دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

خدمات شركت مترو تهران به افراد معلول تشریح شد
 
تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام كرد: یكی از اقدامات مهم در این شركت مناسب سازی ایستگاه های مترو برای اقشار خاص است كه در سال های اخیر به جدیت دنبال شد تا جایی كه اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمی شود.
خدمات شركت مترو تهران به افراد معلول تشریح شد تهران- ایرنا- مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه اعلام كرد: یكی از اقدامات مهم در این شركت مناسب سازی ایستگاه های مترو برای اقشار خاص است كه در سال های اخیر به جدیت دنبال شد تا جایی كه اجازه افتتاح ایستگاه مترو بدون آسانسور و پله برقی داده نمی شود.

به گزارش ایرنا از اعلام روز شنبه مدیریت ارتباطات و امور بین الملل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه؛ علی عبداله پور در این باره افزود: در سال های اخیر توجه ویژه ای به معلولین شده و افتتاح ایستگاه منوط به داشتن آسانسور و پله برقی بوده تا افرادی كه با ویلچر وارد ایستگاه مترو می شوند، با پله های ثابت یا برقی مواجه نشوند و بتوانند به سادگی روی سكوی ایستگاه قرار بگیرند.

وی تصریح كرد: در اجرای طرح مناسب سازی ایستگاه ها، روشندلان نیز مورد توجه قرار گرفته اند. به طور مثال كم بینایان با استفاده از رنگ بندی های صورت گرفته در ایستگاه مترو و نابینایان از طریق مسیر ویژه ای كه برای آنها در نظر گرفته شده، می توانند به قطار درون شهری دسترسی پیدا كنند. به هر صورت، اقداماتی در مسیر مناسب سازی مترو برای معلولان در دستور كار شركت بهره برداری مترو تهران و حومه قرار دارد.

عبداله پور با اشاره به اینكه مخاطبان شهر زیر زمینی عمدتا مسافران شهر تهران و حومه هستند، گفت: طبق آماری كه از سازمان بهزیستی دریافت كردیم، بین 100 تا 120 هزار نفر نیازمند دریافت خدمات خاص در مترو هستند؛ مانند كم بینایان، نابینایان و معلولانی كه از ویلچر استفاده می كنند. بنابراین، طبق استانداردهای موجود دسترسی برای این گروه خاص را تا آنجا كه ممكن است آسان كردیم.

وی افزود: استفاده این افراد از آسانسور، ایجاد رمپ، آموزش های مختلف به كاركنان شركت بهره برداری مترو تهران و حومه. برای افراد كم بینا همچنین روش هایی بابت دسترسی آسان به مترو مثل استفاده از رنگ زرد در مسیرهای موجود را اجرا كرده ایم.

وی در خصوص اجرای رنگ زرد لبه سكو گفت: شركت بهره برداری مترو زمانی كه شروع به اجرای این طرح كرد، لبه سكوها به رنگ قرمز درآمده بود اما سازمان بهزیستی با بررسی هایی كه انجام داده بود، معتقد بود انعكاس رنگ زرد در چشم افراد كم بینا بیشتر است، لذا تمامی خطوط قرمز رنگ در ایستگاه های متری تهران و حومه به زرد تبدیل شدند.

عبداله پور افزود: برای نابینایان جز مشخص كردن لبه سكو به رنگ زرد، مسیر ویژه ای را مشخص كره ایم تا در زمان تردد در ایستگاه های مترو بتوانند با عصای سفید یا تماس كفِ كفش به زمین، وارد قطار شوند. بدین ترتیب، در طول مسیر 140 متری روی سكو آنها می توانند به داخل واگن هدایت شوند.

وی خاطرنشان كرد این كار هم از طریق همكاری و همفكری شركت بهره برداری متروی تهران و حومه با سازمان بهزیستی اتفاق افتاد. به این ترتیب كه مسیرهای مستقیم، با شیارهای مستقیم مشخص شده و در زمان تغییر مسیر به سمت چپ یا راست از دكمه هایی كه شبیه سكه است، استفاده شده است.

مدیرعامل شركت بهره برداری مترو تهران و حومه با بیان اینكه تلاش شد تمامی امكانات ایجاد شده برای افراد شرایط خاص در ایستگاه های مترو از طریق سایت شركت به آدرس metro.tehran.ir اطلاع رسانی شود، گفت: طی تفاهمنامه ای كه با سازمان بهزیستی داشتیم و آنها هم نشریاتی برای خود دارند، اطلاع رسانی به شكل دیگری هم صورت می گیرد. مثلا ایستگاه هایی كه آسانسور دارند و جلوی آنها رمپ قرار گرفته و ایستگاه هایی كه مناسبِ روشندلان است را فهرست كرده و به سازمان بهزیستی داده شده است.

عبداله پور خاطرنشان كرد: در كنار كارهای انجام شده یكسری سیستم های دریافت كننده و ارسال كننده روی عصای سفید هم به ایستگاه ها اضافه كردیم. در لحظه ای كه فرد نابینا یا كم بینایی وارد ایستگاه شود، دستگاهی كه روی عصا متصل است، روشن می شود و در این هنگام گیرنده ای كه در ایستگاه قرار دارد، متوجه حضور فرد روشندل می شود و با سیستم صوتی فرد را راهنمایی و هدایت می كند.

وی افزود: البته استفاده از این سیستم هنوز عمومی نشده است و در 2 ایستگاه اجرا شد، اما به دلیل اینكه هزینه زیادی داشت و نگهداری آن نیز دست و پاگیر بود و پارازیت هایی هم روی مسیر سیگنالینگ ما ایجاد می شد، فعلا از دستور كار خارج شده است. اما در تلاش هستیم این سیستم مانند یك اپلیكیشن روی مویابل ایجاد شود تا مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: در گذشته بعضی ایستگاه های مترو بدون آسانسور افتتاح می شدند اما در حال حاضر هر ایستگاه باید حداقل با یك آسانسور به شركت بهره برداری مترو تحویل داده شود و این در دستور كار شركت راه آهن شهری تهران و حومه (مترو) است. با این رویكرد دیگر افراد گروه خاص كه مورد توجه ما قرار دارند، می توانند راحت تر از مترو استفاده كنند.

به گزارش ایرنا، ناوگان مترو تهران و حومه در هفت خط و 141 ایستگاه فعال است.

برچسب ها
- معاونت حمل و نقل و ترافیك شهرداری تهران
- شهر تهران
- شركت بهره برداری مترو تهران و حومه
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۰۲ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۷