دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

علل، علایم و درمان كیست در ستون فقرات
 
كیست ستون فقرات كیسه هایی از مایع تجمع یافته هستند كه اغلب در نزدیكی قاعده ستون فقرات تشكیل می شوند و بر روی ریشه های عصبی ستون فقرات تاثیر می گذارند. این كیست ها اندازه های مختلفی دارند و در ابتدا خطرناك نیستند و بدون علائم ظاهر می شوند اما ممكن است بزرگ شده و باعث بروز مشكلاتی شوند و در آن ...
علل، علایم و درمان كیست در ستون فقرات كیست ستون فقرات كیسه هایی از مایع تجمع یافته هستند كه اغلب در نزدیكی قاعده ستون فقرات تشكیل می شوند و بر روی ریشه های عصبی ستون فقرات تاثیر می گذارند. این كیست ها اندازه های مختلفی دارند و در ابتدا خطرناك نیستند و بدون علائم ظاهر می شوند اما ممكن است بزرگ شده و باعث بروز مشكلاتی شوند و در آن صورت نیاز به درمان آن ها باشد. 
كیست ستون فقرات چیست؟كیست های ستون فقرات بر اثر تجمع مایعات ترشح شده توسط سلول های مفصل بین ستون فقرات ایجاد می شوند. 
كیست ستون فقرات انواع مختلفی دارد از جمله كیست آراكویید و كیست تارلاو و سینوویال. كیست سینوویال از شایع ترین نوع كیست های ستون فقرات هستند و از همین جهت ما در این مقاله بیشتر روی همین مورد تمركز می كنیم و علل ایجاد و علائم و راه های درمان آن را توضیح می دهیم.
 
كیست سینووال یكی از شایع ترین كیست های ستون فقرات است كه در مهره های كمری تشكیل می شوند. 
سینوویوم لایه نازكی از سلول هایی است كه وظیفه آن ها پوشاندن سطح داخلی مفصل هاست. این سلول ها مایعی به نام سینوویال ترشح می كنند. این مایع ترشح شده در واقع باعث روان شدن حركت مفصل ها می شود و از سطوح مصلی محافظت كرده و مانع اصطكاك و در نتیجه ساییدگی آن ها می شود. با تولید این مایع در غشا و تجمع آن كیست هایی ایجاد می شود كه به آن كیست سینووال می گویند. 
 
اگر چه كیست سینووال در جاهایی كه مفصل وجود دارد تشكیل می شوند اما تشكیل آن ها در قسمت تحتانی ستون فقرات شایع تر است. 
 
كیست ستون فقرات یا سینووال چگونه ایجاد می شود؟ 
درمان كیست سینوویال, كیست خوش خیم سینوویال, كیست در ستون فقراتدر اثر تولید مایع سینوویال كیست در ستون فقرات بوجود می آید
 
برای حفاظت از مفصل ها و جلوگیری از سایش آنها مایعی تولید می شود كه سینووال نام دارد. این مایع همان طور كه گفتیم باعث می شود تا حركت مفصل ها به راحتی انجام گیرد. 
زمانی كه مفصل های بین ستون فقرات بر اثر افزایش سن و یا وجود بیماری های مفصلی از بین می روند این مایع بیشتر و بیشتر تولید می شود. بر اثر تولید بیش از حد مایع سینوویوم كیست هایی در ناحیه ستون فقرات به وجود می آیند. 
 
انواع كیست های سینوویال میست سینوویال بر اساس محل تشكیل شدن روی مهره های ستون فقرات به انواع مختلف تقسیم می شوند. 
كیست ایجاد شده در مهره های گردن كیست سینوویال گردنی نام دارد. این نوع كیست شیوع چندانی ندارد. 
كیست ایجاد شده در مهره های كمر به كیست سینوویال كمری معروف است.این نوع كیست از شایع ترین كیست های ستون فقرات است و 90 درصد آن ها در قسمت های پایینی ستون فقرات تشكیل می شوند. 
نوع سوم كیست های ایجاد شده در مهره های میانی ستون فقرات است كه به كیست سینوویال توراسیكی معروف است. 
 
علائم كیست سینوویال 
كیست در ستون فقرات, انواع كیست های سینوویال, علائم كیست سینوویالبزرگ شدن كیست سینوویال موجب بروز درد در كمر می شود
 
همان طور كه قبلا اشاره شد این كیست خوش خیم بوده و علائمی ندارد و حتی بیمار از وجود آن آگاه نمی باشد. این كیست بدون درد و ناراحتی می باشد ولی اگر به مرور زمان رشد كند و بزرگ شود باعث بروز ناراحتی ها و مشكلاتی می شود كه نیاز دارد برای درمان آن اقدام كنید. 
 
بسته به نوع كسیت و محل تشكیل آن این عارضه دارای علائم مختلفی است. از شایع ترین علائم آن می توان به موارد زیر اشاره كرد:
ایجاد بی حسی و درد و تیر كشیدن در ناحیه پاها كه ممكن است تنها در یك پا و یا هر دو پا رخ دهد. 
این علائم زمانی ایجاد می شود كه كیست باعث گرفتگی مجرای ستون فقرات شده و بر روی نخاع و اعصاب فشار وارد كند. 
 
كیستی كه در ناحیه ستون فقرات ایجاد می شود علائم آن به صورت كمر درد ظاهر می شود كه این درد در هنگام ایستادن و یا تغییر وضعیت و یا در هنگام بی تحركی طولانی مدت حس می شود. بیمار در حالت نشسته ممكن است دردی احساس نكند زیرا در این حالت فشار كمتری بر اعصاب و نخاع وارد می شود. 
 
كیست سینوویال را چگونه تشخیص دهیم؟ 
عكس كیست ستون فقرات, كیست انتهای ستون فقرات, تومورهای خوش خیم ستون فقراتپزشك می تواند با معاینات فیزیكی یا تجویز ام آر آی به وجود كیست پی ببرد
 
وقتی كه كیست رشد كرده باشد و علائم آن به صورت كمر دردی كه تا پاها كشیده می شود ظاهر شود بیمار به پزشك مراجعه می كند تا علت بروز این مشكل را جویا شود. 
بعد از اینكه توضیحات كامل و دقیق و جزئی در مورد نوع و چگونگی كمر درد دادید پزشك در مورد سوابق بیماری ها  از بیمار سوالاتی می پرسد. سپس معاینات فیزیكی را انجام می دهد. 
 
ممكن است پزشك در صورت مشكوك بودن به وجود كیست در ناحیه ستون فقرات تصویر برداری ام آی آر را برای بیمار تجویز كند. در صورت وجود كیست در تصویر برداری ام آی آر به صور كیسه ای در كنار مفصل های ستون فقرات قابل مشاهده است. 
در صورت نیاز و برای تشخیص بیماری های احتمالی دیگر پزشك ممكن است برای بیمار سیتی اسكن و تصویر برداری با  اشعه ایكس نیز تجویز كند.
 
درمان كیست سینوویال در برخی موارد كه كسیت بسیار كوچك بوده و هیچ مشكلی برای بیمار بوجود نمی آورد ممكن است هیچ نیازی به درمان آن نباشد و به حال خود رها شود. البته در این صورت پزشك از بیمار می خواهد تا هر چند وقت یك بار مراجعه كند تا مرتب تحت كنترل باشد و چك كند تا در صورت تشخیص مشكل برای درمان اقدام شود. 
 
اما در صورتی كه وجود كیست برای بیمار دردناك باشد و باعث بروز مشكلاتی شود راه های درمانی زیر انجام می شود:
در صورتی كه كیست كوچك بوده و بیمار احساس درد خفیف دارد پزشك یك دوره استراحت برای او تجویز می كند. 
 
درمان با روش فیزیوتراپی 
درمان كیست سینوویال, كیست خوش خیم سینوویال, كیست در ستون فقراتفیزیوتراپی یكی از راه های درمان كیست در كمر است
 
اگر پس از طی یك دوره استراحت بیمار هنوز از درد شكایت می كند پزشك برای او فیزیوتراپی تجویز می كند. فیزیوتراپی می تواند در روند بهبود بیمار تاثیر زیادی داشته باشد. 
فیزیوتراپی شامل گرما درمانی و سرما درمانی و الكتروتراپی است كه باعث كاهش درد و ورم شده و روند بهبود را سرعت می بخشد. 
روشهای به كار رفته در فیزیوتراپی همچنین شامل ورزش درمانی و درمان دستی و آموزش عملكردی می باشد. 
 
درمان با دارو های مسكن برای كاهش درد بیمار داروهای ضد التهابی مانند ایبوپروفن و ناپروكس ممكن است توسط پزشك تجویز شود. داروهایی كه درد را برای مدت طولانی كاهش می دهند و از نظر وابستگی جای نگرانی ندارند. این دارو ها معمولا بدون نسخه هم فروخته می شوند. 
 
درمان با تزریق دارو ها در صورت برطرف نشدن مشكل پزشك ممكن است اقدام به تزریق استروئید برای از بین بردن كیست كند. البته تزریق این ماده دارای عوارض جانبی است و پزشكان معمولا از این روش استفاده نمی كنند مگر اینكه راه دیگری وجود نداشته باشد. 
تزریق اپیدورال از جمله این نوع روش درمانی است. در واقع این كار بیشتر به منظور كشف علت و ریشه مشكل انجام می شود. برای این كار پزشك دارو را در اطراف یك ریشه عصبی به خصوص تزریق می كند تا تشخیص دهد آیا این ریشه باعث به وجود آمدن این مشكل شده است. 
این نوع تزریق ممكن است تسكین كوتاه یا طولانی مدت به همراه داشته باشد. در برخی از موارد حتی ممكن است باعث شكستن چرخه التهاب شده و به طور دائمی بیمار تسكین یابد. 
 
درمان با عمل جراحی در اخرین مرحله و پس از طی مراحلی كه ذكر شد اگر بیمار هنوز از درد رنج می برد و كیست به اندازه ای بزرگ شده كه به نخاع و اعصاب فشار وارد كرده است، پزشك به عنوان آخرین راه حل عمل جراحی را توصیه می كند.
   تاریخ: ۱۳:۰۹ - ۱۹/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۶۴۲