دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

آتیه، رویكردی نوین در تشخیص و درمان اختلالات روان شناختی
 
چه كسی است كه نداند توجه به سلامت روان و عملكردهای مغزی تا چه حد می تواند در كیفیت زندگی و حتی سلامت جسم مؤثر باشد.
شاید تا چند سال پیش اگر فردی دچار اختلالات شناخته شده ای مانند وسواس، افسردگی یا اضطراب می شد، تنها روش های درمانی رایج، شركت در جلسات روان درمانی، دریافت خدمات مشاوره ای و مصرف طولانی مدت دارو بود؛ اما امروز با توسعه روش های فناورانه بسیار پیشرفته و دستاوردهای جدید محققان، روش های شناسایی و درمان اختلالات با آنچه در ذهن ما شكل گرفته بسیار متفاوت شده است. گروه دانش بنیان «آتیه درخشان ذهن» از بزرگ ترین مجموعه های فعال در حوزه شناسایی و درمان فناورانه اختلالات رفتاری و شناختی و همچنین آسیب های مغزی، مبتنی بر دانش روز علوم اعصاب شناختی در كشور است.

دكتر آسیه رضایی نیاسر، متخصص روان شناسی شناختی و معاون درمانی مجموعه آتیه درخشان ذهن است. به گفته او، تمركز بر آخرین دستاوردهای تحقیقات حوزه علوم اعصاب شناختی و همچنین شناسایی و ریشه یابی اختلالات براساس روش ها و تجهیزات نوین بررسی عملكردهای مغزی و استفاده از این اطلاعات برای ایجاد پروتكل های درمانی اختصاصی برای هر مراجع، می تواند رفع عوارض ناشی از این اختلالات و بازگشت به روند عادی زندگی را با سرعت بیشتری برای مراجعان این مجموعه فراهم كند.
در چند دهه اخیر با توسعه وسیع علوم اعصاب، جهش بزرگی در شناسایی علل اتفاقات و اختلالات حوزه اعصاب و روان به وجود آمده است. به نوعی می توان گفت با درك بهتر رفتار مغز از طریق تفسیر امواج مغزی و تهیه نقشه مغز، امكان ریشه یابی بسیاری از مشكلات روان شناسی مانند افسردگی، اضطراب، وسواس، دوقطبی و... فراهم شده است.

دكتر آسیه رضایی در این رابطه توضیح می دهد: «اگرچه هنوز راه زیادی تا درك كامل دنیای ناشناخته مغز باقی مانده است، اما با دانش امروز و دستگاه های توسعه یافته در این حوزه، می توان عملكرد بخش های مختلف مغز را در زمان بروز اختلالات مختلف بررسی و براساس آن، مدل درمانی مورد نیاز برای فرد را تجویز كرد تا عملكرد مغز به حالت عادی بازگردد. تأكید ما در كلینیك آتیه استفاده از همین دستاوردهای فناورانه در هر دو حوزه تشخیص و درمان است.»

ارائه خدمات علوم شناختی به تمام گروه های سنی

گروه دانش بنیان «آتیه درخشان ذهن» از سال 85 به عنوان یك مركز ارائه دهنده خدمات علوم اعصاب شناختی و بالینی آغاز به كار كرده است. هدف اصلی از راه اندازی این مجموعه استفاده از دانش و فناوری های روز دنیا در حوزه علوم شناختی در داخل كشور در جهت تشخیص و درمان اختلالات روانپزشكی و روان شناختی و ارتقای عملكرد مغزی افراد بوده است. كلینیك درمانی آتیه با تكیه بر آخرین مطالعات روز دنیا در حوزه تشخیص و درمان اختلالات روان شناختی و استفاده از روش ها و تجهیزات به روز در حوزه علوم اعصاب شناختی در تلاش است تا آخرین فناوری ها را برای ریشه یابی و درمان اختلالات مغزی و شناختی در گروه های سنی مختلف از جمله كودكان (شامل اختلالات یادگیری، عدم توجه و اوتیسم) بزرگسالان (شامل افسردگی، وسواس، دوقطبی و ...) و سالمندان (شامل آسیب های مغزی به دنبال سكته مغزی، آلزایمر، پاركینسون و...) را به صورت تخصصی به كار ببرد.

خدمات درمانی آتیه خدمات درمانی بزرگسالان: در بخش خدمات درمان بزرگسالان، علاوه بر ارائه خدمات درمان معمول یا همان روان درمانی از روش های نوین علوم اعصاب در درمان اختلالات استفاده می شود.

دكتر رضایی در این خصوص توضیح می دهد: «در این بخش با استفاده از روش هایی متنوعی مانند تحریك الكتریكی مغز با استفاده از دستگاه تی ام اِس، روش نوروفیدبك و استفاده از نرم افزارهای مختلف در حوزه خدمات بازتوانی یا ارتقای عملكردهای مغز مانند قدرت حافظه، تمركز، استدلال و تصمیم گیری، بر حسب تشخیصی كه برای مشكل فرد داده شده است، استفاده می شود. در واقع برای هر مراجعه كننده بر اساس نتیجه فرآیند تشخیص یك بسته درمانی شخصی سازی شده طراحی می شود كه در آن از تركیب روش های مختلف از درمان های معمول روان درمانی با رویكرد خاص، روش های درمانی فناورانه و در صورت نیاز تجویز دارو برای بهبود شرایط فرد استفاده می شود.»

دكتر رضایی در خصوص روند درمان بیمارانی كه به عارضه های طولانی مدت مبتلا هستند، تصریح می كند: «افرادی كه سال ها درگیر نوعی اختلال مانند وسواس شدید، افسردگی و ... بوده اند و سال ها دارو مصرف كرده اند ممكن است با افت برخی از عملكردهای مغز مواجه شوند كه خود این موضوع می تواند منجر به مزمن شدن علائم اختلال شود. ما در گروه آتیه با روش های بازتوانی شناختی تلاش می كنیم عملكردهای مغز مانند حافظه، قدرت استدلال، توجه و حل مسأله را ارتقاء دهیم. این روش ها در تركیب با روش های دیگری كه عنوان شد به بهبود شرایط فرد با سرعت بیشتر منجر خواهد شد.»

خدمات درمانی كودكان و نوجوانان: در بحث درمان اختلالات كودكان و نوجوان نیز مجموعه دانش بنیان آتیه درخشان ذهن از تركیب روش های درمانی بهره می گیرد. معاون درمانی گروه آتیه در این رابطه توضیح می دهد: «روش های درمانی مورد استفاده برای كودكان و نوجوانان نیز بر حسب نوع اختلال تشخیص داده شده از تركیب روش های روان درمانی مانند خانواده درمانی و بازی درمانی، خدمات گفتاردرمانی و كاردرمانی در مورد كودكان مبتلا به اختلالات تأخیر رشدی یا اوتیسم، خدمات بازتوانی شناختی به ویژه در كودكانی كه دچار اختلالات توجه، یادگیری یا نارسایی رشدی، نوروفیدبك و در صورت نیاز استفاده از روش های تحریك الكتریكی مغز، انجام می شود.»

كلینیك آنلاین خدمات از راه دور: در این بخش برای مراجعه كنندگانی كه امكان حضور در محل كلینیك آتیه برایشان فراهم نیست، خدمات روانپزشكی و روان درمانی كه امكان ارائه به صورت آنلاین را دارند، ارائه می شود.

افق های پیشِ رو

دكتر رضایی در خصوص برنامه های توسعه ای گروه آتیه درخشان ذهن تصریح می كند: «با همكاری یك شركت دانش بنیان در حال توسعه نوعی بازی بر مبنای واقعیت مجازی برای بهبود عملكرد كودكان دارای اختلال توجه و شبیهسازی موقعیت های رویارویی در درمان اختلال وسواس عملی هستیم. استفاده از واقعیت مجازی با شبیه سازی موقعیت هایی كه موجب بروز عوارض رفتاری خاصی در فرد می شود می تواند اثربخشی جلسات درمانی را افزایش دهد.»

معاون درمانی گروه آتیه درخشان ذهن می افزاید: «از ابتدای سال جاری بخش ارزیابی عصب روان شناختی پیشرفته ویژه كودكان را راه اندازی كرده ایم كه امیدواریم با توسعه خدمات این بخش در شناسایی چگونگی عملكردهای مغز، در درمان اختلالات و ارتقای توانمندی های شناختی و یادگیری كودكان گامی موثر برداریم.»

خدمات تشخیصی آتیه معاون درمانی گروه دانش بنیان آتیه درخشان ذهن، در خصوص نحوه روند تشخیص اختلالات و آسیب های مغزی و شناختی در این مركز توضیح می دهد: «هر مراجع در ابتدای ورود به مجموعه آتیه از سوی روانپزشكان و روانشناسان مجموعه در كمیسیون های روانپزشكی برای تشخیص اولیه اختلال مورد مصاحبه بالینی قرار می گیرد. پس از آن بر اساس تشخیص كمیسیون روانپزشكی برای دستیابی به جزئیات بیشتر و ارزیابی تكمیلی از روش ها و ابزارهای فناورانه روز دنیا مانند روش ارزیابی نقشه مغزی، ثبت امواج مغز در حالت چشم باز و بسته و انجام یك تكلیف شناختی كه به آن روش اِی آرپی گفته می شود،كمك می گیریم و تحلیل امواج ثبت شده با همكاری یك شركت سوئیسی شناخته شده در حوزه نقشه مغزی، كه ما نمایندگی انحصاری این شركت در ایران را اخذ كرده ایم، انجام می شود. علاوه بر این در فرآیند ارزیابی عملكردهای مغز از آزمون های معتبر جهانی در حوزه علوم اعصاب، مانند آزمون كَنتب یا آی وی ای برای ارزیابی توجه، تمركز، حافظه و سایر عملكردهای مغز استفاده می كنیم. در كنار این آزمون ها از پرسشنامه های متعدد خوداظهاری نیز بنا به نیاز استفاده می شود. در نهایت از نتایج این آزمون ها در كنار نتایج حاصل از بررسی هایی كه با ابزارهای فناورانه به دست آمده است برای شناسایی دقیق تر اختلال كمك گرفته می شود.»

به گفته دكتر رضایی، استفاده از روش تصویربرداری مغزی با دستگاه های اِف اِم آر آی، از دیگر فعالیت های مجموعه آتیه در حوزه خدمات تشخیصی است، كه این خدمت در حال حاضر برای تشخیص آسیب های مغزی و تعیین پروتكل های درمانی مناسب استفاده می شود.

راه های تماس با شركت «آتیه درخشان ذهن»

وبسایت: atiehclinic.com
ایمیل: info@atiehclinic.com
اینستاگرام:atiehclinic
تلگرام:AtiehDerakhshan
تلفن ثابت: 02184012000
آدرس: تهران، خیابان ولیعصر (عج)، بالاتر از میدان ونك، خیابان والی نژاد، پلاك 23

فراز سهیلی آزاد - نشان ایرانی 2 / روزنامه جام جم
   تاریخ: ۱۴:۵۱ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۵۲