دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

یك مورد از هر 3 ازدواج در استان فارس به طلاق می انجامد
 
بر اساس آمارها در بهار امسال 8760 ازدواج و 2325 مورد طلاق در استان فارس ثبت شده است.
به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، موضوع جمعیت و شاخص های جمعیتی مدتی است كه به یكی از دغدغه های مهم جامعه شناسان و مسئولان كشور تبدیل شده و افزایش سنی جمعیت را یك تهدید برای آینده ایران می دانند.

در این میان رویداد های ازدواج و طلاق به صورت غیرمستقیم دو مؤلفه تأثیرگذار بر روی جمعیت هستند كه آگاهی از شاخص های حاصل از ثبت آن می تواند سیاست گذاری های كیفی و كمی جمعیتی را در هر زمان تحت تأثیر قرار دهد. به باور كارشناسان دو واقعه ازدواج و طلاق از وقایع حیاتی محسوب می شوند كه به دلیل رابطه ای كه با باروری دارند به صورت غیرمستقیم منجر به تغییر در حجم جمعیت می شوند.

به گفته این كارشناسان با وقوع ازدواج تعدادی از جمعیت جامعه وارد مدار باروری می شوند و با حادث شدن طلاق تعدادی از جمعیت زنان كه امكان باروری برای آن ها وجود داشته است از مدار باروری خارج می شوند؛ به دلیل رابطه مستقیم ازدواج با باروری و رابطه معكوسی كه واقعه طلاق با میزان باروری دارد، این دو همواره به عنوان جزئی از تحلیل های جمعیت شناسی مورد توجه بوده اند.

در استان فارس نیز به عنوان یكی از استان های پرجمعیت ایران این موضوع همواره مهم بوده است. براساس آخرین آماری كه در جلسه ستاد ساماندهی جوانان استان فارس مطرح شده در زمینه ازدواج این استان رتبه 25 كشوری را دارد كه نیاز به همت بیشتری در این زمینه است.

بر این اساس پارسال 30 هزار و 33 ازدواج در استان فارس ثبت شده كه نسبت به سال 98 از آن یك دهم درصد افزایش داشته همچنین ماهیانه 2 هزار و 503 ازدواج در استان فارس صورت گرفته است. این رقم در سال 99 در كل كشور 556731 ازدواج بوده كه نسبت به سال قبل از آن 4.4 درصد افزایش یافته است.

براساس آنچه در جلسه مطرح شد، آمار ازدواج در استان فارس در طی سال ها از 92 تا 99 روند كاهشی داشته است. نرخ ازدواج نشان دهنده تعداد ازدواج در هر هزار نفر جمعیت است كه این رقم در استان فارس 6.1 و در سطح كشوری 6.8 است كه در این زمینه نیز استان فارس از میانگین در سطح ملی كمتر بوده است.

بر اساس این آمار نرخ ازدواج در شهرستان های لامرد فیروزآباد و خنج بیشتر از سایر شهرستان های استان بوده است.

در زمینه میانگین سن ازدواج زنان و مردان نیز باید گفت كه براساس آمار ارائه شده در ستاد ساماندهی جوانان این فاكتور در استان فارس افزایش یافته و از این لحاظ رتبه پنجم دارد. میانگین اختلاف سنی زوجین در استان فارس 5.9 و از میانگین كشوری بالاتر است.

بیشترین ازدواج مردان در گروه سنی 25 تا 29 سال و زنان 20 تا 24 سال بوده است و در 78.6 درصد از ازدواج ها مرد بزرگتر از زن بوده، 10.8 درصد زن بزرگتر و در 10.6 زوجین كمتر از یك سال تفاوت سنی دارند.

همچنین در بهار امسال 8760 ازدواج در استان فارس ثبت شده كه نسبت به پارسال 20.4 درصد افزایش یافته است كه البته به گفته كارشناسان از آنجا كه محدودیت های كرونایی به صورت مقطعی تاثیرگذار است بنابراین درباره افزایش یا كاهش ازدواج تا پایان سال نمی توان به صورت دقیق اظهارنظر كرد.

در بحث رویداد طلاق نیز در استان فارس پارسال 10 هزار و 82 طلاق ثبت شده كه نسبت به سال 99 از آن 7 دهم درصد كاهش داشته است. این آمار در كشور در سال گذشته 183 هزار و 193 مورد بوده كه نسبت به سال قبل از آن 3.6 درصد افزایش داشته است.

با وجود كاهش طلاق در سال 99 در استان فارس از بررسی زمانی این رویداد از سال 94 تاكنون نشان از یك روند افزایشی دارد. نرخ طلاق استان فارس 2 در هزار نفر است كه در كشور 2.2 در هزار است كه نسبت به میانگین كشوری آمار كمتری دارد.

استان فارس در طلاق رتبه هجدهم بین استان های كشور را دارد و نرخ طلاق در شهرستان های زرقان، لامرد، خرمبید بیشتر از سایر شهرستان های استان فارس است. كارشناسان معتقدند كه عدم وجود دفتر ثبت طلاق در برخی از شهرستان ها ممكن است این رویداد در شهرستان مجاور به ثبت برسد كه به همین دلیل نمی توان به درستی شهرستان ها را مقایسه كرد.

براساس آمار ارائه شده در برابر هر یك طلاق سه ازدواج در استان فارس ثب شده كه نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. براساس همین آمار در 79.5 درصد طلاق ها زوج بزرگتر از زوجه، در 10.1 درصد زوجه بزرگتر از زوج و 10.4 درصد زوجین كمتر از یك سال تفاوت سنی دارند.

31.6 درصد طلاق ها در استان فارس در 5 سال ابتدایی زندگی مشترك رخ داده و بیشترین طلاق ها یك تا 2 سال اول زندگی بوده است. همچنین در سه ماه ابتدایی امسال 2325 مورد طلاق در استان فارس ثبت شده كه نسبت به سال گذشته 12.2 درصد افزایش داشته است.

منبع: تسنیم
   تاریخ: ۰۱:۰۷ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۹