنار همه نگرانی ها و مصائبی كه داشت، توانمندی های زیادی ایجاد كرد.  آموزش در دوران كرونا به همان كیفیت قبل نبود، اما اجازه ندادیم كه تشكیلات عظیم آموزشی دچار آسیب شود و بنای این ارتباطات را برقرار كردیم و كار را تداوم بخشیدیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تلاش برای حركت به سمت آموزش مجازی در دوران پیش از كرونا و موفقیت های اندك حاصل شده در این بخش عنوان كرد: كرونا ما را به اجبار وارد این فضا كرد و معلمان ما با همت و تلاش، این آموزش ها را فراگرفته و توانمند شدند.

 حاجی میرزایی درباره نگاه دانش آموزان به آموزش مجازی در دوران كرونا توضیح داد: دانش آموزان در این ایام آموختند كه نقش موثرتری در روند آموزش داشته باشند؛ ضمن آنكه پیوند خانه و مدرسه را بیشتر كردیم و بسیاری از والدین دستیار معلم شدند تا امر آموزش دانش آموزان را بر عهده گرفتند.

 

شبكه شاد

وی با بیان اینكه كسی از شبكه آموزشی دور نماند به راه اندازی شبكه شاد اشاره و بیان كرد: این مولود یك سال و چند ماهه سه نسل را طی كرده است و علاوه بر آنكه خدمات آموزشی ارائه می شود، صدها هزار كانال و گروه داریم كه ساخت های شش گانه دانش آموزان را پوشش می دهد.  البته برخی دانش آموزان ابزار لازم برای دسترسی به شاد نداشتند و خطایی در فضای رسانه ای مطرح شد كه این موضوع را برابر با دسترسی نداشتن با آموزش می دانستند در حالی كه چنین شرایطی نبود و هیچ كسی را از گردونه آموزش خارج نكردیم و فقط شیوه های آموزش متفاوت شد.

 

بازماندگان تحصیل

حاجی میرزایی درباره بازماندگان از تحصیل نیز گفت: با اطمینان می توانم بگویم كه بازماندگان از تحصیل ما در ایام كرونا متفاوت از گذشته نبود، گروه هایی را در استان ها بسیج كردیم تا روند آموزش را دنبال كنند و دریافتیم كه از هر ١٠٠٠ نفر دانش آموز ٣ نفر ادامه تحصیل نداده بودند و این رقم هر چند نباید باشد، اما نگرانی گسترده را مرتفع كرد.

وی با اشاره به اینكه سال گذشته 4٠ هزار نفر از یك میلیون و 5٠٠ هزار دانش آموز در كلاس اول ثبت نام نكردند، اظهار كرد: طی گفت وگویی با ٨٠ هزار مدیر مدرسه، از آن ها خواستم كه دانش آموزان از آموزش دور نباشند و روش های دسترسی به آموزش برای آن ها معین باشد.

وزیر آموزش و پرورش از برگزاری كلاس های حضوری در مناطق كم جمعیت و عشایری خبر داد و افزود: سعی شد تا هیچ دانش آموزی از تحصیل جا نماند و برای جبران عقب افتادگی تحصیلی بررسی های متعددی انجام شد و تقریبا ٢ درصد افرادی كه بازمانده از تحصیل شدند در جایی سكونت دارند كه آموزش ارائه نمی شود، اما عمده آن ها به دلیل بیماری، معلولیت، مشكلات اقتصادی و... است.

حاجی میرزایی ادامه داد: برای رسیدگی به وضعیت بازماندگان از تحصیل، اجتماعی از سازمان ها و ارگان های دولتی را تشكیل دادیم كه دانش آموزان را شناسایی و برای رفع مشكل آن ها اقدام كنیم كه هر ساله تعدادی از آن ها را به مدرسه بازگرداندیم.

 

تدریس برتر

وی در ادامه به بررسی معضلات آموزشی در دوران كرونا اشاره كرد و یادآور شد: در شبكه شاد، قسمتی به نام تدریس برتر برای جبران این افت در نظر گرفتیم؛ ضمن آنكه نامه های دیگری هم برای تابستان در نظر داریم.

وزیر آموزش و پرورش فعالیت معلمان، سخت كوشی و فداكاری آنان در دوران كرونا را مورد تجلیل قرار داد و اظهار كرد: اگر كسی معلم در خانواده داشته باشد دریافته است كه چقدر معلمان در این ایام تلاش كردند و تمام اوقات خودشان را به آموزش دانش آموزان اختصاص دادند، معلم ها آزمون موفقی را پشت سر گذاشتند.

حاجی میرزایی درباره روند سنجش سلامت نوآموزان بیان كرد: یك ملیون و 5٠٠ هزار نوآموز كلاس اولی داریم كه با ٢٠ هزار نیرو در بیش از ٢ هزارو 5٠٠ پایگاه سلامت جسمانی شان سنجیده می شود و مجموع معاینات اگر به ازای هر خانواده انجام می شد هزینه بسیار بالاتری در پی داشت.

 

سنجش نوآموزان

حاجی میرزایی درباره سنجش نوآموزان نیز توضیح داد: در سال كرونا كه همه نگران بودند، خانواده ها ٩٨/٨ درصد بچه ها را به مدرسه آوردند تا این تست را انجام دهند؛ امسال 6٠٠ هزار نفر از نوآموزان پیش دبستانی را هم شناسایی كردیم تا مداخلات سریع برای ناهنجاری های احتمالی داشته باشیم.  وقت گیری برای سنجش سلامت به صورت الكترونیكی است و برای هر نوآموز نیم ساعت زمان در نظر گرفته می شود كه بنا بر نوبت داده شده به آن ها باید در سنجش شركت كنند.

حاجی میرزایی با اشاره به ثبت نام دانش آموزان در سال تحصیلی جدید هم گفت كه برای دانش آموزان میان پایه نام نویسی اتوماتیك انجام می شود و برای تغییر پایه های تحصیلی كار از طریق الكترونیكی انجام می شود. امسال سامانه های آموزش و پرورش یكپارچه شده است و اطلاعات دانش آموز از زمان ورود تا دیپلم در آن ثبت می شود.  این سامانه به دلیل نوپا بودن دچار مشكلاتی بوده، اما به تدریج در حال رفع شدن است و تاكید داریم كه ثبت نام ها از طریق آلكتزونیكی انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش درباره روند بازگشایی مدارس در سال تحصیلی آینده با اشاره به اجلاس یونسكو در این مورد، اظهار كرد كه در این اجلاس تاكید بر بازگشایی مدارس بود چراكه وقتی بچه های ما از مدارس دور می شوند آسیب های متفاوت از جمله اجتماعی و روانی آن ها را تهدید می كند، بنابراین باید پیش نیاز بازگشایی و آموزس حضوری را فراهم كنیم.

حاجی میرزایی تصریح كرد: اگر در مهر ١4٠٠ ایمنی جمعی ایجاد شده بود و مقامات تشحیص دهند، كلاس ها حضوری خواهد بود و اگر تاكید بر افزایش فاصله اجتماعی در كلاس ها باشد برای این موضوع هم تمهیداتی در نظر گرفتیم.

بازگشایی مدارس تاثیر چندانی بر شیوع كرونا ندارد

او با تاكید بر اینكه سلامت دانس آموزان برای ما اولویت دارد، گفت كه مطالعات بین المللی نشان می دهد كه بازگشایی تاثیر چندانی بر شیوع كرونا نداشته است، ولی با این وجود تابع تصمیمات ستاد ملی مقابله با كرونا هستیم هرچند كه علاقه ما آموزش حضوری ولو یك روز در هفته است.

وزیر آموزش و پرورش درباره اثرگذاری آموزش های تلویزیونی بیان كرد: تلویزیون به ما كمك كرد تا در مناطقی كه اموزس مجازی میسر نبود آموزش های تلوزیونی تداوم داشته باشد چرا كه پوشش جغرافیایس ٩٧ درصدی در كشور دارد؛ ضمن آنكه این نوع آموزش مكملی آموزش های معلمان است همچنین به معلمان در ارتقای توانمندی های تدریس تاثیر گذار بود.

به عقیده حاجی میرزایی، تلویزیون در ایامی كه نیاز بود به كمك آموزش و پرورش آمد و میزان دانلود آموزش های تلویزیونی اعداد قابل توجهی است.

واكسینه كردن حدود یك میلیون كادر آموزشی در مرداد

او با اشاره به واكسیناسیون كادر آموزشی، از اعلام آمادگی وزارت بهداشت برای این امر خبر داد و اظهار كرد: معلمان و كادر مدارس شامل مشاوران و مربیان تربیتی در مجموع ٩٢٠ هزار نفر هستند كه در ارتباط با دانش آموزان قرار می گیرند و در مرداد واكسینه می شوند.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در شرایط كنونی وزارت بهداشت روزانه 5٠٠ هزار دوز واكسیناسیون انجام می دهند و با روند در نظر گرفته شده نگرانی بابت واكسیناسیون معلمان نداریم، الان كد ملی معلمان را خواستند كه آماده و در اختیار وزارت بهداشت قرار دادیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: چنانچه محدودیت هایی برای واكسیناسیون وجود داشته باشد، اولویت بندی معلمان انجام شده است، در مورد واكسینه كردن رانندگان سرویس مدارس هم چون هنوز تعداد دانش اموزنا و مسافت مشخص نشده است، شهریور ماه و قبل از شروع سال تحصیلی تصمیم گیری نهایی می شود و قول واكسیناسیون رانندگان را گرفتیم.

چاپ كتاب درسی به میزان كافی است

او درباره توزیع كتاب درسی هم توضیح داد و اظهار كرد: ١45 میلیون جلد كتاب برای دانش آموزان توزیع می كنیم كه به میزان كافی چاپ شده است و طبق زمان بندی توزیع می شود، البته در مواردی مشكلاتی وجود دارد از جمله اینكه جابجایی دانش آموزان موجب اختلال در توزیع می شود كه این شرایط هم با همكاری دانش آموزان قابل حل است.

به گفته وزیر آموزش و پرورش علی رغم افزایش قیمت كاغذ، هزینه كتاب های درسی تغییر چندانی نكرد چراكه ارز دولتی 4 هزار و 200 تومانی به آن اختصاص یافت البته علاوه بر كاغذ سایر هزینه ها نظیر نیروی كار، جوهر و... را هم داریم كه موجب شد تا حدود ٢٠ درصد افزایش قیمت داشته باشیم.

اجرای سند در گروی تغییرات تحولی در معلمان 

حاجی میرزایی درباره روند اجرای سند تحول بنیادین اظهار كرد: زمانی كه مسئولیت در آموزش و پرورش گرفتم از همكارانم درخواست كردم تا گزارشی از روند اجرای سند طی ١٠ سال را داشته باشند كه طبق آن اعلام كردند برخی زیرنظام ها تدوین شد علاوه بر آن تصویب اهداف دوره های تحصیلی هم انجام شده است.

او با اشاره به اینكه طبق آمارها حدود ٣٠ درصد از سند اجرا شده است، اظهار كرد: معتقدم زمانی می توانیم بگوییم سند اجرا شده است كه معلمی متفاوت داشته باشیم  چراكه معلم ركنی مهم در سند محسوب می شود.

اعمال رتبه بندی از اول فرودین امسال

وزیر آموزش و پرورش درباره اجرای رتبه بندی معلمان اظهار كرد كه با اعمال امتیازات فصل دهم برای همه معلمان عملا رتبه بندی منتفی شد چراكه پیش از این امتیاز ویژه ای جز امتیازات فصل دهم برای رتبه بندی وجود نداشت بنابراین نظامی جدید در نظر گرفته شد كه هدفش ارتقای صلاحیت های حرفه ای معلمان بود.

حاجی میرزایی ادامه داد: غالب كاركنان دولت از امتیازات 5٠ درصد استفاده نمی كنند و فرهنگیان هم از جمله این كاركنان هستند كه در حال پیگیری این كار هستیم.

او ادامه داد: لایحه جدید رتبه بندی در دولت خارج از نوبت بررسی شد و در مجلس هم انگیزه جدی برای به ثمر رسیدن آن وجود دارد كه برای شور دوم به كمیسیون رفت و  بررسی امروز در كمیسیون به اتمام رسید و تا ١٠ روز نمایندگان فرصت دارند پیشنهادات خود برای اصلاح را ارائه دهند و بعد از آن در صحن علنی مطرح می شود؛ هر زمان رتبه بندی تصویب شود، اعمال آن از اول فروردین ١4٠٠ خواهد بود و منابع اعتباری را از همین تاریخ در نظر گرفتیم.

وزیر آموزش و پرورش با تاكید بر اینكه رتبه بندی فقط برای كاركنان است، تصریح كرد: برای معلمان مدارس غیردولتی سازوكار دیگری در نظر گرفتیم تا وضعیت حقوقی بهتری داشته باشند.

حاجی میرزایی درباره شمول بازنشستگان در رتبه بندی معلمان اظهار كرد: در قانون موضوع همسان سازی و نزدیك شدن حقوق این قشر به كاركنان شاغل در نظر گرفته شده است كه متاثر از رتبه بندی می شود.

اما واگرهای تامین مسكن فرهنگیان

به گفته او، موضوع تامین مسكن فرهنگیان مورد توجه قرار گرفته است و در این زمینه اهتمامی انجام شد به حدی كه ٣٢٠ هزار نفر در سامانه ای كه به این منظور تهیه شده بود نام نویسی كردند و ٧5 هزار نفر واجد شرایط بودند.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینكه خانم های سرپرست خانوار و زوجین فرهنگی فاقدمسكن در اولویت دریافت قرار دارند،   ادامه داد: زمین مسكن فرهنگیان رایگان است؛ طی همكاری مشترك با وزات راه، برای 44 هزار فرهنگی كارها به میران قابل توجهی جلو رفته است، در مورد آورده هم وام كم بهره برای فرهنگیان در نظر گرفتیم، همچنین وامی هم وزات راه برای فرهنگیان در نظر گرفته است.

حاجی میرزایی با اشاره به اینكه روزی نیست كه دغدغه بهبود شرایط معلمان را نداشته باشیم، گفت:  ١٠٢ هزار ردیف استخدامی گرفتیم كه طی ١٠ سال گذشته بی نظیر بود، ٣-4 نوبت افزایش حقوق انجام دادیم البته كه شرایط اقتصادی و تورم ارزش كار ما را كاهش داد، ولی حقوق معلم ها را با متوسط كار كنان دولت هماهنگ كرد.

او درباره اخذ شهریه در مدارس بیان كرد: درباره مدارس دولتی با قاطعیت می گویم كه هیچ مدرسه ای حق دریافت اجباری شهریه ندارد و این موضوع را از طریق بازرسان پیگیری می كنیم، اما كمك داوطلبانه مانعی ندارد.

سهم ناچیز مدارس غیردولتی در قبولی كنكور

وزیر آموزش و پرورش درباره مدارس غیردولتی گفت كه شهریه مصوب این مدارس را اعلام می كنیم، اما علاوه بر خدمات مصوب، خدمات ویژه ای هم در این مدارس  ارائه می شود كه روی آن نظارت داریم و خانواده به طور اختیاری می تواند آن را بپذیرد، سال گذشته در یكی از مدارس معروف تهران به دلیل تخلفات ناظر مقیم مستقر كردیم؛ ماهیانه  هم تذكر به مدرسه و بررسی تخلفات را داریم.

حاجی میرزایی تصریح كرد: بر خلاف تصور سهم مدارس غیردولتی در قبولی كنكور از نسبت دانش آموزان در مدارس دولتی بیشتر نیست یعنی اگر نسبت دانش آموزان ١٠ درصد است، سهم قبولی هم بیش از این نیست.

تغییر رویكرد موسسات كنكوری از آموزش تست زنی به تعمیق یادگیری 

او درباره مصوبه جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی در برگزاری كنكور گفت كه  سنجش و پذیرش در این مصوبه جدا شده است و سابقه تحصیلی كه شامل پایه دوازدهم می شود به 6٠ درصد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش اضافه كرد: در سوالات تستی استنتاج سنجیده نمی شود در حالی در امتحانات نهایی این موضوع بررسی می شود و وزن این امتحانات افزایش یافته است؛ عموم مؤسساتی كه تست زنی را برای دانش آموزان آموزش می دهند در این روش جدید باید كه تعمیق یادگیری را با دانش آموزان تمرین كنند.

حاجی میرزایی با اشاره به اینكه 4٠ درصد كاركنان دولت در آموزش و پرورش هستند، گفت كه كار در این دستگاه عظیم دشوار است و از همكارانمان در ایام كرونا تشكر می كنم، دغدغه همكاران ما دغدغه منزلت و معیشت است كه تمام تلاشمان را برای بهتر شدن این شرایط به كار می گیریم.

او اظهار كرد: هیچ تحول پایداری در كشور اتفاق نخواهد افتاد مگر از مسیر آموزش و پرورش و این دستگاه مهم ترین ركن برای ساختن ایران با شكوه است.

-
-
   تاریخ: ۱۱:۳۰ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶