دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
دوشنبه ۹ مهر ۱۴۰۳

پیشگیری و درمان اعتیاد نیازمند توجه به جنبه اجتماعی آن است
 
زنجان - ایرنا - عضو كمیته روانپزشكی اجتماعی انجمن روانپزشكان ایران گفت: اعتیاد یك مشكل جسمی، روانی و اجتماعی است و پیشگیری و درمان جسمی و روانی به تنهایی برطرف كننده این معضل نخواهد بود، لذا ضروری است كه در پیشگیری و درمان آن جنبه اجتماعی كه از اهمیت زیادی برخوردار است مورد توجه قرار گیرد.
پیشگیری و درمان اعتیاد نیازمند توجه به جنبه اجتماعی آن است زنجان - ایرنا - عضو كمیته روانپزشكی اجتماعی انجمن روانپزشكان ایران گفت: اعتیاد یك مشكل جسمی، روانی و اجتماعی است و پیشگیری و درمان جسمی و روانی به تنهایی برطرف كننده این معضل نخواهد بود، لذا ضروری است كه در پیشگیری و درمان آن جنبه اجتماعی كه از اهمیت زیادی برخوردار است مورد توجه قرار گیرد.

دكتر حسن فلاح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار افزود: برای رفع این مشكل نیاز است كه ابتدا علل زمینه ساز و ایجاد كننده آن به درستی شناخته شده و سپس برای علاج اقدام شود.

وی اضافه كرد: بررسی علل اجتماعی اعتیاد از جمله مواردی است كه كمتر به آن توجه می شود و برای این منظور لازم است عوامل اجتماعی مرتبط در سه طرح كلان، میانی و خرد مورد ارزیابی قرار گیرد و اقدامات پیشگیرانه و درمانی نیز علاوه بر جنبه های جسمی و روانی شامل جنبه های اجتماعی خرد، میانی و كلان اعتیاد نیز باشد.

این روانپزشك و درمانگر اعتیاد گفت: پژوهش ها نشان می دهد كه در جوامعی كه نابرابری بیشتر وجود دارد، مشكلات اجتماعی و بهداشتی نیز بیشتر بوده كه از جمله آنها مصرف انواع مواد مخدر است و در این میان نرخ شیوع اختلالات روان نیز در جوامعی با نابرابری بیش از گذشته مشاهده می شود.

وی اظهار داشت: این اختلال نتیجه كاركرد نهادهای مختلف است و از طرفی احساس نابرابری موجب كاهش اعتماد به نفس افراد، كاهش اعتماد به دیگران و كاهش سرمایه اجتماعی می شود و در این ارتباط فقر، بیكاری نابرابری و اختلالات روان كه از جمله عوامل مرتبط با اعتیاد می باشد، در پاندمی كرونا تشدید پیدا كرده است.

فلاح افزود: بر این اساس بحران كرونا نیز موجب افزایش مصرف موادمخدر در جهان شده است و زمانی كه وضعیت اقتصادی دچار بحران می شود، سیاستهای مبارزه با موادمخدر نیز باید به كاهش فقر و بیكاری توجه ویژه ای داشته باشد و نه صرفا به سخت گیری های بیشتر مصرف كننده مواد بپردازد.

وی خاطرنشان كرد: اجتماعی كردن مبارزه با اعتیاد كار پسندیده ای است و نه فقط در یاریگر بودن و جلب توجه اقشار مختلف جامعه برای كمك به پیشگیری و درمان اعتیاد، بلكه با ایجاد نگاه اجتماعی به این مشكل در سطوح مختلف كلان، میانی، خرد برنامه ریزی مناسب در جهت كاهش مشكل اعتیاد در آینده موثر خواهد بود.

برچسب ها
- كرونا
- دانش اعتیاد
- زنجان
- پیشگیری از اعتیاد
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۷ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۰   بازدید: ۲۱۰