دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

بی خانمانی بومی ها و معامله با غیر بومی ها
 
به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، این روزها كه خیلی ها از گرمای شدید هوا و قطعی های مكرر برق كلافه شده اند و در پی چاره ای برای رهایی از این بلای خانمان سوز می گردند، عده ای به سبب بی خانمانی، آن قدر نقره داغ شده اند كه گرمای هوا و قطعی های مكرر برق در مقابل آن هیچ است.

حقوق هایی كه كفاف افزایش ناعادلانه واحدهای مسكونی را نمی دهد

این روزها كافی است به بنگاه های معاملاتی املاك سربزنیم و ببینیم كه چگونه سرپرستان خانوار با چشمانی مضطرب و نگران، دودو تا چهار تای زندگی شان را با افزایش نجومی قراردادهای اجاره ای محاسبه می كنند و می بینند حقوق های «بخورونمیرشان» كفاف این حجم از افزایش ناعادلانه واحد های مسكونی را نمی دهد.

در این آفتاب سوزان مردان و زنانی كه با ناامیدی درب بنگاه های معاملاتی را باز می كنند و با صدایی لرزان می پرسند: «با فلان مقدار پیش و این مقدار پرداخت اجاره بها، گزینه ای برای سر پناه برایم سراغ دارید یا نه!» خدا می داند چگونه آوارهای آرزوی پدری شرمنده روی سرش با گفتن «نه! با این قیمت ها نمی توانید گزینه پیدا كنید» فرومی ریزد و پدر یا مادر سرپرست خانوار با ناامیدی به خانه برمی گردد، به خانه ای كه صاحب خانه جوابش كرده و هرروز پیغام وپسغام می دهد تا خانه را تخلیه كند، اگرنه حسابش با قانون است!

مردم برای مردم

بماند اینكه برخی از این صاحب خانه ها چاره ای ندارند چراكه امرار معاششان از اجاره تنها دارایی شان می گذرد، اما ما ایرانی ها را چه شده كه نامهربانی می كنیم و كك وجدانمان هم نمی گزد؟! در اینكه مسؤولین باید چاره ای بیندیشند شكی نیست، اما تاریخ پرفروغ مردم ایران نشان از همدلی «مردم برای مردم است» و این همدلی اگر برای دادن سرپناه نباشد یا برای امید دادن به خانواده ای كه هرچه می دود زورش به روزگار نمی رسد، دیگر به چه كار می آید؟!



 

خانه به دوشی مستأجران

این روزهای تابستان برای خیلی ها، روزهای سخت و طاقت فرسایی است حس خانه به دوشی، مستأجران را متحیر كرده و فشار صاحب خانه ها برای بالا بردن قیمت خانه ها، «دمار از روزگارشان درآورده است»، كاش پویش هایی برای بذر مهربانی ایجاد می شد و بار دیگر «مردم با مردم» مهربان می شدند، مردم دست مردم را می گرفتند و به فرزندانشان می آموختند كه «از هر دست بدهی از همان دست هم می گیری.»

نباید نمك بر زخم بپاشم!

خواستم برای نگارش حال و هوای غم آلود مستأجران به سراغشان بروم و از آن ها مصاحبه بگیرم كه با خود گفتم كسی كه همه دغدغه اش ایجاد سرپناهی برای فرزندانش است و موجر محترم فرصت كوتاه برای جابجایی داده، اصلاً حوصله برای صحبت كردن ندارد چرا باید از دردهایی كه مشهود است و همه می دانند بازهم برایم سخن بگوید، با خود گفتم چرا باید با سؤال های تكراری بر زخم های عمیق آن ها نمك بپاشم و وقتی نمی توانم كمكی به او كنم حداقل باری به دردهای او اضافه نكنم.

بی خانمانی بومی ها

یكی از صاحبان بنگاه های املاك می گوید، «این روزها برای ما بنگاه های املاك نیز روزهای سخت و ناگواری است چراكه دیدن شرمندگی هرروزه پدران و مادرانی كه نمی توانند سقفی برای خانواده خود آماده كنند سخت و دل خراش است.»

محمد شافی با بیان اینكه آن قدر قیمت خانه ها بالاست كه بومی ها توان خرید و حتی اجاره بها نداشته و اكثر معاملات با غیربومی ها صورت می گیرد گفت: برخی از صاحبان املاك نیز باوجود تمكن مالی، فرصت را برای انباشت سرمایه های خود غنیمت شمرده و به هیچ عنوان از قیمت های گزاف املاك خود كوتاه نمی آیند.



 

دودو تایی كه چهارتا نمی شود

باید به حال كارگرانی كه در حالت عادی دودو تای زندگی شان چهارتا نمی شود چه برسد در این دوران داغی قیمت خانه ها! گریست، آیا مسؤولین چاره ای اندیشیده اند؟ اگرچه مدیریت افسارگسیخته دولت تدبیر و امید در حوزه مسكن، آن قدر خلأ ایجاد كرده كه دیگر ناظرین به ویژه نمایندگان مجلس یازدهم در كوتاه مدت نتوانند شاخ غول افزایش قیمت ها را بشكنند و طبق طرح ها برنامه های آن ها در میان و درازمدت جوابگو خواهد بود اما نباید به دلیل اشكالات ریشه ای در حوزه مسكن، كم درآمدها را فراموش كرده تا آن عزیزان زحمت كش، چوب معتقدان به اقتصاد سرمایه داری را بخورند.

ساماندهی تقاضای بازار مسكن و طرح مالیات بر خانه های خالی

نماینده مردم شهرستان رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی درباره گلایه مستأجران از قیمت افسارگسیخته خانه ها اظهار كرد: مسكن نیاز اولیه هر شهروندی است و رها كردن این مسئله توسط مسئولان مربوطه به هیچ عنوان پذیرفتنی نیست.

سیدعلی آقازاده با ابراز تأسف از بی تدبیری های اقتصادی دولت و مسئولان مربوطه كه فشار زیادی را متوجه مردم كرده است گفت: امروز مردم از وضعیت مسكن، معیشت و تورم بسیار گله مند هستند، وضعیتی كه قشر ضعیف را متأسفانه ضعیف تر كرده است.

وی با بیان اینكه چنین شرایطی ما را شرمنده مردم كرده است افزود: مجلس یازدهم طرح های مختلفی ازجمله ساماندهی تقاضای بازار مسكن و طرح مالیات بر خانه های خالی را مطرح كرده تا باوجود جهش قیمتی شدید مسكن به خانواده های جویای مسكن، فشار زیادی وارد كرده و شوك قیمتی ایجاد كند.

برابری عرضه و تقاضا راه حل مناسب بهبود وضعیت مسكن

دیگر نماینده مردم رشت و خمام در مجلس شورای اسلامی نیز در خصوص نگرانی مسكن مستأجران اظهار كرد: بهبودی وضعیت بازار مسكن زمانی محقق می شود كه برنامه ریزی درستی در حوزه اقتصاد مسكن صورت بگیرد.

محمدرضا احمدی  تشدید نقدینگی های سرگردان در حوزه مسكن را از دلایل آشفتگی بازار اقتصاد دانست و گفت: تا زمانی كه عرضه مسكن به میزان تقاضا و درخواست خریداران واقعی در بازار وجود نداشته باشد، در هر دوره ای افزایش قیمت مسكن وجود خواهد داشت، لذا حل این مسئله نیازمند برنامه ریزی اساسی و مدون است.

بیایید باهم مهربان باشیم

مسكن از نیازهای اولیه هر شهروندی است، امروز علاوه بر پیگیری مسئولان كه بسیاری از این پیگیری ها در میان مدت یا درازمدت ممكن است به نتیجه برسد نیازمند مهربانی «مردم بر مردم» هستیم تا مثل همیشه، گذشتن از مسیر پر پیچ وخم قله ها با همدلی و همراهی به نتیجه برسد اگر «مردم بر مردم» رحم نكنند انتظار رحم از دیگران معقولانه نیست.

اگرچه در حوزه ساخت مسكن محرومین، بسیج و سپاه در قالب گروه های جهادی مشغول به ساخت خانه برای كم درآمدها هستند اما در برابر این حجم از بی مبالاتی و بی تدبیری در ساماندهی مسكن مستأجران، تكیه بر نیروهای جهادی ساخت مسكن محرومین و یا حتی وام های محدود كمیته امداد جواب گو نبوده و نیازمند بالا زدن آستین همتی بلند، توسط «مردم برای مردم» هستیم تا با استقرار دولت منتخب و برنامه های آن ها در ساماندهی مسكن و همچنین تحقق برخی از برنامه های مجلس یازدهم، مقداری از این التهاب سرسام آور كاهش یابد، مردم بیایید باهم مهربان باشیم.

انتهای پیام/84007
منبع خبر:
خبرگزاری فارس
   تاریخ: ۱۴:۲۷ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۶۷