دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

فوریت های پزشكی نیازمند ارائه خدمات روانی هستند
 
كولیوند گفت: در تصادفات، كسانی كه دچار سانحه می شوند مشكلات خاص روحی پیدا می كنند و نیازمند حمایت هستند.


به گزارش حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، پیرحسین كولیوند رئیس سازمان اورژانس كشور در دیدار با رئیس نظام روانپزشكی با بیان اینكه فوریت های پزشكی علاوه بر خدمات جمعی گاهی نیازمند ارائه خدمات روانی هستند اظهار كرد: در تصادفات كسانی كه دچار سانحه می شوند مشكلات خاص روحی پیدا می كنند و نیازمند حمایت هستند در خط اول ارائه خدمات استرس ها و فشار های روانی حادثه دیدگان بر عملكرد كاركنان اورژانس هم تاثیر می گذارد.

او افزود: در كنار تیم فوریت های پزشكی، تیم روانشناسی می تواند موجب حمایت های روحی و روانی می شود.

حاتمی رئیس نظام روانپزشكی هم در این دیدار گفت: روانشناسی و مشاوره ها در كرونا و حوادث می تواند كنار تیم های عملیاتی حضور داشته باشند كه در كل دنیا هم این در نظر گرفته شده است و باید پیش بینی آن از قبل انجام شود.

او افزود: كشور ما در حوادث غیر مترقبه تجربه دارد و پس از بحران، حوادث دیگری هم می تواند اسیب های اجتماعی را ایجاد كند.

حاتمی گفت: افسردگی، وسواس و اختلال شخصیت مواردی است كه در حوادث می تواند به افراد پس از سانحه آسیب بزند.

او تصریح كرد: ما به عنوان متولی سلامت روان جامعه 2 خواسته داریم یكی اینكه كنار شیوه نامه های بهداشتی در كرونا باید پیوست سلامت روانی هم به بیمار داده شود. دوم اینكه غربالگری آموزش و پرورش باید انجام شود و شناسنامه سلامت روان داشته باشند.

رئیس نظام روانپزشكی گفت: می توان در هر استان 30_ 40 روانشناس را آموزش داد كه در بحران های خاص توانمندی داشته باشند تا بتوانند حمایت های روانی پس از بحران را داشته باشند. آموزش این افراد به عهده ماست تا شما می توانید در بحران ها از توانمندی آن ها استفاده كنید.

او درباره بیماری كرونا افزود: كرونا تنهایی زا است تنهایی هم می تواند ایجاد افسردگی كند و اگر فرد زمینه داشته باشد می تواند سلامت روانی وی را تهدید كند.

حاتمی تصریح كرد: شكل گیری یك دبیر خانه مشترك بین سازمان اورژانس كشور و سازمان نظام روانپزشكی می تواند كمك شایانی بكند. این دبیرخانه می تواند با همكاری سازمان های دیگری مانند هلال احمر و اورژانس اجتماعی _ بهزیستی نیز انجام شود.

او افزود: در مواقع بحران باید امكانات ملی در اختیار مدیریت بحران قرار بگیرد و این نیازمند ساماندهی و هماهنگی است.
   تاریخ: ۲۲:۰۳ - ۱۴/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۲۹