دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

هشدار رییس انجمن مغز و اعصاب: آمار بیمارهای مغز و اعصاب تكان دهنده است/ تاثیر كرونا بر سیستم عصبی و مغزی
 
درحال حاضر در كشور حدود 750 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر داریم و متأسفانه پیش بینی می كنیم كه در آینده نیز با تعداد بیشتری از این بیماران مواجه شویم. این موضوع در مورد "سردرد" ها نیز صادق است.
درحال حاضر در كشور حدود 750 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر داریم و متأسفانه پیش بینی می كنیم كه در آینده نیز با تعداد بیشتری از این بیماران مواجه شویم. این موضوع در مورد "سردرد" ها نیز صادق است.

هشدار رییس انجمن مغز و اعصاب: آمار بیمارهای مغز و اعصاب تكان دهنده است/ تاثیر كرونا بر سیستم عصبی و مغزی

حسین پاكدامن رییس انجمن مغز و اعصاب ایران با بیان این كه پیشگیری مطمئن ترین راه برای كاهش عوارض روحی و جسمی ناشی از بیماری های مغز و اعصاب است، آمار مبتلایان به بیماری های نورولوژی را ناخوشایند و تكان دهنده خواند.

پارسا بهرفر - رییس انجمن مغز و اعصاب ایران در نشست خبری بیست و هشتیمن كنگره نورولوژی ایران گفت: ما آمارهای تكان دهنده ای در خصوص بیماری های مغز و اعصاب داریم. برای مثال در كشور حدود یك میلیون و 320 هزار بیمار مصروع داریم كه نسبت به میانگین كشورهای توسعه یافته بسیار بالاست و حدود 17 در صد هزار را شامل می شود.

وی همچنین با بیان این كه سكته های مغزی سومین عامل مرگ و میر هستند، تصریح كرد: آمارها نشان می دهد كه حدود 180 هزارنفر سالیانه دركشور ما به دلیل سكته مغزی از دنیا می روند و البته سن ابتلا به آن نیز حدود 10 سال پایین آمده، این در حالی است كه می توان با پیشگیری به موقع از این آمار تكان دهنده كاست.

پاكدامن در بخش دیگری از اظهارات خود به رشد آماری بیماران مبتلا به آلزایمر اشاره كرد و گفت: درحال حاضر در كشور حدود 750 هزار بیمار مبتلا به آلزایمر داریم و متأسفانه پیش بینی می كنیم كه در آینده نیز با تعداد بیشتری از این بیماران مواجه شویم. این موضوع در مورد "سردرد" ها نیز صادق است.

این استاد تمام دانشكده علوم پزشكی دانشگاه شهید بهشتی تأكید كرد: باید متوجه باشیم چه عوارض سنگینی در نتیجه این بیماری ها بر فرد، خانواده، اجتماع و در نهایت اقتصاد كشور وارد می شود.

وی در خصوص ابتلای بیماران به MS نیز به ناهمگونی رشد این بیماری با تقسیم بندی های جغرافیایی پرداخت و افزود: یك ناهمخوانی معناداری در مورد رشد MS در كشورمان وجود دارد كه نگران كننده است.

پاكدامن آمار فعلی بیماران را حدود 85 هزار نفر برشمرد و ادامه داد: طبق تقسیم بندی جغرافیایی باید بین 2 تا 3 درصد بیمار مبتلا به MS وجود داشته باشد در حالی كه الان تعداد مبتلایان بسیار بالاتر از این عدد است و این یك هشدار جدی است.

رییس انجمن مغز و اعصاب ایران به بار مالی این بیماری ها بر اقتصاد كشور نیز اشاره كرد و گفت: متأسفانه ما هنوز آمار درستی از میزان هزینه ها نداریم ولی آمار دیگر كشورها از جمله آمریكا نشان می دهد فقط در سال 2016 بیش از 100 میلیارد دلار صرف سكته های مغزی شده است.

وی افزود: در دهه 90 پیشرفت های زیادی برای درمان بیماری های یاد شده در كشور انجام و داروهای زیاد و موثری برای درمان صرع، ام اس، سكته مغزی و ... كشف و تولید شده است كه از آن جمله می توان به داروهای نسل دوم نیز اشاره كرد اما باید اقدامات پیشگیرانه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

تا می توانید از كرونا فرار كنید رییس انجمن مغز و اعصاب ایران به بیماری كرونا و عوارض آن بر سیستم عصبی مبتلایان نیز اشاره كرد و گفت: كرونا علاوه بر ریه تمام سیستم عصبی و مغزی حس های بویایی ، شنوایی، نخاع ، عروق ، اعصاب محیطی را درگیر كرده و افراد مبتلا به این بیماری كه با عوارض متفاوت درگیر كرونا می شوند تا مدت های زیادی دچار ناتوانی های متفاوت خواهند شد.

پاكدامن گفت: یك سوم افرادی كه از كرونا نجات می یابند دچار اختلالات جسمی و روحی می شوند و حتی برخی از مبتلایان به این بیماری ممكن است فشار خون بالا، مشكلات قلبی و قند بگیرند. بنابراین تا می توانید از كرونا فرار كنید زیرا ما هنوز در مورد این بیماری درمان قطعی و مشخصی نداریم .

به گفته این استاد دانشگاه شهید بهشتی، انجام واكسیناسیون نشان از كاهش موارد بستری و فوت ناشی از كرونا داشته كه جای امیدورای است.

در ادامه احسان شریفی پور نورولوژیست و دبیر علمی بیست و هشتمین كنگره نورولوژی ایران نیز از عدم حمایت های مالی، اجتماعی در خصوص بیماران مبتلا به بیمار یهای مغز و اعصاب سخن گفت و افزود: وقتی جامعه رو به پیری می گذارد، مباحث بهداشت روحی و جسمی افراد از اهمیت بیشتری هم برخوردار می شود .

وی با بیان این كه توجه به نورولوژی یك نیاز مغفول مانده است، تصریح كرد: متأسفانه فقدان حمایت های قانونی در مورد مبحثی با این درجه از اهمیت - كه بر تمام شئون زندگی فردی ، اجتماعی و اقتصادی ما اثر می گذارد- به وضوح دیده می شود. این موضوع سبب شده كه منابع بسیاری از سرمایه های مالی تا انسانی را از دست بدهیم .

شریفی پور در بخشی دیگر از اظهارت خود برگزاری بیشت و هشتیمن كنگره نورولوژی ایران را فرصتی مغتنم برای تبادل آخرین اطلاعات علمی و دریافت نتایج پژوهش های عملیاتی در سطح بین المللی خواند و گفت: در این كنگره كه از 12 تا 15 مرداد 1400 از ساعت هشت و سی دقیقه صبح آغاز می شود و در تمام این چهار روز تا ساعت 18 به طول می انجامد، 300 سخنران داخلی و خارجی طرح موضوع خواهند كرد و ما امیدورایم با استقبال قابل توجهی نیز مواجه شود.

وی افزود: پیش از شروع كرونا، با یكصد سخنران در حدود 1000 نفر ثبت نام كننده و 4000 بازدید داشتیم ولی در حال حاضر به دلیل شرایط خاص كرونایی، كنگره به صورت مجازی برگزار می شود و با توجه به افزایش تعداد سخنرانان، انتظار افزایش تعداد شركت كنندان نیز منطقی به نظر می رسد.

به گفته شریفی این كنگره با كمك شركت های دانش بنیان داخلی با پهنای باند مناسب، خدمات مطلوبی در راستای ایجاد تعامل در فضای مجازی را به ثبت نام كنندگان خواهد داد.

بیشتر بخوانید:

سالانه 180 هزار نفر در كشور دچار سكته مغزی می شوند
اختلالات جدی مغز در افراد مبتلا به كرونا

لینك كوتاه: asriran.com/003KHe
منبع خبر:
عصر ایران
   تاریخ: ۱۱:۲۶ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۹۶