دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

شایع ترین سوالات مردم از «خط ملی اعتیاد» در دوران كرونا
 
شایع ترین سوالات مردم از «خط ملی اعتیاد» در دوران كرونا سرپرست مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با بیان اینكه در سه ماه اول سال جاری 110 هزار نفر با خط ملی اعتیاد تماس موفق داشتند، گفت: تماس گیرندگان درباره همه مواد اعتیادآور سوال می پرسند، اما در سه ماه اول سال جاری بیشترین سوالات درباره گل بود و سوالات درباره تریاك در اولویت دوم قرار داشت.
فاطمه رضوان مدنی با بیان اینكه خط ملی اعتیاد به شماره 09628، مركز تلفنی تخصصی جهت ارائه راهكارهای پیشگیری از مصرف مواد، راهنمایی در زمینه درمان اعتیاد و ارجاع به مراكز درمان و بازتوانی اعتیاد است، گفت: مردم می توانند از خدمات تخصصی اعتیاد در هر نقطه از كشور بهره مند شوند.
وی افزود: متخصصان حوزه اعتیاد در خط ملی مشاوره اعتیاد هر روز از ساعت 8 تا 20 آماده پاسخگویی و ارائه مشاوره به افرادی كه درباره پیشگیری از اعتیاد، مواد اعتیادآور و احتمالاً نیازمند شیوه های درمان اطلاعات تخصصی هستند، است.
رضوان مدنی با بیان اینكه دو گروه از افراد با این مركز تماس می گیرند، یادآور شد: دسته اول افرادی هستند كه خودشان مصرف كننده مواد بوده و به دنبال راهكارهای مناسب درمان یا نشانی مراكز درمانی معتبر و دارای مجوز رسمی هستند. دسته دوم افرادی هستند كه خودشان مصرف كننده نیستند، اما درباره فرد مصرف كننده سوال می پرسند یا اینكه ممكن است صرفا به دنبال كسب اطلاعات و راهنمایی باشند؛ مانند كسی كه فرزند نوجوان دارد و درباره شیوه رفتار با فرزندش به دنبال اطلاعات است. سرپرست مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور با اشاره به میزان تماس های افراد با خط ملی اعتیاد در سه ماه اول سال جاری یادآور شد: تعداد تماس های موفق در سه ماه اول سال 1400 بالغ بر 110 هزار نفر بود. همچنین تعداد تماس گیرندگان زن با این مركز بیشتر از مردان است، به طوریكه در سه ماه اول سال جاری به طور میانگین 82 درصد تماس گیرندگان زن و بیشترین درصد آنها مادران و همسران افراد معتاد بودند كه به دنبال راهكار جهت درمان آنها بودند.
به گفته وی، میانگین سنی تماس گیرندگان با خط ملی اعتیاد در سه ماه اول سال جاری 25 سال بود.
رضوان مدنی گفت: تماس گیرندگان درباره همه مواد اعتیادآور سوال می پرسند، اما در سه ماه اول سال جاری بیشترین سوالات درباره گل بود و سوالات درباره تریاك در اولویت دوم قرار داشت.
سرپرست مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور ادامه داد: پرسش درباره ""چگونگی دستگیری فرد معتاد"" از بیشترین پرسش های مطرح شده بود و سایر سوالات شایع تماس گیرندگان شامل كسب اطلاعات درباره شیوه های درمان، جستجوی راهكار و كسب آگاهی جهت كمك به فرد معتاد توسط والدین، همسر و سایر وابستگان و شیوه های راغب كردن معتاد برای درمان اعتیاد بود.
سرپرست مركز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی كشور معتقد است كه در سال 1399 آگاهسازی گسترده در تمامی استان های كشور انجام شد و این اقدام برای شناساندن مركز در سطح كشور موثر بود و باعث افزایش تماس ها شد. البته باید این كار تداوم داشته باشد و امسال نیز در صورت تامین اعتبارات سعی بر آن است راهبرد آگاه سازی مورد استفاده قرار گیرد تا مردم بتوانند از ظرفیت ها و تخصص موجود در مركز بهره ببرند و اطلاعات مورد نیازشان را از متخصصین دریافت كنند.
رضوان مدنی در ادامه به تاثیر كرونا بر میزان تماسهای مردم با خط ملی اعتیاد پرداخت و اظهار كرد: در دوران كرونا به دلیل وجود محدودیت های زیاد، استقبال مردم به مشاوره تلفنی از جمله خط ملی اعتیاد افزایش یافته است، زیرا بدون حضور در مركز و بدون طی كردن مسافت می توانند با افراد متخصص ارتباط تلفنی برقرار و اطلاعات مورد نیاز و ضروری خود را كسب كنند كه به این ترتیب تنش آنها كاهش می یابد.
وی افزود: به طور مثال یكی از سوالات شایع دوران كرونا كه ناشی از اطلاعات ضد و نقیض و تبلیغات كاذب در فضای مجازی است، این است كه آیا مصرف مواد از ابتلا به كرونا پیشگیری می كند؟ البته شیب تماس های مرتبط با كرونا نسبت به سال 99 كمتر شده زیرا در سال 99 محدودیت های پذیرش در مراكز درمان بیش تر بود كه این موضوع از ابتدای سال جاری مرتفع شده است.
منبع خبر:
روزنامه کائنات
   تاریخ: ۱۰:۱۰ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۰۳