دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

ویروس هندی به عمق كشور وارد شده است
 
روحانی در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا: ویروس هندی به عمق كشور وارد شده است رئیس جمهور با اشاره به ورود ویروس های جهش یافته انگلیسی و هندی به كشور از طریق كشورهای همسایه از ابتدای سال جاری تاكنون، گفت: همه تلاش ها بر این بود كه ویروس جهش یافته در استان های جنوبی و شرقی محبوس بماند اما برغم همه تلاش ها، ویروس هندی وارد عمق كشور شده است و شرایط نسبت به هفته های گذشته نامناسب تر است .

به گزارش كاروكارگر، حسن روحانی روز شنبه در جلسه ستاد ملی مقابله با كرونا، با بیان اینكه با همه تمهیدات و اقدامات انجام شده، امروز وارد پیك پنجم بیماری شده ایم،البته این پیك هنوز سراسری نیست، گفت: نكته مثبتی كه در گزارش ها درمورد ویروس جهش یافته هندی ملاحظه شده این است كه فاصله بین ابتلا و بستری و همچنین بستری و فوت زیاد است و درآمار مرگ و میر نسبت به گذشته شرایط بهتر است.

روحانی با تاكید بر اینكه برای جلوگیری از ورود ویروس هندی به كشور همه اقدامات نظارتی و كنترلی در مرزهای كشور انجام شده است، گفت: متاسفانه مسیرهای غیر مجاز به ورود ویروس به كشور كمك كرده است.

رئیس جمهور با بیان اینكه پروتكل ها و دستورالعمل های بهداشتی باید در شهرهای قرمز و نارنجی به طور كامل اجرا شود و نظارت ها و پایش ها در این زمینه نیز باید با دقت در دستور كار باشد، اظهار داشت: تسامح در مراعات نكات بهداشتی، تعلل در اجرای دستورالعمل ها و اعمال نظارت ها، تجمع های غیر مجاز و تردد های غیر ضروری شرایط را درمورد این بیماری بدتر می مند و باید با آن به صورت جدی مقابله شود.

روحانی با بیان اینكه از امروز بیش از هفته های گذشته روند تزریق واكسن سرعت گرفته است، اظهار داشت: این آمادگی وجود دارد كه روزانه تا 500 هزار نفر از مردم واكسینه شوند و این می تواند نسبت به بیماری مصونیت بیشتری ایجاد كند و همچنین امید زیادی در بین مردم ایجاد كرده و خطر مرگ و میر را كاهش دهد.

رئیس جمهور با اشاره به برطرف شدن مشكلات موجود در روند تولید واكسن داخلی و تهیه واكسن خارجی، اظهار داشت: امروز با اقدامات انجام شده، شرایط به نسبت مناسبی در این زمینه بوجود آمده است و در هفته های آینده با شرایط بهتری نیز كارها را به پیش خواهیم برد.

روحانی با تأكید بر ضرورت رعایت پروتكل های بهداشتی در مناطق قرمز و نارنجی و لزوم نظارت بر این موضوع، تصریح كرد: رعایت موارد بهداشتی در تالارهای پذیرایی، سالن های سینما، پاساژها و مراكز خرید سرپوشیده، استخرها، شهربازی ها، باشگاه های بدنسازی، رستوران ها و همچنین نمایشگاه های عمومی، از اهمیت ویژه ای برخوردار است و این موضوع به عنوان مصوبه ستاد بایستی با نظارت های دقیق مورد رعایت قرار بگیرد. تا از خطر شیوع بیشتر ویروس جلوگیری شود.

رئیس جمهور با بیان اینكه گزارش مربوط به مراعات پروتكل های بهداشتی در كشور امیدواركننده نیست، اظهار داشت: لازم است كه تقریبا 85 درصد مردم پروتكل ها را مراعات كنند اما براساس آمار و ارقام این رقم حدود 66 درصد است. لذا از مردم خواهش می كنیم پروتكل ها را مراعات كنند تا بتوانیم از این شرایط سخت، عبور كنیم.

روحانی در ادامه وضعیت مدارس و روند آموزش كشور را مورد اشاره قرار داد و گفت: تقریباً از اسفند 96 مدارس و دانشگاه ها تعطیل شده و ارتباط آموزشی از طریق فضای مجازی انجام می شود و طبیعی است كه فضای مجازی نمی تواند جایگزین معلم شود، لذا باید خودمان را برای بازگشایی مدارس

آماده كنیم.

رئیس جمهور افزود: تعطیلی مدارس از لحاظ روحی و روانی روی دانش آموزان تأثیر می گذارد، لذا باید تلاش كنیم تا با اولویت، بچه های پیش دبستانی، دیستانی و دبیرستانی به مدرسه بروند.

روحانی خاطر نشان كرد: براساس آنچه گفته می شود مدارس عامل انتقال ویروس نیست، لذا لازم است با واكسیناسیون معلمین، راننده های سرویس و مستخدمین مدارس و همچنین اساتید دانشگاه، شرایطی فراهم كنیم كه آموزش به صورت حضوری برگزار شود و همه مقدمات لازم را از لحاط بهداشتی فراهم سازیم تا در مهرماه مدارس بازگشایی شود.

رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با گلایه از بیان برخی حرف های نادرست در فضای مجازی و حقیقی و از تریبون ها و مصاحبه ها، اظهار داشت: معمولان رسانه های بیگانه و ضدایرانی اینگونه سخنان را برجسته می كنند و از آن سوء استفاده می شود.

روحانی اضافه كرد: در این راستا مواردی مطرح گردید كه پس از بررسی ها مشخص شد دروغ و كاملاً كذب است مثلاً شایعه كردند كه در فلان استان، تخت بیمارستانی وجود ندارد و بیماران در بیابان رها شدند در حالی كه وزیر بهداشت و درمان اعلام كرد كه در همان استان تخت های خالی وجود دارد. لذا نباید با اینگونه سخنان كذب در میان مردم نگرانی مضاعف ایجاد كرد.

رئیس جمهور خاطر نشان كرد: در موارد دیگر شایع شد كه با قطع برق، در دستگاه ها و تجهیزات بیمارستان از كار افتاده است و این هم دروغ بود چرا كه در همه بیمارستان ها، ژنراتورهای اضطراری وجود دارد و هیچ كجا مشكلی در این رابطه وجود نداشته است.

روحانی تاكید كرد : با اینگونه سخنان دروغ، رعب و وحشت و یأس در بین مردم ایجاد می شود و امیدواریم همه دستگاه ها و صدا و سیما به این نكته توجه كنند و مسئولین مربوطه با آنهایی كه تعمداً دنبال ایجاد ناامنی روانی و فكری هستند، برخورد كنند.
   تاریخ: ۰۴:۵۰ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۱۸۰