دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

برگزاری پویش تاب آوری اجتماعی با هدف پیشگیری از خشونت خانگی
 
معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی از برگزاری پویش تاب آوری اجتماعی با هدف پیشگیری از خشونت خانگی در نیمه دوم امسال خبر داد به طوری كه هدف از برگزاری این پویش را آگاه سازی و ارتقای دانش برای پیشگیری از خشونت های خانگی و خودكشی دانست.
آرزو ذكایی فر در گفت وگو با ایرنا گفت: برنامه ها و مداخلات پیشگیرانه در سال جاری به دو شكل ادامه خواهد داشت. برخی استان های كشور ممكن است در رابطه با خشونت ها و خودكشی نیازمند مداخلات و اقدامات بیشتری باشند، بنابراین برنامه های بهزیستی در آن استان ها بیشتر است.
وی افزود: به عبارت دیگر تلاش كردیم امسال برنامه های پیشگیری از آسیب های اجتماعی را به گونه ای طراحی كنیم كه مناسب با وضعیت و مسائل و مشكلات هر استان باشد و امیدواریم با اجرای این برنامه ها، بتوانیم گام های مؤثری در ارتقای دانش، آگاه سازی، اطلاع رسانی و توانمندسازی آحاد مردم جامعه در راستای پیشگیری و كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی برداریم.
معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی گفت: مقدمات اجرای پویش تاب آوری اجتماعی با تأكید بر پیشگیری از خشونت خانگی و خودكشی در سال جاری در حال انجام بوده و جلسات كارشناسی با افراد صاحبنظر و اساتید دانشگاهی در حال برگزاری است.
ذكایی فر افزود: كمیته علمی و پژوهشی در دبیرخانه رصد آسیب های اجتماعی شكل گرفته و یكی از كمك هایی كه اعضای كمیته علمی و پژوهشی دبیرخانه به ما می كنند، ارائه مشاوره در راستای اجرای برنامه ها و طراحی برنامه های اثربخش در حوزه كنترل و كاهش آسیب های اجتماعی و اجرای مداخلات است.
وی با بیان اینكه كمپین تاب آوری اجتماعی در سال 1400 در نیمه دوم آغاز می شود، گفت: یكی از برنامه ها و اقداماتی كه در راستای آگاه سازی و اطلاع رسانی عمومی به ویژه در حوزه پیشگیری سطح اول بسیار مؤثر است، برگزاری پویش ها و كمپین ها است. بر همین اساس یكی از وظایف و فعالیت های دفتر پیشگیری از آسیب های اجتماعی، پیشگیری در حوزه خشونت و خودكشی است.
معاون پیشگیری از آسیب های اجتماعی بهزیستی بیان كرد: سازمان بهزیستی كشور در طول این سال ها برنامه های متعددی را در این زمینه دنبال كرده كه از جمله آنها می توان آموزش عموم مردم جامعه، مداخلات به موقع، خدمات ارائه شده از سوی اورژانس اجتماعی با شماره 123 و صدای مشاور با شماره 1480 را نام برد.
ذكایی فر افزود: در حوزه پیشگیری نیز دو كار اساسی را داریم دنبال می كنیم. نخست در بخش آگاه سازی و اطلاع رسانی و دیگری در بخش ارتقای دانش، نگرش و تغییر رفتار مردم و افراد نیازمند دریافت خدمات است.
همچنین شناسایی افرادی كه در گروه های پرخطر قرار می گیرند، از دیگر اقدامات بهزیستی است تا بتوانیم مداخلات خود را از جمله مداخلات مشاوره و مددكاری را به موقع به آنان ارائه دهیم. پویش سال گذشته نیز بر همین اساس اجرا شد.
وی گفت: پویش تاب آوری اجتماعی سال گذشته با تأكید بر رفتار همدلانه و پیشگیری از خشونت بود. امسال نیز این پویش را خواهیم داشت و پیش بینی شده تا این كمپین در نیمه دوم سال جاری برگزار شود.
هدف از پویش اطلاع رسانی و آگاه سازی در زمینه خدمات ارائه شده از سوی سازمان بهزیستی است به ویژه اطلاع رسانی درباره سامانه های خط خدمات مشاوره با تلفن 1480 و خط بحران با شماره 123 است تا در مواقع لزوم، افراد از راهنمایی متخصصان شاغل در این سامانه ها، استفاده كنند و هم بتوانند مداخلات به موقع و تخصصی را دریافت كنند.
   تاریخ: ۱۰:۴۵ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۷