دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

تصویب ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان ؛ بزودی
 
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها گفت: ما ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را تشكیل داده ایم كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شد و این هفته در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم به امید خدا مصوب می شود.
تصویب ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان ؛ بزودیبه گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، حجت الاسلام مصطفی رستمی در دیدار با اعضای كمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: ما ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را تشكیل داده ایم كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شد و این هفته در شواری عالی انقلاب فرهنگی هم به امید خدا مصوب می شود. در این ستاد افتخار داریم كه در خدمت ریاست كمیسیون فرهنگی و آموزشی مجلس و علاوه بر آن ها وزرای آموزش عالی و وزرای حوزه های اجتماعی مثل ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.
وی اضافه كرد: دانشگاه در شكل نوین خود یكی از محصولات تمدن غرب است و تحولات فكری، علمی و معرفتی غرب را به جایی رسانده است كه ما امروز دانشگاه را مظهر عالی نظام لیبرال دموكراسی با تمام مبانی و خاستگاه هایش می دانیم كه هم تربیت نیرو برای این نظام و هم توسعه فكری و مبنایی این نظام را رقم زده است. آنچه به كشور ما وارد شد هم دقیقا بر اساس همان مبانی و الگویی بود كه در غرب شكل گرفته بود.
وی افزود: در یك مقطع نظام دانشگاهی ما فرانسوی بود و بعد از قدرت گرفتن پهلوی ها شكل نظام امریكایی گرفت، اما در نهایت آنچه واقعیت داشت، این بود كه دانشگاه محصول و مجموعه ای بود كه بنا بود انسان هایی با تراز انسان معتقد به نظام لیبرال دموكراسی و انسان مدرن تربیت كند. بعد از انقلاب اسلامی تلاش شد تا نماد های طاغوت و وابسته به غرب اصلاح شود و در محتوا هم تغییراتی ایجاد شد. در دانشگاه ها ما شاهد انقلاب فرهنگی بودیم.
وی گفت: ستاد انقلاب فرهنگی شكل گرفت و تصفیه بعضی از اساتید مسئله دار و وابسته به دربار و ساواك را شاهد بودیم و اصلاح بعضی از متون و اضافه شدن گروه معارف و حضور روحانیت در دانشگاه ها همگی تلاش هایی بود كه برای اسلامی شدن و انقلابی شدن دانشگاه ها صورت گرفت.

تربیت، توسعه علم و حل مسائل
حجت الاسلام رستمی با اشاره به اهمیت بیانات رهبر معظم انقلاب درباره اسلامی كردن دانشگاه ها تأكید كرد: این تعبیری كه حضرت آقا در دیدار ماه مبارك رمضان با دانشجویان فرمودند برای ما بسیار قابل تأمل بود. ایشان فرمودند كه ما اوایل انقلاب را ساده می دیدیم و به مرور پیچیدگی های مسائل روشن شد و دانشگاه یكی از این موارد بود.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها اضافه كرد: حضرت آقا در سال 97 انتظارشان را از دانشگاه در تربیت، توسعه علم و حل مسائل دائمی و عدم سكون بیان كردند. این چیزی است كه انتظار می رود.
وی با بیان اینكه اگر ما در دانشگاه ها انسان های صالح و تربیت یافته خوبی می بینیم ناشی از فرایند دانشگاهی نیست و به خانواده ها و مسئولیت های شخصی اساتید مربوط است ادامه داد: در این فضا نهاد به عنوان نماینده حوزه در دانشگاه مأموریت ها و مسئولیت هایی دارد. آنچه ما به عنوان نیاز دانشگاهی می بینیم بسیار وسیع است و آنچه به عنوان مقدورات و فرصت ها در اختیار نهاد می بینیم بسیار محدود است. این میان اخلاص و تلاش مومنانه طلبه های فاضلی كه با مجموعه نهاد همكاری می كنند و دیگر همكاران نهاد است كه بركات و محصولات خوبی در فضای دانشگاهی ارائه می دهد.

اقدامات و فعالیت ها
حجت الاسلام رستمی گفت: من اقدامات نهاد را به دو بخش اصلی تقسیم می كنم. یك بخش فعالیت هایی است كه ما در ستاد دستگاه های آموزش عالی انجام می دهیم. عضویت در هیأت امنای بعضی جا ها مانند دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه آزاد اسلامی، حضور در بعضی از مجامع تصمیم گیری مانند شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای اسلامی شدن دانشگاه ها و شورای راهبردی دانشجویان بین المللی و غیرایرانی مقیم در داخل كشور، شورای فرهنگ عمومی را باید در این دسته قرار داد. بعضی از مجموعه های دستگاهی و فرادستگاهی هم هست كه حضور نهاد در این جا ها هم مطالبه مطالبات مقام معظم رهبری است كه می تواند در این فضا ها رخ دهد و هم حمایت از نیرو های انقلابی است.
رستمی گفت: طبیعتا حمایت از جریان های مومن و انقلاب و در فضا های دانشگاهی عملا بخش رسمی نمایندگی نهاد دین در دانشگاه ها و حوزه علمیه، ترویج و تبلیغ دین، مراقبت از فضا های انقلابی و مومنانه و مقابله با جریان های انحرافی بوده است.
وی ادامه داد: ما در بحث های دروس معارف با وجود نقد های فراوانی كه داریم و انتظاراتی كه برآورده نشده است، بیش از 1700 عضو هیأت علمی و نزدیك به هفت هزار مدرس دروس معارف در ترم های مختلف با دانشجویان ارتباط دارند و با بیان های زیبا به كار خود می پردازند. آن ها اصرار فراوانی دارند كه دروس معارف باید ارتقا پیدا كند و بهتر است امروز هم این كلاس ها را برگزار شود.

طراحی 200 عنوان كتاب
وی از طراحی بیش از 200 عنوان كتاب درسی و كمك درسی برای دانشجویان خبر داد و افزود: زمانی ما مفتخر بودیم كه جریانات دینی را حوزه ترویج می كنیم، اما امروز می گوییم كه به بركت حضور حوزه در فضا های دانشگاهی جریان های دینی را از دل دانشگاه رقم زده ایم و رویدادهایی، چون ازدواج های دانشجویی، اعتكاف، عمره و عتبات، اربعین، هیأت های دانشجویی و نماز های جماعت باعث افتخار است. امروز بعد از حرم های مقدس، باشكوه ترین و پرجمیعت ترین نماز ها نماز هایی است كه در دانشگاه ها برگزار می شود.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها اضافه كرد: در همین دانشگاه شریف ظهر ها دو نوبت نماز برگزار می شود. هیأت ها بسیار با شكوه است و این نشان می دهد كه هم دل این عزیزان خیلی آماده و مستعد برای فعالیت و القا و ارائه است و هم از طرف دیگر، خداوند بركت خوبی به فعالیت آن ها داده است.

ازدواج های دانشجویی؛ یك موفقیت
وی به اهمیت ازدواج های دانشجویی و نقش آن ها در استحكام خانواده اشاره كرد و افزود: در آماری كه در آخرین جلسه آسیب های اجتماعی با موضوع طلاق در محضر حضرت آقا ارائه شد از این ازدواج ها به عنوان الگوی موفق خانواده پایدار نام برده شد. زمانی این اتهام وارد می شد كه ازدواج های دانشجویی هیجانی و پرطلاق است و در این باره كاری پژوهشی انجام شد و هزار نفر از جامعه آماری مورد مطالعه قرار گرفتند كه رقم طلاق ها بسیار پایین بود.
حجت الاسلام رستمی از 350 هزار ازدواج ثبت شده در ازدواج های دانشجویی خبر داد و خاطرنشان كرد: اسامی عزیزانی كه در جریان ازدواج دانشجویی در دوازده سال اخیر شركت كرده بودند به ثبت احوال دادیم. این دوستان از یك سال تا دوازده سال از ازدواج آن ها می گذشت و 5.8 دهم درصد طلاق داشتند كه این بسیار موفقیت آمیز قلمداد شد و پایداری خانواده را نشان می داد. این گزارش را شورای عالی انقلاب فرهنگی در محضر حضرت آقا ارائه داد و آنجا به نهاد این مأموریت داده شد كه ازدواج های دانشجویی را وسیع تر در دستور كار قرار دهد.
وی ادامه داد: همین موفقیت باعث شد كه ما ستاد ملی ازدواج دانشگاهیان را تشكیل بدهیم كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی هم مطرح شد و این هفته در شواری عالی انقلاب هم به امید خدا مصوب می شود. در این ستاد افتخار داریم كه در خدمت ریاست كمیسیون فرهنگی و آموزشی مجلس و علاوه بر آن ها وزرای آموزش عالی و وزرای حوزه های اجتماعی مثل ورزش و جوانان، فرهنگ و ارشاد اسلامی باشیم.

مجلس انقلابی یك فرصت است
حجت الاسلام رستمی مجلس انقلابی را فرصتی برای فعالیت فرهنگی دانست و اضافه كرد: این مجلس انقلابی، فرهیخته و معتقد به آرما ن های انقلاب و نظام است. این مجلسی است دور از حاشیه كه ویژگی بسیار ارزشمندی است كه فرصت انجام كار های بنیادین را فراهم می كند. ما فكر می كنیم عزیزانمان در كمیسیون فرهنگی برای مسائل تربیتی، اجتماعی، فرهنگی دانشگاه ها ریل گذاری های خوبی باید انجام دهند. شورای عالی انقلاب فرهنگی مأموریت ها و مسئولیت های خودش را دارد، اما مأموریت مجلس در این حوزه مأموریت اصلی ركن اصلی است.
وی افزود: من فكر می كنم شاه كلیدی كه باید به آن توجه كنیم این است كه فعالیت های فرهنگی و تربیتی را فعالیت های فوق برنامه نبینیم و این اشتباه است. هر چه بتوانیم این جریان را به متن برنامه های دانشگاهی نزدیك كنیم نتیجه خواهیم گرفت. سال ها بیانیه هایی علیه نظام و كاندیدا های انقلابی را در دانشگاه ها می دیدیم. اما امسال 20700 استاد كه 15000 نفر آن ها عضو هیأت علمی بودند بیانیه امضا كردند و مردم را به شركت در انتخابات دعوت كردند. در این فضا ها ظرفیت هایی هست.
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه ها از برگزاری جلسات هم اندیشی با حضور اساتید خبر داد و تأكید كرد: به آن ها مأموریت دادیم كه متناسب با نیاز ها مجلس جلسه تشكیل دهند. مثلا در حوزه جمعیت تعدادی از اساتید فعال شوند و كار پژوهشی انجام دهند. در كمیسیون فرهنگی و آسیب های اجتماعی و بسیاری از دیگر حوزه ها می شود اساتید دانشگاه را به عنوان مشاوران با شما مرتبط كنیم. قطعا ایجاد سرمایه اجتماعی برای این مجلس جز تكالیفی است كه مأموریت ماست. یكی از قالب ها همین ارتباط با بدنه نخبگی دانشگاه است كه ما این عرصه را حد توان در اختیار شما قرار خواهیم داد.
   تاریخ: ۱۹:۰۰ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۳