دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آغاز واكسیناسیون انبوه علیه كرونا در سیستان و بلوچستان / رفع نیازهای دارویی و تجهیزاتی استان
 
نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان گفت: حدود دو هفته است كه در استان سیستان و بلوچستان حضور داریم و در این مدت در درجه اول تلاش كردیم كه محدودیت ها، مشكلات و كمبودها را در شرایط بحرانی اخیر شناسایی و راهكار مناسب برای آنها اتخاذ كنیم.
آغاز واكسیناسیون انبوه علیه كرونا در سیستان و بلوچستان / رفع نیازهای دارویی و تجهیزاتی استان به گزارش ایسنا، دكتر حمید سوری اظهار داشت: پهناوری سیستان و بلوچستان و گسترش اپیدمی و با توجه به اینكه در طول یك سال و نیم گذشته این استان، مواجهه حادی با اپیدمی بیماری كرونا نداشت و افراد حساس جامعه زیاد بودند، بنابراین گردش ویروس در جمعیت، نسبت به سایر مناطق كشور ممكن است بیشتر باشد.

وی افزود: واریانت دلتا و سایر واریانت های كرونا در سیستان و بلوچستان در گردش است. خوشبختانه اقداماتی كه انجام شده تا حد زیادی، دغدغه های كادر بهداشت و درمان را در این استان كاهش داده است. در حال حاضر نیازهای دارویی رفع شده و كمبودی در بیمارستانها از نظر تجهیزات و لوازم وجود ندارد.

رییس كمیته واكنش سریع كووید19 خاطرنشان كرد: در حوزه پیشگیری، تعداد قابل توجهی كیت برای تست های آزمایشگاهی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و این استان در اولویت وزارت بهداشت، مسئولان كشوری، نمایندگان مجلس و سازمان های خیریه و مردم نهاد است.

بنابر اعلام روابط عمومی وزارت بهداشت، سوری تصریح كرد: تعداد واكسن زیادی وارد استان سیستان و بلوچستان شده و تمام دغدغه ها برطرف و فضایی ایجاد شده كه به نوبت و با برنامه ریزی، بتوانیم گروه های جامانده از واكسن به دلایل شخصی یا وقفه در ارسال واكسن را واكسینه كنیم. از روز گذشته واكسیناسیون انبوه به شكل گسترده در این استان آغاز شد و شاهد استقبال خوبی از سوی مردم هستیم اما نیاز است كه مدیریت ارائه خدمات تقویت و از تجمع مردم در مراكز واكسیناسیون جلوگیری شود.

رییس كمیته اپیدمیولوژی كووید19 گفت: مردم برای تزریق واكسن كرونا با نوبت گیری در سامانه SALAMAT.GOV.IR در زمان تعیین شده به مراكز واكسیناسیون مراجعه و از عجله، شتاب و نیز تجمع در این مراكز پرهیز كنند چون تجمع افراد باعث می شود كه شانس انتقال بیماری بیشتر شود. فردی كه واكسن كرونا زده و از مركز واكسیناسیون خارج می شود همچنان تا چندین روز، احتمال ابتلا به كرونا را دارد.

وی یادآور شد: با كمك نیروهای بومی، بسیج و نیروهای داوطلب، اقدامات خوبی برای مدیریت بیماری انجام شده و چندین مركز واكسیناسیون توسط بسیج جامعه پزشكی در این استان تشكیل شده است. چندین گروه از نیروهای بهداشتی و درمانی در حال اعزام به سیستان و بلوچستان هستند تا بخشی از كمبودهای نیروهای پرستاری و حوزه درمان به ویژه در نقاط دوردست جبران شود.

سوری گفت: مشكل اكسیژن و تامین داروهای مورد نیاز در بیمارستانهای سیستان و بلوچستان وجود ندارد و این اقدامات برای كاهش التهاب موجود در این استان صورت گرفته البته اقدامات بسیار زیاد دیگری هم مانده كه برای آنها برنامه ریزی انجام شده است.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان تصریح كرد: برای حل مشكل این استان، سعی كرده ایم رویكرد استانی داشته باشیم نه اینكه در سطح یك دانشگاه علوم پزشكی خاص متمركز شویم چون در این استان، سه دانشگاه علوم پزشكی زاهدان، زابل و ایرانشهر فعالیت دارند و تلاش ما، ایجاد هماهنگی بین این دانشگاه ها با رویكرد استانی برای انجام مداخلات و نیز استفاده از تجارب متقابل بوده است.

وی افزود: در این مدت، تیم های واكنش سریع را با استفاده از واحدهای مرتبط مانند بهداشت محیط، ارتقای سلامت، مبارزه با بیماری ها و بهداشت حرفه ای به شكل مشترك در بین سه دانشگاه علوم پزشكی تشكیل دادیم تا به صورت تیمی با زیرمجموعه های خود فعالیت كنند.

رییس كمیته واكنش سریع كووید19 خاطرنشان كرد: برای مدیریت كرونا در سیستان و بلوچستان در سه فاز كوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برنامه ریزی شده است. در كوتاه مدت به دنبال این هستیم كه در 10 روز، شرایط را باثبات، روند افزایشی بیماری را متوقف كنیم و به سمت كاهشی برویم. در میان مدت كه 28 روز خواهد بود، روند كاهشی استمرار پیدا خواهد كرد و با كاهش مراجعه به بیمارستانها، اشتغال تخت های بیمارستانی كم شود. در فاز سوم با افزایش ایمنی جامعه از طریق واكسیناسیون، تقویت بیماریابی، شناسایی زودرس و درمان فوری بیماران از وخامت بیماری در استان سیستان و بلوچستان بكاهیم.

سوری یادآور شد: از مردم می خواهیم كه اگر فرد مبتلایی را در خانواده دارند، تصور كنند كه خودشان هم مبتلا هستند و اگر علائمی نداشتند یا علائم خفیف داشتند، تصور نكنند كه سالم هستند. حدود 50 درصد از مبتلایان، بدون علائم و قادر هستند كه اطرافیان را مبتلا كنند و باید با كنترل این موارد، چرخش ویروس در جامعه را به حداقل برسانیم، بیماریابی فعال را گسترش دهیم و مراقبت ها و درمان های زودرس را شروع كنیم و در حال حاضر خوشبختانه كلینیك های سرپایی در بیمارستانهای استان سیستان و بلوچستان ایجاد شده است.

وی ادامه داد: فاز اول بیمارستان 320 تختخوابی علی ابن ابیطالب(ع) راه اندازی شد و نیروهای بهداری ارتش در آن حضور دارند و این بیمارستان نیاز مركز این استان را برطرف می كند و با هماهنگی بهداری ارتش، نیروهای مورد نیاز این بیمارستان تامین شده است البته هنوز به وضعیت مطلوب و عادی نرسیده ایم بلكه به سمت كنترل شرایط پیش می رویم و تا حد زیادی، این پیشرفت تحقق یافته است.

این استاد اپیدمیولوژی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی تاكید كرد: مشاركت سایر بخش ها از جمله شهرداری ها، فرمانداری ها، صدا و سیما و رسانه ها و سازمان های دولتی و غیردولتی در كنترل اپیدمی، بسیار مهم است و نقش حوزه سلامت در این شرایط شاید حدود 20 تا 25 درصد باشد و بیش از دو سوم كنترل اپیدمی و شرایط طغیان، مربوط به سایر سازمانها است.

سوری تصریح كرد: باید مبادی ورودی و خروجی و مرزهای قانونی و غیرقانونی را به شدت كنترل كنیم. در چند روز گذشته از مرزهای میرجاوه و همچنین مرز میلك در منطقه سیستان بازدید كردم. در برخی از این مناطق مرزی، كنترل ها خوب اما در برخی مناطق دیگر، ضعیف است و نیاز داریم كه رفت و آمدها را بیشتر كنترل كنیم تا ورود موارد آلوده از كشورهای آلوده از جمله افغانستان و پاكستان به حداقل برسد.

وی یادآور شد: در شرایط كنونی كه تردد مسافر در مرزهای استان سیستان و بلوچستان انجام نمی شود اما هنوز مراودات تجاری وجود دارد و روزانه شاید حدود 6 تا 7 نفر از این مرزها، ورود و خروج دارند كه می تواند تلاش های حوزه سلامت را خنثی كند.

رییس كمیته واكنش سریع كووید19 گفت: از همه بزرگان و رسانه ها در استان سیستان و بلوچستان می خواهیم كه نسبت به آرام سازی شرایط روانی جامعه كمك كنند چون التهاب ایجاد كردن و دامن زدن به آن، به نفع هیچ كسی نیست كه اگر می توانست در كنترل اپیدمی موثر باشد، بنده سعی می كردم از همه ملتهب تر برخورد كنم.

نماینده ویژه وزیر بهداشت در استان سیستان و بلوچستان ادامه داد: افرادی كه دانسته یا ندانسته، فضای روانی جامعه و این استان را ملتهب می كنند، قطعا بدانند كه مسئول جان مردم هم خواهند بود. رسانه ای كردن برخی اطلاعات و تصاویر، چیزی را حل نمی كند بلكه باید كمك كنیم كه گره ها و مشكلات را با همدیگر برطرف كنیم. قرار نیست كشمكش های صنفی، باندی و سیاسی مبنایی برای عدم كنترل اپیدمی و بیماری باشد و امیدواریم كه روند كاهشی كه در برخی شهرهای این استان شروع شده، در سطح همه شهرها ادامه پیدا كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۲ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۲