دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

وزارت بهداشت، اعتباربخشی بیمارستان توانبخشی رفیده را نزدیك به درجه عالی ارزیابی كرد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

وزارت بهداشت، اعتباربخشی بیمارستان توانبخشی رفیده را نزدیك به درجه عالی ارزیابی كرد

بیمارستان توانبخشی رفیده در فرایند اعتباربخشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی، با دریافت امتیاز 82 و با فاصله اندك نسبت به امتیاز سطح عالی (85)، درجه یك اعتباربخشی را كسب كرد.

دكتر فریدون لایقی رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده، در خصوص نتیجه بدست آمده از فرایند اعتباربخشی این بیمارستان گفت: وزارت بهداشت امسال در فرایند اعتباربخشی از 880 بیمارستان كشور، فقط به شش بیمارستان كه امتیاز 85 دریافت كردند، درجه عالی را اعطا كرد و بیمارستان توانبخشی رفیده با كسب امتیاز 82، فاصله چندانی با سطح عالی كشوری نداشت.

به گزارش وبدای دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی بنقل از روابط عمومی بیمارستان رفیده، دكتر لایقی افزود: بیمارستان هایی كه در فرایند اعتباربخشی وزارت بهداشت، امتیاز 65 به بالا كسب كنند، درجه یك اعتباربخشی دریافت می كنند و بیمارستان توانبخشی رفیده در سال گذشته با كسب امتیاز 71، و امسال نیز با امتیاز 82، طی دو سال متوالی، درجه یك اعتباربخشی را دریافت كرده است.

وی در عین حال تصریح كرد: متاسفانه فرایند اعتباربخشی بیمارستان توانبخشی رفیده كه تنها بیمارستان دانشگاهی تخصصی توانبخشی در سطح كشور است، مانند بیمارستان های عمومی ارزیابی می شود و این ارزیابی یكسان، باعث شده تا امتیاز بیمارستان رفیده كم شود، در صورتی كه اگر این بیمارستان، طبق استانداردهای جهانی و در چارچوب بیمارستان های توانبخشی ارزیابی می شد، قطعا نمره بسیار بالاتری را كسب می كرد.

دكتر لایقی توضیح داد: برای مثال، در اعتباربخشی بیمارستان های عمومی، به بخش اورژانس اهمیت زیادی داده می شود، اما ماهیت و اهداف متفاوت بیمارستان های توانبخشی مانند رفیده، سبب می شود كه پذیرش بیمار و اقدامات انجام شده در این بخش نیز با بیمارستان های عمومی متفاوت باشد، درصورتی كه وزارت بهداشت در فرایند اعتباربخشی از این دو دسته بیمارستان، به ماهیت و شرایط متفاوت آنها توجهی نمی كند و با ارزیابی یكسان از این بیمارستان ها، حداقل امتیاز را به بیمارستان توانبخشی رفیده می دهد.

وی اضافه كرد: برخی از بخش های توانبخشی بیمارستان رفیده مثل كاردرمانی و گفتاردرمانی، حتی مورد ارزیابی قرار نگرفتند و بخش فیزیوتراپی بیمارستان رفیده نیز كه از استانداردهای لازم در بیمارستان های توانبخشی برخوردار است، مانند بخش های فیزیوتراپی در بیمارستان های عمومی ارزیابی شد.

دكتر لایقی برای حل این مشكل پیشنهاد كرد: یك دفتر توانبخشی در وزارت بهداشت تشكیل شود تا كار هماهنگی، شناساندن و معرفی خدمات توانبخشی را عهده دار باشد و با جا افتادن حوزه توانبخشی و مفاهیم آن، استانداردهای جهانی توانبخشی در ارزبابی ها به كار گرفته شوند.

رئیس بیمارستان توانبخشی رفیده در بخش دیگری از این گفت وگو، به ویژگی های این بیمارستان اشاره كرد و گفت: سعی شده تا بهترین الگوهای موجود جهانی در زمینه توانبخشی، در بیمارستان رفیده پیاده شود و هدف اصلی در این بیمارستان، ارائه خدمات بهتر و ایجاد شرایط ایمن برای بیماران است.

وی افزود: در بیمارستان توانبخشی رفیده، به بیمار مانند یك مهمان نگاه می شود كه باید بهترین خدمات را به او ارائه داد و تلاش شده تا این نگاه، به یك فرهنگ تبدیل شود و الگوهای رفتاری پرسنل نیز طبق آن تعیین گردد، چنانچه این سیاست، به صورت مستمر در بیمارستان اجرا می شود.

دكتر لایقی همچنین به برنامه های آتی بیمارستان رفیده اشاره كرد و گفت: یكی از اهداف این بیمارستان، استفاده هر چه بیشتر از خدمات الكترونیكی و ارتقای كیفیت این خدمات به جای استفاده از كاغذ و نسخه نویسی است، تا به بیمارستان سبز تبدیل شود.

وی همچنین اضافه كرد: قبل از همه گیری ویروس كووید 19 ، برنامه هایی برای ارتقای كیفیت خدمات با همكاری یك شركت خصوصی طراحی شد كه اكنون در حال انطباق آن برنامه ها با شرایط روز هستیم.

وی در پایان این گفت وگو، از تلاش و همكاری همه پرسنل، بویژه چهار تن از متخصصان همكار در این بیمارستان كه تجربیات خود در زمینه اجرای فرایند اعتباربخشی را در اختیار مسئولان بیمارستان گذاشتند، تشكر كرد و گفت: فرآیند اعتبار بخشی یك آزمون دشوار است و گرفتن امتیاز بالا، حاصل تلاش و زحمات همه پرسنل می باشد.

گفتنی است؛ فرایند اعتباربخشی (راستی آزمایی)، با هدف ارزیابی سیستماتیك از نحوه ارائه خدمات سلامت و سطح كیفی آنها ، طبق استانداردهای مشخص وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی اجرا می شود و محورهای اصلی آن "رهبری و مدیریت"، "مراقبت و درمان" و "حمایت از گیرنده خدمت" است.

در فرایند اﻋﺘﺒﺎربخشی بیمارستان ها كه هر سال اجرا می شود، ارزیابان وزارت بهداشت نحوه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و سطح كیفی خدمات بیمارستان ها را براساس استانداردهای مشخص این وزارت ارزیابی می كنند و با توجه به نتایج ارزیابی ها، گواهینامه مربوطه برای ادامه فعالیت هر بیمارستان صادر می شود.

بیمارستان "رفیده "، تنها بیمارستان توانبخشی كشور است كه تحت پوشش دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، انواع خدمات تخصصی توانبخشی را در دو فاز سرپایی و بستری، به بیماران و توانخواهان ارائه می دهد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: شاهی - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۲:۰۰ - ۱۵/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۷