دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

وبینار متولیان طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور "برگزار شد
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی؛

وبینار متولیان طرح ملی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور "برگزار شد

متولیان آموزش محیط زیست در دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت آموزش و پرورش، با برگزاری وبیناری، رسما اجرای طرح پژوهشی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست، ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور " را اعلام كردند.

در ابتدای این وبینار كه به همت دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، دكتر حمیدرضا خانكه رئیس این دانشگاه طی سخنانی گفت كه با توجه به لزوم حفظ محیط زیست، طرح ملی « تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست جهت مربیان و خانواده های كودكان 3 تا 4 ساله »، توسط اعضای هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی كه دارای رسالت سلامت محور در حوزه اجتماعی و محیط زیست می باشند، اجرا می شود.

دكتر خانكه افزود: لازم است همه مردم كشورمان مانند سایر كشورهای دنیا، در خصوص حفاظت از محیط زیست، آموزش ببینند و زندگی با محیط زیست را یاد بگیرند. و شروع این آموزش در سنین پائین تر، این نوید را به ما می دهد كه آینده ای روشن تر داشته باشیم و نسل آینده از افرادی حامی محیط زیست كه سلامت خودشان و سلامت جامعه را تضمین می كنند، تشكیل شود.

وی اظهار داشت: براساس جامع ترین تعریف از سلامت، كه از سوی سازمان جهانی بهداشت ارائه شده، سلامت دارای ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و حتی معنوی است و در نتیجه، زندگی انسان و سلامت انسان در گرو ارتباط منطقی با محیط زیست و احترام به مسایل زیست محیطی است.

وی به توصیه های مذهبی و دینی مان نیز در این خصوص اشاره كرد و افزود: خداوند فلسفه خلقت انسان را تكامل مطرح كرده كه این تكامل در قالب ارتباط منطقی با سایر عناصر خلقت و بخصوص محیط زیست است، در صورتی كه متاسفانه طی سالهای اخیر، دستكاری ها در محیط زیست رودخانه ها، دریاها، كوه ها، تخریب جنگل ها، بیابان زایی و حوزه های مختلف، توسعه شهرنشینی و عدم آموزش مردم برای زندگی مسالمت آمیز با محیط زیست، منجر به خسارت های پایدار و جبران ناپذیری شده است.

رئیس دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی تصریح كرد: این درحالی است كه نسل آینده ما حق دارد در محیطی سالم با سایر عناصر خلقت و با محیط زیست طبیعی زندگی كند و از این موهبت الهی بهره مند بشود. و اگر در شرایط كنونی، مداخلات سریع انجام نشود، این تغییرات و تخریب محیط زیست، آینده بسیار غیرمطمئنی را برای نسل های آینده ایجاد خواهد كرد كه قابل تامین نیست و شاید در آینده ای دور كره زمین قابل سكونت برای انسان نباشد و جامعه انسانی در معرض انقراض قرار بگیرد. لذا، لازم است تمام آحاد جامعه بشری و حوزه های مختلف تلاش خود را برای حفاظت از محیط زیست انجام بدهند.

دكتر خانكه افزود: كشورهای مترقی و كشورهای توسعه یافته مانند امریكا و چین سهم زیادی از گازهای گلخانه ای را تولید كرده و تغییر اقلیم ایجاد می كنند و دستكاری های كلان در محیط زیست باعث تخریب شدید در این حوزه شده، و در كشور ما نیز متاسفانه دست اندازی هایی كه به منابع طبیعی شده، جنگل خواری، كوه خواری، و تعدی و فسادی كه در این حوزه وجود دارد، تاثیر بسیار جبران ناپذیری بر محیط زیست ایجاد كرده است.

دكتر خانكه با تاكید بر مشاركت همه آحاد مردم در حفظ محیط زیست و استفاده بهینه از منابع طبیعی، تهیه و تولید محتوای آموزشی جهت آموزش مربیان و والدین كودكان پیش از دبستان را اقدام پسندیده ای دانست كه می تواند آگاهی نسل آینده را نسبت به ضرورت حفاظت از محیط زیست و اهمیت آن در زندگی بشر ارتقاء ببخشد.

وی از دكتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، مجری این طرح ملی و ابداع كننده دوره های آموزشی محیط زیستی برای دانشجویان و كودكان و دیگر اعضای هیات علمی این دانشگاه، مسئولان آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست بابت پذیرش این مداخله ملی، و معلمان و مربیانی كه با قشر آینده ساز كشور كار می كنند، تشكر كرد.

وی در پایان سخنانش، ابراز امیدواری كرد كه شاهد بهبود شرایط زندگی مان با محیط زیستی متنوع و توسعه پذیر باشیم، چرا كه توسعه پایدار مرهون مشاركت همه عناصر جامعه خصوصا آموزش كودكان است.

دكتر نجم السادات موسوی عضو هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پیشنهاد دهنده و مجری طرح ملی تهیه محتوای آموزشی محیط زیست ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور، نیز طی سخنانی در این وبینار گفت: محیط زیست، امانتی برای نسل آینده است و لذا با ارث، تفاوت دارد، چون ارث را هرطور كه بخواهیم خرج می كنیم، درصورتی كه امانت، باید سالم و بدون آسیب، به صاحبان آینده آن برسند.

وی با اشاره به اینكه مسایل محیط زیست، یكی از بزرگترین چالش های ملت ها در قرن 21 است، افزود: هرچند كه در كنار آن، مساله كرونا را داریم، اما كرونا نیز خود، زاده تخریب ها و دستكاری انسان در محیط زیست است.

دكتر موسوی اظهار داشت: براساس پژوهش هایی كه انجام شده، یكی از مهمترین دلایل این بحران ها و تخریب ها و در واقع 78 درصد دلایل تخریب در محیط زیست، به فقدان آگاهی لازم و ضعف فرهنگی در زمینه ارتباط شهروندان با محیط زیست برمی گردد، و اجرای طرح پژوهشی تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های كودكان 3 تا 4 ساله، یكی از راهكارهای ارتقای آگاهی در میان آینده سازان و نسل آینده این كشور است.

وی افزود: خوشبختانه با توجه به اینكه آموزش كودكان صفر تا شش ساله زیر چتر آموزش و پرورش قرار گرفته اند و آموزش و پرورش با نگاه روشنفكرانه و با افق بلندی كه من در مجموعه دفتر برنامه ریزی و تالیف كتب آموزش و پرورش مشاهده كردم، امیدوار شدم كه بتوانیم در كنار این عزیزان به این مسایل بپردازیم و به كودكان صفر تا شش ساله كشورمان، دوستی با محیط زیست و چگونگی نگهداری از آن را آموزش بدهیم.

مجری طرح كشوری " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های كودكان 3 تا 4 ساله " تصریح كرد: هدف ما در تدوین و انتشار این بسته آموزشی، این است كه كودك با آشنایی نسبت به محیط زیست، طبیعت و منابع كشورش، به حفظ آنها علاقه مند شده و از كودكی این احساس در او نهادینه شود.

دكتر موسوی افزود: در واقع می خواهیم با حمایت متخصصان سازمان حفاظت محیط زیست و پشتیبانی مدیران و كارشناسان دلسوز آموزش و پرورش، در توانمندسازی مربیان مهدهای كودك و مراكز پیش دبستانی كه آموزش دهنده كودكان هستند، نقش داشته باشیم و با تهیه بسته آموزشی، این مربیان را به ابزاری مطمئن و علمی مجهز كنیم، ضمن آنكه بتوانیم خانواده های كودكان را در آموزش كودكان و خودشان در ارتباط با مسایل محیط زیست، توانمند كنیم.

وی همچنین گفت: با عنایت به این ضرورت ها و فرصت ها، دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با حمایت مركز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست كه با قوت پشتیبان این طرح بوده، همانطور كه از طرح قبلی در ارتباط با كودكان 4 تا 6 ساله حمایت كرد، و همچنین با مشاركت دفتر برنامه ریزی و تالیف كتب درسی آموزش و پرورش و تیم مجربی از مربیان و متخصصان، اجرای طرح پژوهشی " تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای مربیان و خانواده های كودكان 3 تا 4 ساله " را آغاز می كند.

دكتر موسوی با ذكر نام كارشناسان، هنرمندان و عاشقان و دلسوزان حوزه محیط زیست و آموزش كودكان، ابراز امیدواری كرد كه با همكاری سه ارگان دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش، بتوانیم فرایند تهیه این بسته آموزشی را با اهداف ارزشمند آن به پیش ببریم.

در ادامه، دكتر نوذری نماینده دفتر برنامه ریزی و تالیف كتب درسی آموزش و پرورش، در بخش دیگری از این وبینار، تهیه محتوای آموزشی پیرامون محیط زیست برای كودكان را قدم بسیار ارزشمندی دانست و توضیح داد كه این بسته آموزشی چه ارتباطی می تواند با بحث اخلاق در دوره كودكی داشته باشد.

وی افزود: رشد تحولی انسان، برآیندی از تغییراتی است كه در آن اتفاق می افتد و عواملی در آن اثر دارد كه اولین عامل، "نیروی فطری و درونی كودك" است، دومین عامل، "رشد عقلانی و كلامی كودك "، و یكی دیگر از عوامل اثرگذار بر رشد كودك، "محیط اجتماعی و محیط زیست كودك" است.

نوذری تصریح كرد كه كودك بصورت مداوم با محیط زیست خود ارتباط دارد و برغم اینكه این عوامل بصورت ابعاد جداگانه مطرح می شوند، اما با یكدیگر همپوشانی دارند و مرتبط هستند و بر یكدیگر اثر می گذارند و زیر چتر فطرت كودك، شخصیت كودك شكل می گیرد، بنابر این در دوره پیش از دبستان، آنچه كه در تدوین محتوا می تواند موثر باشد و محتوای كاملتر و جامع تری را در اختیار كودكان قرار بدهد، نگاه چند بعدی و چند جانبه است.

وی با تاكید بر اینكه تهیه بسته آموزشی محیط زیست، اتفاق خجسته ای است كه آن را به كار ویژه ای تبدیل می كند، گفت: بطور كلی می توان اهداف هشت گانه آموزش كودكان را در نظر بگیریم و فراخور محتوایی كه در این بسته در نظر گرفته می شود، اهداف دیگر هم مدنظر قرار بگیرد و در نظر داشته باشیم و حین آموزش یك موضوع در ارتباط با محیط زیست، توجه كنیم كه كودك قرار است این موضوع آموزشی را با اولویت پرورش تفكرش یاد بگیرد و این كودك است كه تفكر می كند، كشف می كند و با ارتباط خودش، آن موضوع را دریافت می كند.

دكتر نوذری افزود: بنابر این همزمان، تفكر كودك را هم پرورش می دهیم. و باید به این دقت كنیم كه زبان كودك حین آشنایی با محیط زیست، پرورش پیدا می كند و از نظر كلامی می تواند قدرت استدلال های ساده و استفاده از واژگان مختلف را داشته باشد و بواسطه آن، دایره واژگان او متناسب با سنش رشد می كند.

وی همچنین اظهار داشت: یكی از اهداف مهمی كه می تواند بر دیگر اهداف نیز سایه بیاندازد، فطرت الهی است. كه می تواند یك رنگ فطری و یك رنگ الهی، به آموزش ها بدهد. برای كودكان این اتفاق خیلی ساده می افتد، چرا كه صرفا كافیه زمانی كه از طبیعت صحبت می كنیم، همانجا به حس درون كودك به واسطه شنیدن صدای آب و قرار گرفتن در محیط طبیعی و یا در محیط زندگی اشاره كنیم.

وی در پایان ابراز امیدواری كرد كه بسته ای پرمحتوا برای كودكان تهیه شود كه به رشد چند جانبه و رشد طبیعی كودكان كمك كند.

مهندس آرتا قائم مقام مركز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی سخنانی در این وبینار، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست در راستای اجرای سیاست های مقام معظم رهبری در خصوص گسترش سواد محیط زیستی كودكان، در تعامل نزدیك با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی توانست اتفاقات خوبی در حوزه پیش دبستان رقم بزند و با دستگاه های متولی بتوانیم پیام های آموزشی و اثرگذار را در آینده سازان ایران اسلامی نهادینه كنیم.

وی افزود: سازمان حفاظت محیط زیست با توجه به تجربه خوبی كه با حوزه كودكان پیش دبستان داشت، در تعامل با دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، پروپوزالی برای تهیه بسته آموزشی جهت كودكان 3 تا 4 ساله آماده كرد كه جای تشكر دارد از تمامی دست اندركاران و تیم كارشناسی كه موفق شدند پروپوزال را به خوبی نگارش كنند و اینكه با دست اندركاران آموزش و پرورش بتوانیم محتواهای فاخر و آموزش های موثر را برای كودكانمان طراحی كنیم .

آرتا تصریح كرد: من اعتقاد راسخ دارم كه وجود دانشگاه ها می تواند در حل مسایل و مشكلات كشور خیلی كمك كند و سازمان حفاظت محیط زیست در اولین اقدام در ارتباط با تغییر نگرش نسل آینده نسبت به محیط زیست، با همكاری دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی به این نتیجه رسید كه می تواند محتواهای آموزشی و اثرگذار را طراحی كند.

وی در پایان سخنانش افزود: مركز آموزش سازمان حفاظت محیط زیست، با عزم راسخ نسبت به اینكه باید در آموزش محیط زیست كودكان، اقدامات اساسی و فاخری انجام بدهد، اعلام آمادگی می كند تا طرح ها و پروژه هایی كه با این هدف طراحی می شوند را حمایت كند.

دكتر مریم شریفیان عضو بازنشسته هیات علمی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی و یكی از ابداع كنندگان دوره های آموزش محیط زیست برای دانشجویان و كودكان در كشور، در سخنانی، ضمن ابراز خشنودی از اجرای طرح تهیه و تولید محتوای آموزشی محیط زیست برای كودكان 3 تا 4 سال گفت: این پروژه دستاوردهای بسیار زیادی داشته و در اهمیت آن صحبت ها شد، اما نكته مهم دیگری كه كمتر درمورد آن گفته شد، تجربه همكاری بخش های دولتی با یكدیگر است كه منجر به انتقال نتایج به یك گروه مخاطب شده و در این كار یك الگوی عینی بدست آمده است.

وی با اشاره به اینكه توسعه پایدار این سرزمین به نسل آینده تعلق دارد، افزود: كسانی بودند كه بعنوان افرادی مسئول و متعهد نسبت به آن نسلی كه ما امانتدار آن هستیم، عمل كردند و امروز شاهد مشاركت كم نظیر همه كسانی هستیم كه دست اندركار اصلی اجرای محتوای این بسته ها هستند، مربیان عزیزی كه در تمام مقاطع صفر تا 6 ساله حضور دارند و پروژه قبلی نیز با همكاری این عزیزان به نتیجه رسید.

وی در پایان سخنانش، از همه دست اندركاران در وزارت آموزش و پرورش و سازمان حفاظت محیط زیست و خانم دكتر موسوی مجری این طرح پژوهشی تشكر كرد.

دكتر ولی زاده نماینده سازمان بهزیستی و مهدهای كودك در آموزش و پرورش، مساله آموزش محیط زیست به كودكان را دغدغه ارزشمندی دانست و گفت: " احترام به محیط زیست، احترام به ارزش های الهی است " و اگر همین یك جمله را در رفتار و در زندگی خود مدنظر قرار بدهیم، به خوبی به رسالت خود عمل كرده ایم.

وی افزود: ویژگی این برنامه (تهیه و تولید بسته آموزشی)، استفاده و جلب همكاری و مشاركت از افرادی است كه در اجرا نقش دارند و مطمئنم كه اجر بی پایان الهی در انتظار همه دست اندركاران این برنامه است كه در زمینه محیط زیست فعالیت می كنند.

گفتنی است؛ طرح ملی « تهیه و تولید محتوای آموزشی مسایل محیط زیست ویژه مربیان و والدین كودكان 3 تا 4 ساله كشور »، با همكاری متخصصان آموزش و پرورش، كارشناسان معاونت آموزشی سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان ها و نهادهای فعال در زمینه امور كودكان اجرا می شود، همانطور كه طی دو سه سال اخیر، اینگونه محتواهای آموزشی خاص مربیان و والدین كودكان 4 تا 6 ساله نیز تهیه و منتشر شد.

با تهیه این بسته آموزشی، همه مربیان مهدهای كودك و مراكز آموزشی پیش از دبستان آموزش و پرورش و والدین كودكان این گروه سنی، می توانند با استفاده از این محتواهای آموزشی كه با توجه به سن و شرایط این كودكان طراحی و تدوین می شود، كودكان را با مسایل مربوط به محیط زیست و اهمیت آن در زندگی همه موجودات كره زمین آشنا كرده و آنان را برای حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی كشورشان آماده كنند.

دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی با 23 گروه آموزشی و 9 مركز تحقیقات تحت نظارت وزارت بهداشت، علاوه بر تعلیم و تربیت نیروی متخصص در رشته های سه حوزه سلامت (توانبخشی، سلامت اجتماعی و سلامت روانی)، انواع خدمات حیطه فعالیت خود را به بیماران و نیازمندان جامعه ارائه می دهد و در طراحی و اجرای پروژه های ملی و منطقه ای نیز مشاركت دارد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: نعیمی پور
   تاریخ: ۰۳:۱۴ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۱